ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

اولویت‌های عمرانی پایتخت از نگاه شهروندان

شهروندان:
با پایان تکمیل شبکه معابر پایتخت و طرح‌های ناتمام ۴۰ساله، معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران با نظرسنجی از شهروندان تهرانی، دیدگاهشان را در مورد پروژه‌های آتی پایتخت و اولویت‌های مورد نظر شهروندان به‌دست آورده است.

تهرانهمشهری نوشت: بر این اساس ۶۱درصد از شرکت‌کنندگان درنظرسنجی معاونت فنی و عمرانی موافق افزایش ظرفیت بزرگراه شهید همت بوده و ۵۰درصد آنان نیز خواهان ساخت تونل‌های شهری به جای احداث بزرگراه طبقاتی و تعریض معابر بودند. همچنین ۵۰درصد پاسخگویان به‌نظر سنجی اعلام کردند که بزرگراه صیاد شیرازی بیش از سایر معابر نیازمند ساخت تونل شهری است.

با پایان یافتن بسیاری از پروژه‌های شهری، معاونت فنی و عمرانی طی نظرسنجی از شهروندان، برنامه‌های توسعه‌ای خود را طراحی خواهد کرد و اعلام کرده است که مردم کارفرمایان واقعی پروژه‌های شهری هستند.با ساخت بزرگراه طبقاتی صدر و بهره‌برداری از آن در شهریور ماه، مردم در قالب نظر سنجی صورت گرفته، در پاسخ به این پرسش که به‌نظرتان کدام یک از بزرگراه‌های تهران نیازمند پروژه‌های افزایش ظرفیت ترافیکی است؛ ۶۱درصد بزرگراه شهید همت را اولویت اول افزایش ظرفیت دانستند.

همچنین ۱۳درصد به افزایش ظرفیت بزرگراه صیاد شیرازی رأی دادند و ۱۰درصد دیگر نیز بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری را دارای اهمیت دانستند. بزرگراه بعثت نیز با ۱۰درصد در رتبه بعدی قرار گرفت. همچنین بزرگراه ارتش با ۶درصد در رتبه آخر قرار گرفت. البته باقی شهروندان نیز خواستار افزایش ظرفیت ترافیکی بزرگراه‌های رسالت و اشرفی اصفهانی بودند.

همچنین از شهروندان تهرانی در مورد احداث تونل‌های شهری یا افزایش بزرگراه‌های طبقاتی نظر سنجی شد. ۵۰درصد از شهروندان در این نظر سنجی به ساخت تونل شهری رأی دادند. ۴۰درصد از آنان نیز به احداث بزرگراه طبقاتی (در تراز مثبت یک) تأکید و ۵درصد هم از تعریض معبر به‌عنوان اولویت یاد کردند و تنها ۵درصد به احداث بزرگراه در تراز منفی یک رأی دادند.

نکته جالب در این است که ۵۰درصد از شرکت‌کنندگان در این نظر سنجی از احداث تونل در بزرگراه شهید صیاد شیرازی به‌عنوان یک اولویت یاد کردند. ۳۵درصد از آنان نیز بزرگراه شهید حقانی را نیازمند احداث تونل شهری دانستند و ۱۰درصد دیگر هم بزرگراه شهید حکیم را نیازمند احداث تونل دانستند. بزرگراه کردستان دیگر گزینه انتخابی شهروندان بودکه با ۵درصد در جایگاه آخر قرار گرفت.

همچنین براساس این نظرسنجی ۵۶درصد شهروندان تعریض معابر شهری را درصورتی لازم دانسته‌اند که گزینه‌ای دیگر نداشته و بسیار ضروری دانسته شود.

تأکید شهروندان در این نظرسنجی به اجرا و تکمیل طرح جامع شبکه تونل‌های مشترک تاسیسات شهری بسیار حائز اهمیت است. ۶۸درصد شهروندان اولویت اصلی شهر تهران را اجرای طرح جامع شبکه تونل‌های مشترک تاسیسات شهری دانستند، اما ۱۴درصد از شهروندان عنوان کردند که بهتر است این طرح در کنار سایر پروژه‌های عمرانی انجام شود. ۱۲درصد دیگر نیز معتقد بودند که این طرح برای همه جای شهر لازم نیست و تنها ۶درصد شهروندان اعلام کردند که این طرح چندان جزو اولویت‌های شهر تهران محسوب نمی‌شود.

دیدگاه شهروندان همچنین در مورد مشکل آبگرفتگی معابر پایتخت بسیار دارای اهمیت است. ۷۵درصد از شهروندان شرکت‌کننده در این نظر سنجی اعلام کردند که مشکل آبگرفتگی معابر پایتخت باید یکی از طرح‌های اصلی شهرداری تلقی شود. ۲۰درصد نیز اشاره کردند که در برخی مناطق لزوم اجرای آن بیشتر احساس می‌شود و تنها ۵درصد شهروندان آن‌را جزو نیازهای ضروری شهر ندانسته و پرداختن به آن‌را دارای اهمیت ندانستند.

برچسب‌ها : , ,