ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

«زندانی» برای تماشا و گردش!

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سمنان از “تنگه زندان” به عنوان یکی از جاذبه‌های شهرستان دامغان در استان یاد کرد و گفت: این تنگه در شمال شرق دیباج در شهرستان دامغان واقع است.

محمدحسین بحرالعلمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طول این دره در حدود یک کیلومتر است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص وجه تسمیه نام‌گذاری این تنگه، به ایسنا گفت: تنگه زندان که در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا واقع شده، بواسطه عرض کم آن که در حدود ۱۰متر است و وجود درهای تنگ و دیواره‌های سنگی سخت و بسیار بلند که ارتفاع تقریبی آن ۵۰ متر است تنگه زندان نامیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دیواره‌های بلند این تنگه دارای حفره‌ها و خلل و فرج بسیاری است و کف تنگه عمدتا سنگی است و دارای پوشش گیاهی متنوع و زیبایی است. هم‌چنین جوی کوچکی نیز که ادامه آبشارکی بلند و زیبا در انتهای دیواره‌هاست در آن جریان دارد.

وی ادامه داد: جریان این آب خنک و گوارا و فراز و نشیب تنگه زمینه ایجاد آبشارک‌ها و آبشار زیبایی را در این تنگه فراهم کرده که بر جذابیت تنگه زندان افزوده است.

بحرالعلومی اضافه کرد: جهت اصلی این دره رویایی که در دامنه‌های جنوبی کوه گاوکشان واقع شده است شمالی جنوبی است و طول آن بیش از یک کیلومتر نیست.

وی با بیان این‌که تنگه زندان ۷۸ کیلومتر از مرکز شهرستان فاصله دارد، افزود: ۶۱ کیلومتر از مسیر دسترسی به این تنگه خیال‌انگیز آسفالت و ۱۷ کیلومتر آن شوسه و کوهستانی است. هم‌چنین یک کیلومتر پیاده‌روی نیز دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با بیان این‌که بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه طبیعی اواسط بهار تا اواسط پاییز است، گفت: انواع گرامینه، گون، اسپند، کاهو وحشی، بادام کوهی، اسپرس، درمنه کوهی، شنگ، بومادران، لاله، شقایق، پرند، جاشیر، خارشتر، گزنه و سنجد و…از جمله گونه‌های گیاهی این منطقه است.

وی اضافه کرد: هم‌چنین قرقاول، شاهین، لاشخور، جغد، کبوتر، تیهو، گنجشک، چکچک، کبک، بالابان، خفاش، خرس، کل، بز، قوچ، میش، گراز، خرگوش و خارپشت از جمله گونه‌های جانوری هستند که در این منطقه و زیست بوم‌های پیرامونی آن زیست دارند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با اشاره به راه‌های دسترسی به این تنگه تصریح کرد: برای بازدید از این جاذبه طبیعی باید به سمت جاده چشمه علی رفته و پس از ۳۲ کیلومتر و از دوراهی چشمه علی به سمت جاده دیباج و گلوگاه مسیر را ادامه داده تا به دیباج برسید، از شرق دیباج به سمت سرچشمه در شمال‌شرق رفته و پس از حدود ۱۴ کیلومتر به ابتدای تنگه برسید.

  بدون برچسب