ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مریم مجتهدزاده برنامه‌های هفته زن و روز مادر را تشريح كرد؛

ساماندهی مشاغل زنان دستفروش

شهروندان:
رییس مرکز امور زنان درباره لایحه تقلیل ساعت کار زنان گفت: به منظور افزایش رغبت کارفرمایان به جذب زنان با وجود ساعت کاری کمتر معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی تعیین شد که پس از تدوین آیین نامه از سوی دولت اجرایی می‌شود.

ساماندهی مشاغل زنان دستفروشبه گزارش ایسنا، مریم مجتهدزاده روز یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته زن و روز مادر برگزار شد، افزود: با توجه به آنکه بسیاری از زنان هم مادر و هم همسر هستند و هم در اجتماع حضور دارند و مقام معظم رهبری در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی تاکید کردند که دولت وظیفه دارد توازنی بین نقش‌های اجتماعی با نقش مادری و همسری زنان با تصویب قوانین به وجود آورد، این لایحه را مطرح کردیم. به طوریکه بر اساس آن ساعت کار زنان از ۴۴ ساعت به ۳۶ ساعت تقلیل یابد.

وی گفت: این لایحه در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح شد و دور کاری می‌تواند موجب ایجاد این تقلیل شود، ادامه داد: در این راستا دورکاری مصوب و به دستگاه‌ها ابلاغ شد و بر اساس رصدهای ما در بسیاری از دستگاه‌ها قانون دورکاری زنان عملیاتی شده است.

معافیت بیمه‌ای و مالیاتی برای کاهش ساعت کاری زنان

رییس مرکز امور زنان ادامه داد: در برخی از دستگاه‌ها کار زنان به گونه‌ای است که امکان دورکاری را ندارند. از سوی دیگر برخی از زنان سرپرست خانوار هستند که یا فرزند کوچک دارند و یا فرزند و همسرشان معلول هستند، در این شرایط تقلیل ساعت کاری زنان را مطرح کردیم و در کمیسیون اجتماعی دولت مصوب شد و به هیات دولت رسید. به منظور افزایش رغبت کارفرمایان به جذب زنان با وجود ساعت کاری کمتر معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی تعیین شد که پس از تدوین آیین نامه از سوی دولت اجرایی می‌شود.

ساماندهی مشاغل زنان دستفروش

وی با بیان اینکه هیچ کدام از قوانین ما ابتر نمانده بلکه تنها لازم است فرایند مصوب شدن را طی کند، به ساماندهی زنان دستفروش اشاره و اظهار کرد: یکی از سیاست‌های ما ساماندهی مشاغل زنان دستفروش است تا آنان به جای قطارهای مترو بتوانند کالاهای خود را در بازارچه‌ها عرضه کنند. انجام این کار دشوار است البته جلساتی را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شهرداری برگزار کرده‌ایم و مرکز جامع توانمندسازی زنان این مبحث را پیگیری می‌کند.

تأسیس مشاوره در کنار دادگاه‌های خانواده

مجتهدزاده درباره لایحه حمایت از خانواده اظهار کرد: این لایحه در شورای نگهبان تایید شد و بر اساس آن قرار شد در کنار دادگاه‌های خانواده مراکز مشاوره‌ای تاسیس شود. این طرح به صورت پایلوت از دولت نهم آغاز و در دولت دهم ادامه یافت. این طرح ابتدا به شکل پایلوت در ۲۰ استان در سال ۸۹ انجام شد که بر اساس آمار به دست آمده ۳۶ درصد از پرونده‌های ارجاع داده شده به مراکز مشاوره وزارت دادگستری منجر به مصالحه شد. به عنوان نمونه از ۲۰۰۰ پرونده استان خراسان رضوی، ۲۷۰ پرونده منجر به مصالحه شده بود.

وی با تاکید براینکه وزارت دادگستری مکلف شده طی سه سال در تمام مراکز شهرستان‌ها و استان‌ها مراکز مشاوره در کنار دادگاه‌ها راه اندازی کند، درباره لایحه افزایش سنوات زنان دارای بیش از سه فرزند در صورت تمایل به بازنشستگی گفت:‌ این مورد نیز جزو مشوق‌های فرزندآوری بوده است و در جلساتی که با دکتر غلامحسین الهام و دکتر بداغی معاون حقوقی رییس جمهور داشتیم قرار شد این مورد در لایحه مدیریت خدمات کشوری گنجانده شود تا زنانی که سه فرزند یا بیشتر دارند با هر میزان سنوات بتوانند بازنشسته شوند و به ازای هر فرزند یک سال به سنوات آنها افزوده شود.

مجتهدزاده اظهار کرد: در بند دیگراین لایحه هم آمده است که زنان به هر میزان سنوات خدمتی در صورت تمایل می‌توانند بازنشسته شوند. البته قرار شد برای این مورد سقف سنی گذاشته شود و قرار است دکتر الهام این مورد را به دولت ارائه دهد. از سوی دیگر خدمت نیمه وقت بانوان نیز در لایحه خدمات کشوری گنجانده شده است.

راه‌اندازی دو مرکز پیشگیری از طلاق در تهران تا دو هفته آینده

وی درباره کمیته پیشگیری از طلاق اظهار کرد: آین نامه کمیته پیشگیری از طلاق را مرکز امور زنان و خانواده تدوین کرد و سازمان بهزیستی به عنوان متولی قرار است طی دو هفته آینده دو مرکز پیشگیری از طلاق را در تهران به عنوان پایلوت راه اندازی کند.

تشریح برنامه‌های هفته زن و روز مادر

مجتهدزاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر نیز اظهار کرد: از اهداف این برنامه‌ها به گسترش فرهنگ و سیره فاطمی در جامعه اسلامی، معرفی الگوهای اسلامی و انقلابی برای زنان و تدوین حجاب اسلامی در حوزه تئوریک و الگوسازی کارآمد و موثر از این دستاورد ارزشمند انقلاب اسلامی می‌توان اشاره کرد.

وی اولویت دهی به رویکرد دینی به زنان و تبیین تفاوت آن با مکاتب غیر دینی، فراهم کردن مشارکت همه نهادها و دستگاه‌ها برای معرفی بهتر جایگاه زن و توجه به هفته زن به عنوان یک فضا برای برجسته کردن جایگاه زن از تریبون‌های مختلف و اصلاح نگرش‌های مغایر با اسلام در خانواده و جامعه نسبت به جایگاه و منزلت زن به ویژه مقام مادری را از خط مشی‌ها و سیاست‌های هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر برشمرد.

مجتهدزاده درباره محورهای فرهنگی برنامه‌های هفته زن گفت: معرفی ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه (س) و تبیین زندگی ایشان و سایر اسوه‌های دینی با هدف معاصرسازی الگوها، افزایش معرفت و ارتقای سطح فرهنگی جامعه به ویژه نسبت به ابعاد وجودی حضرت فاطمه (س) و بررسی و تبیین عوامل و موانع ارتقای وضعیت زنان در جامعه از جمله این محورهاست.

رییس ستاد مرکزی هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر در ادامه همچنین بررسی راه‌های حضور زنان در عرصه اجتماع بدون ایجاد خلل در کانون خانواده، تلاش جهت حضور زنان در گفتمان جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم، تنوع بخشی و متناسب سازی آموزش‌های زنان بر اساس مطالبات جامعه دینی از آنان در سطوح مختلف آموزشی را از جمله محورهای این هفته برشمرد.

وی درباره محورهای سیاسی هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر نیز گفت: جایگاه زن در فرایند گسترش مشارکت‌های سیاسی، تبیین نسبت زن و حکومت دینی و نگاه نظام‌های سیاسی سکولار به زن از جمله محورهای سیاسی این هفته است.

رییس مرکز امور زنان ادامه داد: در حوزه‌ انتشارات ویژه نامه به مناسبت بزرگداشت مقام زن و مادر از سوی مطبوعات منتشر می‌شود و کتابی با موضوع جایگاه زن در اسلام و جمهوری اسلامی و مقالاتی در خصوص جایگاه زنان در اسلام و جمهوری اسلامی در مطبوعات انتشار می‌یابد. البته زنان برجسته تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی در مطبوعات معرفی می‌شوند.

وی برگزاری مسابقات و همایش‌ها و نشست‌های علمی را از دیگر برنامه‌های هفته زن برشمرد و گفت: همایش علمی با عنوان «زنان هویت فرهنگی و انتقال ارزش‌ها» و همایش دیدگاه‌های امام خمینی درباره زنان در جامعه اسلامی از جمله همایش‌ها و نشست‌های علمی این هفته است. همچنین برگزاری نمایشگاه‌ها، جشن‌ها و انجام تبلیغات از دیگر برنامه‌های هفته زن است.

مجتهد زاده درباره اقدامات صورت گرفته از سوی مرکز امور زنان و خانواده برای هفته زن گفت: تشکیل ستاد راهبردی هفته زن و تشکیل کمیته‌های علمی و اجرایی، اقداماتی بوده که مرکز امور زنان و خانواده انجام داده است.

مجتهدزاده افزود: از ۱۴ سازمان و وزارت خانه بالغ بر ۳۶۰۵ برنامه پیشنهاد شده و از ۱۸ استان بالغ بر ۵۶ هزار و ۴۸۰ برنامه پیشنهادی ارائه شده که در کل ۶۰ هزار و ۸۵ برنامه از سراسر کشور در دستور کار قرار دارد. در این میان وزارت نیرو با ۶۱۴ برنامه و استان خراسان رضوی با ۳۵ هزار و ۳۷۹ برنامه بیشترین فعالیت را پیشنهاد داده‌اند.

مجتهدزاده در پایان گفت: فردا دوشنبه هم طی مراسمی از ۵۰ زن برگزیده در زمینه‌های مختلف با حضور رییس جمهور تقدیر می‌شود.

برچسب‌ها : ,