ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

کلانتری: شرایط برای احیای دریاچه ارومیه آماده است

شهروندان:
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: همه چیز برای احیای این دریاچه آماده است و دولت، رییس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه همگی یکصدا اعلام کرده اند که در احیای این دریاچه محدودیت مالی نداریم.

عیسی کلانتریعیسی کلانتری در جلسه هم اندیشی نجات دریاچه ارومیه که به میزبانی شوراهای آذربایجان شرقی برگزار شد افزود: این دریاچه تا سال ۱۴۰۲ به وضع سال ۱۳۸۱و تراز اکولوژیک خود بازمی گردد و مشکلی در بودجه احیای دریاچه وجود ندارد اما نمی شود کوتاه تر از این زمان این دریاچه را احیا کرد و شاید یک سال کمتر یا بیشتر به طول بینجامد.

وی خاطرنشان کرد: کارهایی که در گذشته درخصوص این دریاچه صورت گرفته بود بدون مطالعه و تصمیم گیری ها نیز بدون پشتوانه علمی بود.

کلانتری گفت: گاهی ، انجام ندادن کاری بهتر از انجام آن است چرا که کارهای بدون پشتوانه علمی، خسارات زیادی به دنبال دارد.

وی افزود: در شش ماه گذشته و به همت دانشگاهیان کشور و در راس آن دانشگاه صنعتی شریف، طرح مطالعاتی به اتمام رسید و هشتم تیرماه مصوبه نهایی احیای دریاچه ارومیه از دولت گرفته شد.

کلانتری گفت: کار احیای دریاچه بسیار سخت و زمان بر خواهد بود اما چون نقشه راه با قابلیت اجرایی آماده شده و بالای ۹۹ درصد امیدواریم که اگر مصوبات کارگروه احیا به طور کامل اجرا شود این دریاچه احیا می شود.

وی خاطرنشان کرد: دریاچه قابلیت احیا دارد به شرطی که مردم هم بخواهند و دولت نیز حمایت کند چرا که زیستن آذربایجان به تداوم زندگی این دریاچه بستگی دارد.

دبیر ستاد احیا دریاچه ارومیه اظهار کرد: متاسفانه تا سال گذشته موضوع احیا این دریاچه امنیتی بود اما امروز این موضوع به یک بحث عمومی و اجتماعی تبدیل شده و ما مردم را در جریان همه کارها و اقدامات قرار خواهیم داد و هیچ مساله محرمانه ای در این خصوص نداریم.

کلانتری گفت: مطمئن هستم با پشتیبانی مردم، دانشگاه های کشور و دستگاه های اجرایی این دریاچه به سطح اکولوژیک خود خواهد رسید.

دریاچه ارومیه که بین دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی محصور شده از ۱۷سال پیش شروع به خشکیدن کرد.