ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
افزایش تعداد تانکرهای سیار؛

تدابیر ویژه آبرسانی به دِهَک در سراوان/ آبفا؛ منتظر اجازه برداشت از قنات هستیم

شهروندان:
یک مقام مسئول در شرکت آب و فاضلاب کشور از اتخاذ تدابیر ویژه برای حل فوری مشکل آبرسانی به 22 روستای سراوان در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: افزایش تعداد تانکرهای آبرسان و خرید آب از قنات خصوصی؛ دو اقدامی است که از طریق هماهنگی با فرمانداری در حال انجام است.

آبرسانی محمد خلیلی پیر در گفتگو با مهر درباره مشکل آبرسانی به روستای دِهَک سراوان در استان سیستان و بلوچستان گفت: در منطقه سراوان ۲۲ روستا داریم که آبرسانی از طریق تانکر و به صورت سیار انجام می شود.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل آبفای کشور اظهارداشت: روستای دهک از منبع اصلی توزیع آب ۵۰ کیلومتر فاصله دارد، بنابراین برای هربار رفت و برگشت تانکر آبرسان به آن منطقه باید ۱۰۰ کیلومتر مسیر طی شود.

خلیلی پیر ادامه داد: با این حال، برای حل مشکل آبرسانی به مردم روستای دهک و سایر روستاهای سراوان تصمیم به افزایش تعداد تانکرهای آبرسان گرفته ایم و در این زمینه هماهنگی های لازم نیز انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی مسائل به وجود آمده درباره آبرسانی به منطقه یادشده به دلیل عدم همکاری اهالی منطقه است به نحوی که تاکنون اجازه برداشت آب از یک قنات خصوصی داده نشده است.

این مقام مسئول در آبفای کشور گفت: ما حتی حاضر هستیم تا برای استفاده از آب قنات خصوصی آن منطقه جهت اختصاص به روستاها پول هم بپردازیم تا به ما اجازه داده شود در هر ثانیه یک لیتر آب از قنات برداشت کنیم.

به گفته خلیلی پیر، قنات یادشده در حال حاضر ۱۲ لیتر در ثانیه آب دهی دارد که اگر اجازه برداشت یک لیتر در هر ثانیه به ما داده شود، مشکل آب روستای دهک حل می شود. با این حال، تا این لحظه مالک قنات خصوصی حاضر به همکاری در این زمینه نشده است.

وی افزود: در آن منطقه ۸ حلقه چاه نیز داشتیم که متاسفانه به دلیل خشکسالی و پایین رفتن سطح آب زیرزمینی، خشک شده اند و تنها یک چاه می تواند به میزان کمی آب دهی داشته باشد.

این مقام مسئول در آبفای کشور اظهارداشت: برای حل اساسی آبرسانی به منطقه سراوان، یک طرح برای ایجاد مجتمع آبرسانی در دست اجرا است که علاوه بر دهک می تواند به ۲۱ روستای دیگر آن منطقه نیز آبرسانی داشته باشد.

خلیلی پیر تصریح کرد: البته تکمیل این مجتمع نیازمند تامین منابع مالی است و قطعا در تابستان امسال به بهره برداری نخواهد رسید. در حال حاضر، فرمانداری آن منطقه به دنبال کسب اجازه برداشت یک لیتر آب در هر ثانیه از قنات خصوصی است.

وی بیان داشت: طرح آبرسانی به دشت سراوان ۶ ماه تا یکسال زمان نیاز دارد تا به بهره برداری برسد. در حال حاضر علاوه بر مشکل آبرسانی به روستاهای سراوان، به دلیل افت سطح آب های زیرزمینی، آبرسانی به برخی روستاها از دیگر مناطق کشور هم با تانکر صورت می گیرد.