ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

جبران کسری پارکینگ در نوسازی بافت‌های فرسوده

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بر اهمیت تشکیل جلسات مستمر ستاد احیا و نوسازی در منطقه به منظور رفع مشکلات بافت های فرسوده از جمله تأمین کسری پارکینگ و تدوین بسته های تشویقی محله محور در این بافت ها تأکید کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: شهرداری تهران نهضت پارکینگ سازی را با اولویت بافت های فرسود آغاز می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباداله فتح اللهی با حضور در شهرداری منطقه ۱۴ بر اهمیت تشکیل جلسات مستمر ستاد احیا و نوسازی در منطقه به منظور رفع مشکلات بافت های فرسوده از جمله تأمین کسری پارکینگ و تدوین بسته های تشویقی محله محور در این بافت ها تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: با پیگیری های سازمان نوسازی شهر تهران کسری پارکینگ در بافت های فرسوده جبران خواهد شد.

فتح اللهی از تهیه و تدوین بسته های جدید تسهیلات تشویقی با توجه به ویژگی های هر محله خبر داد و گفت: شایسته است تدوین بسته های جدید تشویقی محله محور از طریق ستادهای احیا و نوسازی مناطق حمایت شوند تا در مرحله اجرا نیز دچار مشکل نشویم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به این که ارائه بسته های تسهیلات تشویقی مصوب شورای اسلامی شهر تهران منجر به نوسازی ۱۴۴ هزار واحد مسکونی به شیوه مشارکت مردمی شده است، تصریح کرد: عدم تأمین زیرساخت ها یکی از آسیب هایی بود که در تجربه نوسازی به شیوه مشارکت مردمی شناسایی شد و در سال ۹۳ یکی از توجهات جدی شهرداری تهران بر مبنای تبصره ۴۸ بودجه، بازگشایی معابر به منظور تأمین زیرساخت ها در بافت های فرسوده شهر تهران است.

فتح اللهی هدف از نوسازی بافت های فرسوده را ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان ذکر کرد و گفت: نوسازی صرفاً تبدیل تیرهای چوبی به تیرهای آهنی یا سقف عوض کردن نیست؛ مقاوم سازی یکی از اهداف نوسازی است ولی تأمین زیرساخت های خدماتی یکی از اصلی ترین عواملی است که ضرورت دارد در فرآیند نوسازی مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: در این مقطع زمانی که شهرداری تهران با یک مدیریت تحولی به پیشرفت های چشمگیری در زمینه مدیریت شهر دست یافته است، هر شاخص ضعیفی در شهر خود را خیلی برجسته نشان خواهد داد.

به گفته  مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، تأمین پارکینگ در بافت های فرسوده یکی از شاخصه هایی است که مورد تأکید مدیریت شهری قرار گرفته است و در بودجه سال آتی مناطق نیز ردیف بودجه ای جداگانه به منظور جبران کسری پارکینگ بر اساس دستورالعمل ابلاغی شهردار تهران به مناطق تخصیص داده می شود و شهرداری تهران نهضت پارکینگ سازی را با اولویت بافت های فرسود آغاز می کند.

فتح اللهی در ادامه ضمن اشاره به مزیت های تجمیع پلاک های ریزدانه در روند نوسازی، عنوان کرد: سازمان نوسازی از تجمیع های ویژه در منطقه حمایت می کند تا به نقطه اپتیمم اقتصادی برسند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در خاتمه گفت: منطقه ۱۴ شهرداری تهران مستحق خدمت بیشتری است و سازمان نوسازی شهر تهران و همچنین دفاتر خدمات نوسازی که به عنوان بازوان فنی شهرداری منطقه در سطح محلات فعال می باشند، آمادگی کامل دارند که شهرداری منطقه را به منظور تسریع در روند تحقق اهداف نوسازی در منطقه یاری رسانند.

تورج فرهادی شهردار منطقه ۱۴ نیز در این جلسه به ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت بافت های فرسوده این منطقه پرداخت.

فرهادی با بیان این که منطقه ۱۴ شهرداری تهران با وسعت جمعیتی حدود ۵۰۰ هزار نفر دارای بافت فرهنگی، مذهبی و قدمت تاریخی است، اظهار داشت: ۲۵۸ هکتار از منطقه ۱۴ را بافت فرسوده به خود اختصاص داده است و این رقم طبق آخرین تدقیق های انجام شده به ۳۷۲ هکتار می رسد.

وی یادآور شد: وسعت منطقه ۱۴، ۲/۲ شهر تهران است ولی بیشتر از ۶% جمعیت پایتخت را در خود جای داده که این امر نشانگر تراکم جمعیتی بالا در این منطقه است و این تراکم جمعیتی بالا خدمات دهی را بسیار دشوار کرده است.

شهردار منطقه ۱۴ با بیان این مطلب که حدود ۹۴% از پلاک های واقع در این منطقه زیر ۲۰۰ متر و حدود ۶۰% زیر ۱۰۰ متر می باشد، گفت: ناحیه ۱، ۴ و ۲ در منطقه ۱۴ دارای تمامی شاخص های فرسودگی هستند که ساکنان این نواحی را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.

وی ادامه داد: منطقه ۱۴ نیاز به نگاه ویژه در بحث نوسازی دارد که امیدوار هستم با استفاده از راهکارهای سازمان نوسازی بتوانیم فکری برای ارتقاء کیفیت زندگی ساکنان بافت های فرسوده در این منطقه کنیم که هم به لحاظ اقتصادی ضرر نکنند و هم به لحاظ سیاست های کلان شهرسازی بتوانیم شهری بسازیم که ریزدانگی و ناپایداری در آن وجود نداشته باشد.
فرهادی با بیان این که مسئله نوسازی بافت های فرسوده نیاز به حمیت ملی دارد، خاطرنشان کرد: به نظرم هنوز این مسئله به دغدغه ملی تبدیل نشده است؛ همه شعار می دهند ولی متأسفانه وارد گود عمل نمی شوند.

وی تأکید کرد: می بایست روشهایی را برای نوسازی بافت های فرسوده پیاده کنیم که مردم و بخش خصوصی بتوانند با حمایت هایی که از سوی دولت و شهرداری در این زمینه صورت می گیرد بصورت جدی به این بخش ورود کنند و در سالی که به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده، تمامی نهادهای متولی و تأثیرگذار برای نوسازی بافت های فرسوده گام بردارند.

شهردار منطقه ۱۴ در خاتمه سخنان خود آمادگی خود را جهت تأمین زمین و احداث اولین پارکینگ های محلی در این منطقه اعلام نمود.

  بدون برچسب