ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

آرامش به قلب تهران می‌آید

آنقدر بی نظمی در شهر 10 میلیون نفری تهران زیاد شده است که مدیریت شهری پایتخت از چند روز گذشته اقدام به اجرای طرح سراسری انضباط شهری به خصوص در مرکز تهران کرده است تا شاید آرامش به قلب تهران برگردد.

 

حضور هزاران دستگاه موتور سیکلت و صدها چرخ دستی در بازار تهران سبب شده تا این منطقه از شهر یکی از شلوغ ترین مناطق تهران نیز باشد که شمار زیاد سفرهای درون شهری شهروندان به بازار، بر بی نظمی‌های این منطقه نیز افزوده است.

مدیریت شهری تهران به دنبال آن است که در اجرای طرح انضباط شهری در منطقه ۱۲ و به خصوص محدوده بازار تهران ابتدا از ورود موتورسیکلت به محدوده بازار جلوگیری کند. موتورسیکلت هایی که تردد زیادی در بازار تهران دارند و این منطقه را به یکی از آلاینده ترین نقاط شهر تبدیل کرده و بر بار ترافیک منطقه نیز افزوده است.

از دیگر سو، ساماندهی چرخ‌دستی‌های بازار که بخش مهمی از بی‌نظمی‌های مرکز شهر را تشکیل می‌دهند از دیگر بخش‌های این طرح است که قرار است هم از بار بری‌های غیر مجاز چرخ دستی‌ها جلوگیری کند، هم باربران ساماندهی شوند و هم چرخ دستی هایشان که اصطلاحا منبع درآمدشان است، متحد الشکل شده و نونوار شود. یکی دیگر از اقداماتی که در روزهای اخیر در قالب انضباط بخشی به بازار تهران در حال انجام است ، ساماندهی و شناسنامه دار شدن دستفروشان این منطقه است.

افرادی که از صبح زود تا نزدیک‌های شب در بازار دستفروشی کرده و البته بر بی نظمی‌های بازار افزوده اند، قرار است شناسنامه دار شده و فعالیت کسبی آنها از بی‌سامانی فعلی خارج شود. برخورد با متکدیان و افراد بی‌خانمان در محدوده بازار و البته نجات آسیب‌های اجتماعی نظیر وجود معتادین در محدوده بازار از دیگر بخش‌های طرح انضباط شهری است که اگر به درستی انجام شود، می‌تواند آرامش و زندگی را به محدوده بازار و قلب پایتخت برگرداند.

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در این باره گفته باید بتوانیم انضباط شهری را در حوزه‌های ترافیکی، کالبدی، نظافت و بخش‌های مختلف شهر به وجود بیاوریم چراکه منطقه ۱۲ بیشترین قدمت و سابقه تمدنی را دارد و میراث فرهنگی تهران را در خود جای داده است. همچنین رفتارهای فرهنگی، سرمایه‌های اجتماعی و بازار تهران در این منطقه وجود دارد.

وی توجه به آسیب‌های اجتماعی را یکی از بحث‌های جدی شهرداری تهران در منطقه ۱۲ معرفی کرد و گفت: ساماندهی وضعیت کالبدی منطقه در موضوعات ساخت و ساز از دیگر مواردی است که در این طرح به آن پرداخته خواهد شد. محیط کسب و کار، ترافیک و زندگی در منطقه ۱۲ همه به یکدیگر پیچیده شده اند که همین موضوع زندگی در این منطقه را سخت کرده است؛ این در حالی است که حدود ۲۰۰ هزار نفر در این منطقه زندگی می‌کنند اما روزانه یک میلیون نفر به آن مراجعه دارند. شهردار تهران تاکید کرده که ما در طرح انضباط شهری منطقه ۱۲ به دنبال ساماندهی هستیم و هیچ اقدام سلبی نداریم بلکه عمدتا اقدامات ایجابی و به منظور ساماندهی صورت می‌گیرد.

یعنی همه ما از این انضباط شهری منفعت می‌بریم و هیچکس از آن صدمه نمی بیند.به گفته وی، چند سال قبل وقتی می‌خواستیم درباره خیابان ۱۵ خرداد تصمیم گیری کنیم، بعضا مخالفت‌هایی می‌شد و حتی برخی در بازار فکر می‌کردند که ممکن است این طرح بر کسب و کار آن‌ها اثر منفی داشته باشد اما بلافاصله در کمتر از یک ماه متوجه شدند که این طرح به کسب و کار آن‌ها رونق اقتصادی داد و امنیت اجتماعی را بالا برد.

منبع: روزنامه قانون