ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
نقش رسانه‌ و سبک زندگی؛

برخی سریال‌های ماهواره‌ای مروج پرخاشگری در جامعه است

شهروندان:
«سبک زندگی» به گفته مقام معظم رهبری به همه مسائلی بر می گردد که متن زندگی انسان را شکل می دهند، مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات، کسب و کار و رفتارهای فردی و اجتماعی در محیطهای مختلف و غیره.

کودکایسنا در سلسله گفت‌وگویی با جامعه‌شناسان و صاحبنظران با پرداختن به مفهوم «سبک زندگی» که در قالب ۲۰ پرسش مهم از سوی معظم‌له مطرح شد، به آسیب شناسی وضع موجود سبک زندگی در ایران و چاره جویی در این زمینه پرداخته است.

یک روانشناس درباره ” نقش رسانه‌ها و سبک زندگی ” با اعتقاد به اینکه برخی سریال‌های تلویزیونی صدا و سیما سرشار از استرس و فشارهای روانی است، گفت: برخی از این سریال‌ها به جای تامین امنیت روانی بیننده، ذهن او را آشفته می‌کند و باعث می‌شود ناخودآگاه پرخاشگری کند.

مهدی بیاتی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: سریالی که اخیرا در ماه مبارک رمضان از شبکه سه سیما پخش می‌شد، مصداق همین موضوع است، در حالیکه مردم قبل از خواب باید یکسری فعالیت‌ها انجام دهند و خبرهایی ببینند و مطالعه کنند که با آرامش و آسودگی خیال بخوابند، اما برخی سریال‌های تلویزیونی جز ایجاد دغدغه و آشفته کردن ذهن و نگرانی حاصل دیگری ندارد. در سریال اخیر شبکه سه سیما تمام بینندگان نگران دختران خودشانند که دچار مشکلات اجتماعی نشوند.

پرخاشگری در جامعه یک موضوع فراگیر است

وی با بیان اینکه پرخاشگری در تمامی جوامع یک موضوع فراگیر است و عوامل مختلفی دارد، اظهار کرد: این عوامل از جامعه‌ای به جامعه دیگر متفاوت است و طبیعتا تبعات متفاوتی نیز دارد. یکی از عوامل تاثیرگذار در ایران تنگناهای اقتصادی است. بطوریکه وقتی پدر خانواده حقوقش کفاف گذران زندگی را نمی‌دهد و نمی‌تواند مشکلش را بیان کند با خانواده و اطرافیان به پرخاشگری می‌پردازد.

بیاتی با اشاره به اینکه جامعه امروز در حال گذر است، تصریح کرد: یکی از مسائلی که اندیشمندان و روانشناسان بر روی آن کار می‌کنند، تبعات و اثرات گذر سنت به مدرنیست است، زمانی که افراد به سمت زندگی مدرن می‌روند، گاهی با خواسته‌هایشان با این سبک زندگی مطابقت ندارد و همین موضوع باعث آشفتگی ذهن می‌شود.

این روانشناس یکی از مشکلات اجتماعی موجود را عدم شناخت از خواسته‌ها و اهداف دانست و گفت: امروزه مردم دچار یک گیجی شدند و تعریفی از فردیت خود ندارند و نمی‌دانند چه می‌خواهند، به همین منظور نمی‌توانند خود را سیراب کنند و زمانی که افکار منفی ذهن افراد را تسخیر کند، فرد با خانواده و اطرافیان آن‌گونه که باید نمی‌تواند ارتباط برقرار کند و به تعادل روانی نمی‌رسد.

شبکه جم‌تی‌وی و فارسی‌وان عامل آشفته کردن ذهن‌هاست

بیاتی شبکه‌های ماهواره‌ای را نیز در این مسئله موثر دانست و افزود: شبکه‌هایی همچون جم‌تی‌وی یا فارسی‌وان با پخش سریال‌هایی با تم خیانت یکی از عوامل تاثیرگذار در آشفته کردن ذهن می‌شود و دیدن باعث تصویرسازی ذهن می‌شود و دیدن خیانت باعث می‌شود افکار فرد به سمت افکار منفی سوق پیدا کند و ناخودآگاه به همسر و دیگر افراد پرخاشگری کند.

رفتار مسئولان باید اقناعی باشد

وی رفتار مسئولان و سیاستمداران را در تامین امنیت ذهنی مردم موثر دانست و اظهار کرد: اگر در حوزه اجتماعی از شیوه اقناعی استفاده شود مردم آرامش پیدا می‌کنند. اما زمانی که مسئولان یک مسئله اجتماعی را انکار کنند و یا از پذیرش مسئله شانه خالی کنند، این واکنش در جامعه تاثیر می‌گذارد.

بیاتی افزود: در تمام کشورهای توسعه یافته طرح مسائل و مشکلات اجتماعی برای رسیدن به راه‌حل است و پنهان کاری اجتماعی انجام نمی‌شود. این در حالی است که جامعه امروز دچار بحران است و ما کارشناسان از دولت آقای روحانی درخواست داریم به افرادی مسئولیت سپرده شود که نقطه نظرات مردم را بپذیرند و نسبت به اجتماع آگاه باشند.

این روانشناس با تاکید بر لزوم ترویج نشاط در جامعه، اظهار کرد: از صدا و سیما درخواست داریم با بکارگیری فیلمسازان خوش‌فکر، نشاط اجتماعی را به تصویر بکشند تا فضایی منعطف در جامعه شکل بگیرد.

طلاق پنهان و افسردگی در زیر پوست جامعه

وی افزود: یکی از تبعات این عوامل پرخاشگری است و تبعات مهم‌تری همچون افسردگی پنهان در جامعه وجود دارد، جامعه‌ای که دچار افسردگی شود، افکار در جامعه راکد می‌ماند، اگر افکار کار نکند، تولید کاهش پیدا می‌کند.

این روانشناس با اشاره به ارگان‌های تاثیرگذار در این مسئله افزود: آموزش و پرورش، صدا و سیما، قانون‌گذاران مجلس به ویژه سازمان بهزیستی تاثیرگذارند؛ چرا که از نام بهزیستی پیداست باید بر بهتر زیستن مردم کار کند و با نگاه ویژه به خانواده و کودکان باید فضای جامعه را رصد کند.

بیاتی با اشاره به بحران‌های موجود در خانواده، افزود: امروزه متاسفانه شاهد طلاق‌های پنهان هستیم، به گونه‌ای که زن و شوهر با هم هستند ولی در باطن با یکدیگر نیستند. فرزندان در اصل از خانواده جدا زندگی می‌کنند و یک زندگی مجردی پنهان در جامعه وجود دارد.