ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

واکنش شهروندان به کودک‌آزاری در مهد ستایش

شهروندان:
انتشار خبر کودک‌آزاری در مهد ستایش (اردبیل) واکنش‌های زیادی را در جامعه به همراه داشت، از آنجایی که هر جنایتی که در جامعه رخ می‌دهد، هرچند کوچک، ابتدا جامعه را به خطر می‌اندازد و موجب بی‌نظمی و ایجاد ناهنجاری در جامعه می‌شود و در وهله دوم در اذهان مردم برای فرد آسیب‌دیده احساس ترحم ایجاد می‌کند، نیازمند بررسی فراوان در این زمینه است.

 کودک‌آزاریایسنا نوشت: نظارت بر مهدهای کودک یکی از بزرگترین دغدغه‌های مخاطبان خبر دستگیری کودک آزاران مهد ستایش که روز گذشته در ایسنا منتشر شد، بود. اکثر مخاطبان خواستار پیگیری و برخورد قانونی با خاطیان این مهدکودک و ورود مقتدرانه قوه‌قضاییه به این‌گونه پرونده‌ها بودند.

آخرین جزئیات کودک‌آزاری در مهدکودک اردبیل از زبان دادستان

ناصر عتباتی دادستان اردبیل با بیان اینکه به محض شکایت یکی از والدین کودکان مبنی بر کودک‌آزاری در یکی از مهدکودک‌های سه ستاره اردبیل، پیگیر این مورد بوده‌ایم، گفت: پرونده این کودک‌آزاری در حال بررسی بوده و با مدیر مهد و مربی کودک‌آزار به شدت برخورد می‌شود.

وی اضافه‌کرد: برابر شکایت اولیای کودک شیرخوار مبنی برآزار و اذیت کودک وی در یکی از مهد کودک‌های سه ستاره شهرستان اردبیل سریعاً پرونده قضایی در این مورد تشکیل شد.

عتباتی تصریح‌کرد: فیلم ضبط شده از کودک‌آزاری بازبینی شده و مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت و مربی که کودک را مورد آزار و اذیت قرارداده بود، به همراه مدیر مهدکودک که به دلیل سهل‌انگاری در نظارت مجموعه تحت مدیریت خود مسبب این حادثه بوده، بازداشت شده و روانه زندان شدند، همچنین این مهدکودک نیز با دستور قضایی تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل با تاکید بر حفظ امنیت مراکز نگهداری کودکان و مهد کودک‌ها، گفت: سیستم قضایی با کوچکترین بدرفتاری با کودکان با جدیت، قاطعیت و به شدت برخورد می‌کند و هیچ‌گاه در مقابل چنین حوادثی کوتاه نخواهد آمد.

وی افزود: با استفاده از ظرفیت‌های قانونی مجازات سنگینی از جمله حبس و جزای نقدی در انتظار مسببان چنین حوادثی خواهد بود و برخورد قاطع با این افراد زنگ خطری خواهد بود نسبت به سایر مراکز و مهدکودک‌ها که در رفتار خود تجدید نظر کرده و نهایت مراقبت و مهربانی را در برخورد با کودکان معصوم داشته باشند.

عتباتی در ادامه به خانواده‌ها و والدین در خصوص تعیین مرکز نگهداری فرزندان خود توصیه کرد که تنها به شکل ظاهری و تبلیغات توجه نکنند و ضمن بررسی و استعلام از اداره کل بهزیستی استان اطلاعات کافی از مهدکودک‌ها به دست آورده سپس به نام‌نویسی کودکان خود در آن مراکز اقدام کنند.

محمد یکی از مخاطبان این خبر با ابراز تاسف از این حادثه عنوان کرده بود که حتی در برخی از خانواده‌ها نیز این‌گونه برخوردها با کودکان وجود دارد و ابراز امیدواری کرده بود که با تحلیل چنین رفتاری در رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما ضمن آگاهی بخشی عواقب چنین رفتاری برای همه بازگو شود و با پیگرد قراردادن مسببان از تکرار این چنین فجایعی پیشگیری شود.

بر اساس نظر روان‌شناسان، کودک‌آزاری مثل دیگر جرم‌ها دارای انواع و مصادیق مختلف است و در آن از کودک آزاری جسمی، جنسی، عاطفی و غفلت می‌توان نام برد. هر رفتار یا سهل‌انگاری که سلامت روانی و جسمی کودک را تهدید کرده یا مانع رشد و نمو او شود، کودک آزاری محسوب می‌شود. یکی از فراوان‌ترین نوع کودک‌آزاری‌ها کودک آزاری جسمی بوده که ممکن است حتی از سوی خانواده کودک نیز رخ دهد، این نوع کودک آزاری تنبیه‌های شدید بدنی مانند کتک‌زدن با هر وسیله، داغ‌کردن و حتی نیشگون گرفتن و کشیدن مو را شامل می‌شود. در این میان، کودک‌آزاری عاطفی نیز آمار زیادی را به خود اختصاص داده، زیرا برخی خانواده‌ها درک درستی از نیازهای عاطفی کودک نداشته و نمی‌دانند بی‌توجهی به نیازهای عاطفی کودک چه صدمه شدیدی به فرزندشان می‌زند. این در حالی است که حرف‌نزدن، کم‌محلی، در آغوش نگرفتن، تحقیر و مقایسه‌کردن او با سایر کودکان، ترساندن و حبس‌کردن کودک از مصادیق کودک آزاری عاطفی است. بی‌توجهی به نیازهای اولیه کودکان مانند آموزش و تغذیه و مصادیق کودک آزاری عاطفی است.

نظر مخاطبی به نام حسن در مورد این خبر از این قرار است که “بی‌شک برخورد با این نوع آزار و اذیت کودکان معصوم باید در اولویت امور نهادهای مسئول قرار بگیرد. اما از قدیم گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است. من از این مسئولان و نمایندگان مجلس که احساساتشان جریحه‌دار شده چندین سوال دارم.

۱٫ چرا بهزیستی مهد کودک‌ها را مجبور به استخدام مربیان دوره‌دیده نمی‌کند؟

۲٫ چرا بهزیستی و هر نهاد دیگری معیار استخدام در مهد کودک‌ها را منوط به گزینش فنی و تخصصی از سوی بهزیستی نمی‌کند؟

۳٫ نمایندگان استان که علاقمند به پیگیری این موضوع هستند آیا زمانی که در مجلس طرح کاهش ساعات کاری مادران شاغل مطرح بود کجا بودند. آیا می‌دانستند وقتی به ادارات و سازمان‌ها اجازه می‌دهند به جای فراهم کردن امکان نگهداری کودکان مادران شاغل در همان محل کار تنها با پرداخت اندک وجهی بابت کمک هزینه مهدکودک زمینه را برای کودک آزاری‌هایی این چنین و صدها مورد دیگر که علنی نمی‌شود، فراهم آوردند؟”

حقوق کودک در ایران

در تفسیری از قانون مجازات اسلامی آمده است، حق و حقوق کودکان در کشورمان آن طور که باید و شاید مورد توجه نیست، زیرا تاکنون کودک‌آزاری به عنوان یک جرم به طور کامل و مشخص تعریف نشده و برخلاف کشورهای پیشرو در این زمینه که تعریف جامعی از کودک‌آزاری دارند و براساس قوانین سفت وسخت آنها توهین، ترساندن، تحقیر، تبعیض و بی‌توجهی به نیازهایی چون تغذیه، بهداشت، پوشاک و آموزش کودک از مصادیق کودک‌آزاری است، در کشورمان تا زمانی که کودکان قربانی جرایم خشن نشوند، شخص یا نهادی به دادشان نمی‌رسد. برای نمونه بارها به آن دست از پرونده‌های کودک‌آزاری رسیدگی شده که در آن کودک به دلیل کتک‌خوردن، داغ‌شدن با اتو، فندک و سیگار کارش به بیمارستان یا گورستان رسیده است. در چنین مواردی به دلیل فجیع بودن حادثه، دادستان از موضوع باخبر شده و به عنوان مدعی‌العموم موضوع را پیگیری می‌کند. اما در اکثر مواقع کودک برای مدت محدود به بهزیستی تحویل و پس از آن به دلیل وجود خلأ قانونی در این زمینه به والدین کودک‌آزار تحویل داده می‌شود.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، در قانون برای مرتکبان به جرم عمومی کودک آزاری، مجازات‌های تعزیری پیش‌بینی شده و طبق قانون، کودک‌آزاری تا دو سال حبس دارد و اگر هم موجبات قصاص شود، قصاص هم صورت خواهد گرفت. در قانون، به تنبیه در حد مجاز و متعارف و تذکر دادن اشاره شده اما ضرب و شتم کودکان از طریق شلاق یا سوزاندن تنبیه غیرمتعارف است و در مواد ۳ و ۴ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان نیز به مجازات این متهمان اشاره شده است.

مجازات خودداری از گزارش کودک‌آزاری

بر اساس ماده ۲۲ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، هر کسی کودک و نوجوانی را در معرض خطر شدید و قریب‌الوقوع مشاهده کند و علی رغم توانایی اعلام و گزارش به مراجع یا مقامات صلاحیت‌دار خودداری کند و از اقدام فوری برای جلوگیری از وقوع خطر نیز امتناع نماید از ۹۱ روز تا یکسال یا جزای نقدی از ۱۰ میلیون تا ۳۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد.

بر اساس تبصره ۱ این لایحه، اگر مرتکب جرم مذکور در این ماده از افرادی باشد که مطابق قوانین و مقررات یا بر حسب وظیفه مکلف به اعلام، گزارش یا کمک می‌باشند و یا به اقتضای حرفه خود می‌توانند کمک موثری نماید به حداکثر مجازات مقرر در این ماده و حبس مورد به انفصال موقت از خدمات دولتی از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

هم‌چنین در تبصره ۲ این لایحه آمده است، انجام تکلیف مقرر در این ماده با رعایت ضوابط مندرج در آن موجب تعقیب کیفری افراد یا مسئولیت مدنی آنها نیست.

بر اساس تبصره ۳ این لایحه، افشای هویت کسی که طبق این ماده موضوع را گزارش یا اعلام می‌نماید جز با رضایت خود او یا به موجب قانون ممنوع است.

عذرخواهی از آسیب‌دیدگان و خانواده‌ آنان

یکی از مخاطبان دیگر این خبر خواستار عذرخواهی از مادران این کودکان و استعفای مدیرکل بهزیستی اردبیل شد تا شاید تسکینی بر این درد باشد.

نظرات تعدادی از مخاطبان

نغمه خانزاد: من این فیلم رو دیدم خودم مادر هستم و با خانواده این کودکان همدردی می کنم اما می خوام بدونم چه حکمی واسه اون خانمی که این کودک آزاری رو انجام داده دادن این واسم مهمه همه جا از پلمب‌شدن اون کودکستان می گن که کار شایسته ای هست اما اون … که این کارو انجام داد چطور؟؟؟

سالار جویانی: جای تاسف داره چون این مهد در سطح شهر برای خودش اسم و رسمی به پا کرده و با گرفتن شهریه‌های کلان داشت برای خودش اعتبار بدست می‌اورد.

ولی شریعتی: بعد از عمری یک خبر از اردبیل در صدر رسانه‌ها جا گرفت آن‌هم خبر کودک آزاری بود متاسفانه! البته والدین خودشان بعضی وقت‌ها که از دست همسر و مدیر و مافوق و کم بودن حقوق شاکی می‌شوند بدتر از اینها سر کودکان بی‌گناه در می‌آورند جو زیادی نده آقاجون!

رضابایی: مسئولان باید کاری کنند که عبرتی برای مهدکودک‌های دیگر شوند تا پدر مادرهای شاغل اولاد خود را با خیال راحت به این مراکز بگذارند.

سهراب: باید چنین مکان‌هایی مجهز به دوربین مداربسته باشد تا شاهد چنین وقایع زشتی نباشیم مسئولان باید نصب دوربین را اجباری و هرهفته جهت بازرسی و کنترل به صورت سرزده اقدام کنند.

مهدی کرمانشاهی: کسی نگفت چرااین اتفاق افتاد!!!!!!!

یک مادر: واقعا متاسفم از این رفتاری که با اون طفل معصوم شده و از قوه‌قضائیه خواستار رسیدگی جدی به این قضیه هستم.

فروغ: منم از زمانی که این فیلمو دیدم از لحاظ روحی افسرده شدم خود خانواده‌ها که از گل کمتر به عزیزاشون نمیگن بعد چنین مربی‌های روانی این بچه‌ها رو می‌زنند خدا کنه مجارات سنگینی براشون در نظر بگیرند.

سحر: به خدا مردم و زنده شدم من تعریف این مهدو زیاد شنیده بودم تنم لرزید به خدا چون منم مادرم میدونم مادر اون طفل معصوم چی کشیده.تورو خدا اون خاطی هارو به اشد مجازات برسونید من از وقتی این فیلمو دیدم هنوز منگم و با زبان روزه آن وحشی را لعن و نفرین کردم.خدا ازش نگذره.خوشحالم از اینکه دختر نازنینمو ندادم دست اونا.

یک مادر: بچه من سه ساله در این مهداست والان کلاس اول میره ولی اصلا موردی نبود که هیچ خیلی هم راضی هستم واون وقت که قرار شد بچه را چهار سالگی بدیم مهد نود درصد مهدهای شهر را گشتیم و توی بعضی مهدها بوی تعفن و کثافت فریاد می‌زد و این مهد را از نظر تمیزی وآموزش بهتر از همه تشخیص دادیم وآنچنان هم ‍پدر ومادر بی توجه و کم سوادی هم نیستم و برای بچه‌ام هم از شغلم وهم از خودم می‌گذرم اما خوب نیست تا یکی کار اشتباهی کرد همه بکوبیم و در این موردشکی نیست که اصلا و ابدا کارآن زن قابل بخشش نیست و من که آن زن را در مهد از دور می‌شناختم یه هفته است که بهت کردم که ادم چقدر می‌تواند تغییر کرده باشد و اگر این متن را می‌نویسم برای دخترم است که اکر بزرگ شد واز من توضیح خواست بهش بگم که این مهد بهترین مهد استان بود که اکثرا اذعان داشتند وای به حال مهدهای دیگر کدام یک از مهدهای استان مربی متخصص دارند که این مورد را باید بهزیستی دقت کند و دراستخدام مربی مهدها متخصصانه نظر بدهد نه این که هرکسی که کاری نداشت بیادمربی مهد بشود.

جواد کاظمی: با کمال تاسف صدور مجوز مهدکودک و کمپ ترک اعتیاد یه افراد فاقد صلاحیت موجب آسیب‌های زیادی شده است و بهتر است مسئولان ذی‌ربط بررسی عاجلی درنحوه صدور نظارت وبازرسی های غیرمترقبه و آموزش مستمر کارکنان وارزیابی های منظم انجام دهند. البته کو گوش شنوا؟؟!!!

محمد امین: قاضی پرونده باید محکم عدالت را اجرا کند. افراد در حال خدمت در همه مقاطع تحصیلی هم، باید به طور دوره ای، منظم و با جدیت، از نظر روانشناسی تست شوند.

علی: تاسف بار است.

احمد: لعنت به این روزگار که مجبوریم صبح تا شب زن و مرد کار کنیم، آخرش هم ببینیم با بچمون تو مهد چه رفتاری میشه!

مریم: متاسفم.

محمد: با تاسف متاسفانه این مناسبات حتی در خانواده‌ها وجود دارد امیدواریم با تحلیل چنین رفتاری در صدا وسیما ضمن آگاهی بخشی عواقب چنین رفتاری برای همه بازگو گردد. امیدوارم با پیگرد قراردادن مسببان از تکرار این چنین فجایعی پیشگیری شود.

نگار: واقعا متاسفم.

ع.ت: واقعا متاسف شدم من سی سال معلم کلاس اول بودم وچنین رفتاری نه دیده و نه شنیده بودم.

madi: حال منو خراب کرده، از صبح توی محل کارم هیچ کاری نتونستم انجام بدم و تمام وجودم داره می لرزه، لطفا رسیدگی بشه، ما هم بعنوان جمعی از مادرهای که توی یه سایت عضو هستیم شدیداً پیگیری این قضیه هستیم.

ناشناس: مردم به مدیریت این مهد اعتماد کردند که بچه‌هاشونو سپردند. واقعا مسئولان اردبیل نباید در برابر این موضوع کوتاه بیاین.

سهیلا: واقعا متاثر شدم. یک همچین آدمای بیماری ما تو جامعه‌مان داریم واقعا تنم لرزید و نگران بچه‌ها.

کامران طبا: چرا اسم طرف رو نقطه گذاشتی مگر هنوز هم از ایشان ترس دارید.اسمش را بگویید تا دیگران او را بشناسند و بقول شما بچه های بی گناه از دستش در امان یاشند. من نمیدانم چرا اسم هر خاطی را میخواهند ببرند جای اسمش نقطه میگذارند..مثل.

شیرین: واقعا وحشتناک است، از وقتی فیلمو دیدم همش به فکرشم که چه جور می تونن با عزیزای مردم این کار و بکنن . باید به اشد مجازات برسن که هیچ کس جرات این کار را نکنه.

رضا: من دخترم رو در کرج یه مهدی گذاشتم باورکنید تو یه ماه بچه عصبی و پرخاشگر شده بود تازه رییسش هم فوق‌لیسانس روانشناسی بالینی داشت یه روز سرزده رفتم و رفتارشبیه این صحنه رو دیدم ولی چون بدون اجازه رفته بودم وخانوم سرش باز بود محکوم شدم ولی دیگه نذاشتم بچه ام بره مهد.

محمدی: دردآور بود، بچه‌ها بی‌گناه‌ترین موجودات زمینن.

لیلا فرامرزی: مسئولین بهزیستی باید بدانند که حتما باید در نحوه نظارتشان تجدیدنظر کنند چرا که حتما نظارتشان صحیح نبوده که در مهد کودکی که ۳ ستاره دارد چنین اتفاق وحشتناکی باید رخ دهد مثلا دوربین گزاشتن در مهدها اجباری و از داخل بهزیستی بتوانند انها را مشاهده کنند این یکی از راههایش است هزاران راه دیگر وجود دارد که باید کمی وقت گذاشته و مسئولان محترم فکر کنند.

صبا: تو رو خدا خواهش می‌کنیم پیگیری کنید این قضیه رو، ما که به برنامه تلویزیونی …. خبر ساعت….و خبر …… پیام و ایمیل زدیم نشون ندادن.

فاطمه: من واقعا واسه این مربی و مدیر متاسفم و اینکه بمیرم واسه ان مادر که این صحنه دلخراش را دیده.

فاطمه: سلام. با توجه به انتشار فیلم دردناک در فضای مجازی و جریحه دار شدن روحیه حساس و شکننده مردم و تاثر و اندوه مادران ایرانی از شما خواهشمندیم این قضیه را که باعث ناراحتی هموطنان ایرانی شده و برخلاف اصول قانونی و اخلاقی مهد کودک ها و رفتار با کودکان و خردسالان است پیگیری بفرمایید و مربی خاطی را گویی بویی از مهر و عاطفه نبرده است به مراجع قضایی تحویل داده تا به مجازات عمل خویش برسد.با تشکر جمعی از مادران تهران.

مرضیه مادر پری ناز: سلام. من از پرسنل وزارت بهداشت هستم و فرزندم را مدتی در مهدکودک آنجا گذاشتم هر چند وقت یکبار نقاطی از بدن دختر عزیزم کبود یا خراشیدگی داشت. هر وقت اعتراض می کردم می گفتند دعوای با بچه ها بوده … بعد از پیگیری فهمیدم “خانم …به یک زن روانی به اسم “……” اجازه می داده جای مربی ها بماند تا مربی ها به کارهای شخصی و بانک و خرید خودشون برسند این زن روانی که خودش سه تا بچه هم دارد و در آن زمان دو تا از بچه هایش در مهدکودک بودند از روی حسادت بچه های دسته گل دیگران را نیشگون می گرفت و کتک می زد .. وقتی اعتراض کردم به شدت از این زن حمایت کرد و مرا تهدید کرد و من ناچار شدم فرزندم را به مهدکودک دیگری منتقل کنم. از مسئولین محترم تقاضا دارم خانم … و مربی های دیگر را مجازات کنند چرا که یک زن روانی که اصلا جزو پرسنل مهدکودک نیست را به داخل آن راه می دهند و بچه های مردم را به این روانی می سپارند.

مارال: بیشتر توضیح بدین.

مرضیه: فیلمش هست. خیلی وحشتناکه.

کنوانسیون حقوق کودک و ایران.

ایران در سال ۷۲ ، چهار سال بعد از شروع به کار کنوانسیون حقوق کودکان به این کنوانسیون پیوست، اما بسیاری از کشورها با توجه به قوانین خود نمی‌توانند به خوبی به مفاد آن عمل کنند. در کشورمان از سال ۷۲ تا ۸۸ وزارت خارجه وظیفه جمع‌آوری اطلاعات و ارائه گزارش در خصوص کنوانسیون حقوق کودک را به عهده داشت، اما از سال ۸۸ دولت وزارت دادگستری را به عنوان مرجع ملی این کنوانسیون انتخاب کرد و به این ترتیب آیین‌نامه و مقررات آن در دولت تصویب شد. به این شکل اکنون وزارت دادگستری نقش هماهنگ‌کننده دستگاه‌های متولی امر کودک را به عهده دارد. اکنون حدود ۲۰ وزارتخانه، سازمان و نهاد دولتی و خصوصی عضو مرجع ملی کودک هستند.

انتشار خبرهایی از این دست احساسات والدین به ویژه مادرانی را که فرزندانشان را بدلیل شاغل‌بودن یا اجتماعی‌کردن فرزند به مهدها می‌سپارند، جریحه‌دار می‌کند، اما با وجود چنین اتفاقاتی مهدهایی هستند که با داشتن مربیان متخصص در رشد و بالندگی کودکان آینده‌ساز این کشور از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند و دلسوزانه کودکان ایران زمین را تربیت می‌کنند، لذا وجود چنین اتفاقاتی نباید این تلاش‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش ایسنا، مخاطبان این خبر برخورد قاطع قوه‌قضاییه با کودک‌آزاران، پلمب مهدهای متخلف، نظارت دائم و غیرمحسوس بر مهدهای کودک، کنترل مهدها با دوربین و افزایش حقوق مربیان مهد، تشکیل پلیس کودک، گزینش و بررسی سلامت جسمی و روانی مربیان مهد و….را از جمله راهکارهای موثر برای کاهش و جلوگیری از وقوع جرم کودک‌آزاری در مهدهای کودک دانستند.