ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد

۳۰۰میلیارد تومان برای یارانه شیر دانش‌آموزان

شهروندان:
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اختصاص 2 هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار برای توزیع بسته‌های حمایت غذایی به خانوارهای آسیب‌پذیر و افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد خبر داد.

علی ربیعیدکتر علی ربیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، به رسمیت شناختن مسائل حاشیه‌‌نشین‌ها، رفع سوء تغذیه قشرهای ضعیف و آسیب‌پذیر و خانوارهای دهک‌های پایین جامعه بویژه کودکان و زنان باردار و ارتقای سطح سلامتی آنان را از مهم‌ترین جهت‌گیری‌های دولت در توزیع بسته‌های حمایت غذایی برشمرد و افزود: در این مرحله ۵/۷ میلیون نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام(ره) که مواد پروتئینی لازم به سفره‌هایشان نمی‌رسد، مشمول دریافت بسته‌های حمایت غذایی خواهند شد.

۳۰هزارتومان برای هر نفر

وی افزود: براساس دستورالعمل حمایت غذایی دولت برای خانوار تک نفر ۳۰ هزار تومان، خانوار ۲ نفر ۶۰ هزار تومان و خانوارهای بالای ۲ نفر-علاوه بر ۶۰هزار تومان – به ازای هر نفر ۱۰ هزار تومان به کارت بانکی آنها واریز می‌شود.

به گفته دکتر ربیعی، به منظور رفاه حال این افراد و تسهیل در دریافت بسته‌های حمایت غذایی ۴ هزار و ۸۰۰ فروشگاه و شبکه توزیع تعیین شده است که عملیات توزیع بسته‌های غذایی را در سراسر کشور انجام می‌دهند. به گفته ربیعی، به منظور رفاه حال مشمولان طرح در فروشگاه‌های عرضه بسته‌های حمایت غذایی افراد مشمول تا ۴ ماه فرصت دارند به مراکز و محل‌های توزیعی که تعیین شده، برای دریافت اقلام بسته حمایت غذایی خود مراجعه کنند. دکتر ربیعی با اشاره به این که در این مرحله مشکلات و ایرادات فنی و نرم‌افزاری مرحله اول توزیع سبد کالا در فروشگاه‌ها و تعاونی‌ها و شبکه‌های توزیع برطرف شده است اظهار داشت: خوشبختانه با مشارکت و همکاری بانک مرکزی و دیگر نهادها و سازمان‌های مرتبط ارائه خدمات در تمامی فروشگاه‌ها و مراکز توزیع به افراد مشمول دریافت بسته‌های حمایت غذایی به نحو مطلوب انجام خواهد گرفت تا رضایتمندی مشمولان جامعه هدف تأمین شود.

وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان این‌که دولت در سیاست رفاهی خود این برنامه را در طول سال ادامه خواهد داد افزود: متناسب با تعداد خانوارهای آسیب‌پذیری که شناسایی شوند، تعداد دفعات اجرای طرح حمایت غذایی مشخص خواهد شد اما پیش‌بینی می‌شود حداقل چهار بار در سال این طرح اجرا شود.

دکتر ربیعی افزود: اقلامی همچون گوشت، مرغ، تخم مرغ، برنج، روغن مایع، ماکارونی، رب گوجه و خرما از جمله کالاهایی هستند که در طرح حمایت غذایی به مشمولان توزیع می‌شود.

تغذیه دانش‌آموزان

وی در ادامه با اشاره به اختصاص اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی شیر برای دانش‌آموزان گفت: به منظور بهبود تغذیه دانش‌آموزان و ارتقای سطح سلامت آنان در مقطع ابتدایی و دوره اول متوسطه حداقل طی ۷۰ نوبت شیر از محل منابع حمایت غذایی توزیع خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سیاست‌های حمایتی دولت در خصوص تغذیه افزود: در بحث حمایت دولت سیاست‌های مرتبط با تغذیه در قالب سیاست سبد کالا بود که بخشی از هدف سبد کالا کنترل و پایین نگه داشتن قیمت اقلام خوراکی بود که سال گذشته انجام گرفت اما امسال سیاست دولت اجرایی شدن طرح حمایت غذایی است که هدفی کاملا متفاوت دارد چراکه مشمولین و شیوه توزیع آن کاملا با توزیع سبد کالا تفاوت اساسی دارد و در این دوره نیز تلاش می‌شود افرادی که دچار سوء‌تغذیه هستند، از طریق طرح حمایت غذایی از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر مشکلات تغذیه و فقر خوراکی آنان کاهش یابد.

وی ادامه داد: خوشبختانه ایران بر‌اساس شاخص‌های بین‌المللی در ۱۵ سال گذشته در زمره بهترین کشورهایی قرار داشته که در جهت کاهش فقر خوراکی موفق عمل کرده، اما با وجود تمامی اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته و باتوجه به اصول مصرح قانون اساسی و تأکیدات مقام معظم رهبری دولت همچنان به سمت ریشه‌کنی فقر خوراکی بویژه در میان اقشار ضعیف و کم‌درآمد گام برمی‌دارد که هم‌اینک با همکاری و تعامل سازمان‌ها و نهادهای مختلف اقدامات گوناگون و مؤثری در حال انجام است و توزیع بسته حمایت غذایی هم در همین راستا قرار دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: دولت از اجرای بسته حمایت غذایی با رویکرد کاهش فقر خوراکی نگاه تبلیغاتی و پوپولیستی ندارد، بلکه این برنامه را به عنوان یک تکلیف قانونی و در راستای وظایف و مأموریت‌های خود درحمایت از مستضعفین می‌داند و در این زمینه بر‌اساس برنامه‌ریزی و جهتگیری‌های دولت این سیاست استمرار و ادامه خواهد داشت و تا پایان سال جاری افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، کمیته امداد و افراد نیازمند شناسایی شده‌ای که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند، در چند نوبت دیگر هم یارانه حمایت غذایی را خواهند گرفت.

 سیدحسین قاآنی

ایران