ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

ترافیک بازگشت زائران؛ جولان سودجویان

صدها هزار زائر‌ اربعین حسینی پس از شرکت در بزرگ‌ترین تجمع مذهبی جهان در کربلای معلی اکنون در حال بازگشت به شهرهای محل سکونتشان هستند ولی در این راه همچون هنگام عزیمت به عتبات‌عالیات با دشواری‌هایی روبه‌رو شده‌اند.

دغدغه جدی مسئولان ذیربط تسهیل در امر بازگشت زائران است و با وجود تمهیدات اندیشیده شده برخی با کارشکنی سعی در سودجویی از زائران دارند.

پس از آنکه شایعه ضرب‌الاجل ۵روزه دولت عراق برای خروج زائران از این کشور تکذیب و گفته شد زائران برای خروج از عراق فرصت ۱۰روزه دارند اکنون کمبود وسیله نقلیه برای بازگشت زوار موجب بروز مشکلاتی شده است و در همین حال برخی سودجویان بلیت‌های اتوبوس را به چند برابر قیمت عرضه می‌کنند. بسیاری از وسایط نقلیه زائران در مرزها بدون سوخت هستند و ترافیک در جاده‌های خروجی از شهرهای مرزی سنگین گزارش شده‌ است.‌

کم عرض بودن جاده‌های مرزی یکی از مشکلات پیش روی زائران است. سردار امیری با اشاره به عرض کم جاده‌های استان ایلام، دوطرفه بودن بیشتر مسیرها و ناآشنا بودن رانندگان غیربومی به مسیر از رانندگان وسایل حمل‌ونقل عمومی و شخصی خواسته تا هنگام بازگشت با صبر و حوصله رانندگی کرده و اصول ایمنی را رعایت کنند.

سرکیسه کردن زائران در مرز

برخی اخبار نیز حکایت از آن دارد که به‌علت کمبود وسایل نقلیه در خاک عراق، برخی زائران با کامیون و تراکتور خود را به مرز ایران می‌رسانند. دریافت کرایه بیش از نرخ مصوب آن از زائران موضوعی است که باید مسئولان ذیربط به فوریت به آن رسیدگی کنند تا دست دلالان کوتاه شود و زائران به سهولت به شهرهای خود بازگردند.

فارس نیز در این باره نوشت: بازار سیاه بلیت اتوبوس در شرایطی ایجاد شده که ورود خودروهای شخصی به مهران ممنوع است و اتوبوس‌های مسافربری اجازه ورود به این شهر را دارند و چون به میزان تقاضا، عرضه صورت نمی‌گیرد بلیت اتوبوس‌های مسافربری افزایش چشمگیری داشته است و راننده هر مبلغی را که بگوید مسافران می‌پذیرند. قیمت بلیت اتوبوس در مرز مهران در حال حاضر به ۱۸۰ هزار تومان رسیده این در حالی است که قیمت واقعی بلیت اتوبوس‌ها حدود ۲۸ هزار تومان است.

این در حالی است که شورای‌عالی امنیت ملی جمعه گذشته مصوب کرد که برای بازگشت زائران و برای رفاه حال آنها هر یک از دستگاه‌ها ازجمله معاونت عمرانی وزارت کشور، سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای و نیروی انتظامی و پلیس راهور، شهرداری‌ها و سازمان حج و زیارت ‌بخشی از کارها را برعهده بگیرند.

بر این اساس قرار بود معاونت عمرانی وزارت کشور موظف شد یک‌هزار دستگاه اتوبوس به داخل کشور عراق ارسال کند تا زائران در داخل کشور عراق سرگردان نشوند که به گفته رئیس سازمان حج و زیارت تا‌کنون تنها ۲۰۰دستگاه اتوبوس از سوی معاونت عمرانی وزارت کشور به خاک عراق ارسال شده است. به گفته اوحدی قرارگاه کربلا ۵۰۰دستگاه اتوبوس را کرایه کرده ‌و ۲۵۰دستگاه اتوبوس نیز از سوی شهرداری تهران به کربلا اعزام شده است، این در حالی است که مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری تهران از انتقال روزانه ۵۰۰دستگاه اتوبوس به کشور عراق خبر می‌دهد. همچنین سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای موظف به فرستادن۴هزار دستگاه اتوبوس به مرزهای داخلی کشور بود که براساس اعلام رئیس سازمان حج و زیارت از این تعداد تنها ۸۰۰دستگاه تا‌کنون ارسال شده ‌ و همین موضوع باعث کندی تردد زائران و ازدحام جمعیت در مرزها شده است.

۸کیلومتر تا اتوبوس‌ها

یک شاهد عینی در مرز مهران با انتقاد از کمبود وسایل نقلیه برای زائران اربعین حسینی‌به خبر آنلاین گفت: زائران باید از مرز مهران ۸کیلومتر پیاده روی کنند تا به اتوبوس‌ها برسند و به همین دلیل بسیاری از زائران با کامیون و نیسان منتقل می‌شوند. یک شاهد عینی که از راهپیمایان اربعین حسینی است و هم‌اکنون در مسیر بازگشت به مرز مهران رسیده است در مورد وضعیت مرز مهران گفت: خروج زائران از مرز به سهولت انجام می‌شود و با افزایش گیت‌های گذرنامه ایستایی در مرز وجود ندارد.‌

نگرانی از وضعیت سلامتی زائران اربعین

‌ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی‌ درباره وضعیت سلامتی زائران اربعین ابراز نگرانی کرد. دکتر هاشمی با اشاره به آمار بالای زائران ایرانی در مراسم اربعین در شهر مقدس کربلا گفت: امیدوارم سال‌های آینده از چند‌ماه قبل با برنامه‌ریزی بهتر مردم را برای رفتن به عتبات عالیات تشویق کنیم.‌حجم زیادی از بار کنترل بر بیماری‌ها وجود دارد که در توان ما نیست.هنگامی ما از حجم این سفر مطلع شدیم که مردم رفته بودند به همین دلیل پیش‌بینی‌های لازم نشده بود، ما هم مثل مردم از صداو‌سیما این اخبار را شنیدیم.بیماری‌های واگیردار از خطراتی است که زائران را تهدید می‌کند، اکنون برای کنترل وضعیت سلامت، آمادگی نسبی وجود دارد اما باید آمادگی کامل‌تر شود. ما هم مانند سایر دستگاه‌ها غافلگیر شدیم درحالی‌که باید با هماهنگی کامل دولت این اتفاقات بیفتد.‌

  بدون برچسب