ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
تجربه دولت فرانسه در مسکن اجتماعی به آخوندی ارائه شد

آمادگی فرانسوی‌ها برای ورود به «حمل‌و‌نقل» ایران

وزیر راه‌وشهرسازی در سفر سه روزه خود به پاریس که به دعوت رسمی دولت فرانسه برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی صنعت هوانوردی جهان به این کشور سفر کرده بود، علاوه بر دیدار و مذاکره با مسوولان شرکت ایرباس، شرکت ایر فرانس ک.ال.ام و مدیران ارشد شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه، با وزرای مسکن و حمل و نقل فرانسه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

 

دنیای اقتصاد نوشت؛  عباس آخوندی، وزیر راه‌و‌شهرسازی در پایان سفر به پاریس با اشاره به آمادگی شرکت‌های اروپایی برای ورود به بازار اقتصادی ایران، اعلام کرد: در زمینه صنعت حمل‌و‌نقل ایران و صنعت هوانوردی بحث‌های بسیار مهمی صورت گرفت و در این ملاقات‌ها و گفت‌وگو‌ها، هر دو وزیر فرانسوی نیز حمایت‌ها و پشتیبانی‌های خود را در مورد ایجاد روابط تجاری با ایران اعلام کردند.

وی در پایان سفر خود به فرانسه با اشاره به ملاقات‌های خود با وزیر مسکن و وزیر حمل‌و‌نقل فرانسه و مسوولان شماری از شرکت‌های فرانسوی و بین‌المللی در حوزه‌های مختلف هوا نوردی، حمل‌ونقل و بخش‌های مختلف ساختمان‌سازی، تصریح کرد: گفت‌وگو‌های مفیدی با این افراد صورت گرفته و به نتایج خوبی نیز دست یافته‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ریزی جدیدی در زمینه هوانوردی با طرف فرانسوی صورت گرفته است، گفت: بله، در زمینه صنعت حمل‌و‌نقل ایران و صنعت هوانوردی بحث‌های بسیار مهمی صورت گرفت و ما سعی‌مان بر این بود که حمایت دولت فرانسه را جلب کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: شرکت‌های فرانسوی و غیرفرانسوی که در همایش تجاری پاریس شرکت داشتند مطالعات خود را در بازار ایران انجام داده‌اند و کاملا آماده ورود به بازار اقتصادی ایران هستند.

همکاری فرانسه و ایران در حمل‌و‌نقل

وزیر امور حمل‌و‌نقل، دریا و ماهیگیری فرانسه در دیدار با وزیر راه‌و‌شهرسازی کشورمان ضمن استقبال از گسترش همکاری‌ها با ایران در زمینه حمل‌و‌نقل هوایی، ریلی، جاده‌ای و دریایی بر حمایت دولت فرانسه از شرکت‌های فرانسوی برای برقراری و تقویت مناسبات تجاری خود با ایران تاکید کرد. آلن ویدالیس با تاکید بر اهمیت ایران و ظرفیت‌های بالقوه و فراوان برای همکاری، آمادگی دولت فرانسه را برای حمایت از شرکت‌های فرانسوی در همکاری با ایران اعلام کرد.

وزیر راه‌و‌شهرسازی نیز در این دیدار با اشاره به رویکردها و برنامه‌های دولت ایران برای توسعه زیرساخت‌ها در زمینه حمل‌و‌نقل گفت: با دو برابر شدن عبور هواپیماهای خطوط بین‌المللی از فضای جمهوری اسلامی ایران طی یک سال گذشته، ایران توانسته با امکانات موجود و نیروهای متخصص خود، به خوبی این موضوع را مدیریت کند. وی افزود: برنامه ۱۰ ساله نوسازی و گسترش ناوگان هوایی ایران تدوین و به اجرا گذاشته شده است و در این راستا خرید ۴۰۰ هواپیمای جدید طی ۱۰ سال و همچنین افزایش تعداد پرواز‌ها از جمله با کشور فرانسه ضروری است.

آخوندی با توضیح برنامه‌های گسترش فرودگاه امام خمینی(ره) و تبدیل آن به یک شهر فرودگاهی و ساخت فرودگاه‌های جدید در ایران، از همکاری شرکت‌های فرانسوی در این زمینه و همچنین توسعه شبکه ریلی و جاده‌ای کشور استقبال کرد.

وزیر راه‌و‌شهرسازی در خصوص ناوگان جاده‌ای کشور افزود: ما در این بخش ۱۲۷هزار کامیون، با سن متوسط ۲۵ سال داریم که باید ۱۶۵ هزار کامیون را طی پنج سال آینده نوسازی کنیم. در پایان، طرفین بر ضرورت افزایش تعداد پروازهای موجود بین ایران و فرانسه و بر اجرایی کردن سریع آن، اهمیت گسترش ارتباط و تعاملات موجود و افزایش همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف تاکید کردند.

انتقال تجربیات شهرسازی فرانسه به ایران

همچنین عباس آخوندی در نشستی که به دعوت سیلویا پینل، وزیر مسکن و برابری زمین و امور شهرستان‌های فرانسه در محل این وزارتخانه برگزار شد با بیان اینکه در ایران شهرسازی و تقسیمات شهری از کشور فرانسه الگوبرداری شده است، گفت: زمینه سفر کارگروه‌های فرانسوی به ایران فراهم است و با دعوت از این کارگروه‌ها امیدوارم تا ۲ ماه آینده جلسات کارشناسی و تبادل نظر بین طرفین به شکل مطلوبی انجام شود.

وی افزود: در ایران برنامه جامعی در زمینه مسکن، تمرکززدایی و ایجاد تعادل بین مناطق مختلف، ساخت انبوه مسکن، توسعه شهری و حمل‌و‌نقل عمومی تهیه کرده‌ایم و از تبادل تجربیات و همکاری با کشورهای مختلف در این زمینه استقبال می‌کنیم. سیلویا پینل وزیر مسکن و برابری زمین و امور شهرستان‌های فرانسه نیز ضمن ابراز خوشحالی از سفر وزیر راه‌و‌شهرسازی کشورمان به پاریس، توضیحاتی را درباره حوزه‌های فعالیت و برنامه‌های دولت فرانسه در حوزه مسکن شامل مسکن اجتماعی، صندوق‌های پس‌انداز مسکن و بازآفرینی شهری و چگونگی سامان‌دهی به ساختار شهری و تعادل‌بخشی منطقه‌ای کشورش ارائه داد و آمادگی دولت فرانسه را برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران در حیطه مسوولیت وزارتخانه‌اش مورد تاکید قرار داد.

طی مذاکرات صورت گرفته در این نشست، مقرر شد در این زمینه سه گروه عملیاتی به ایران سفر کنند تا تجربیات دو کشور در حوزه ساختمان، مسکن و شهرسازی بین کارشناسان دو کشور تبادل نظر شود.