ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
بزرگ‌ترين پروژه تاريخي در حوزه سريال‌سازي حسن فتحي

رونمایی از «شهرزاد» با بازی نصیریان و به یاد حاتمی

آیا تلویزیون را باید فراموش کرد؟ آیا آن مخاطبان میلیونی که روزگاری پای این جعبه جادو می‌نشستند. حالا هم به همان اندازه به این رسانه اطمینان دارند؟ آیا تلویزیون هنوز وسیله‌ای است برای سرگرم شدن یا رسانه‌ای است برای اطلاع از اخبار؟ فعلا که برخی کارشناسان رسانه می‌گویند این‌طور نیست. می‌گویند بینندگان دیگر به رسانه ملی‌شان اعتمادی ندارند.

خب لابد صحت و سقم این مساله را باید بررسی دقیق‌تری کرد؛ اما با یک مشاهده سرسری هم می‌توان حدس زد که بسیاری از مردم وقتِ خودشان را پای سریال‌های ماهواره‌ای – خب طبیعتا این روزها ترکی- می‌گذرانند و در بهترین حالت هم دنبال سریال‌های ایرانی‌ای هستند که در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود؛ حالا البته چند استثنا، «پایتخت» و «ماه عسل» و تعداد معدودی برنامه دیگر را باید کنار گذاشت.

شاید به همین خاطر است که این روزها، کارگردانان نامی دارند به سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی روی می‌آورند. نمونه‌اش؟ «داود میرباقری» که همین روزها تبلیغاتِ بزرگ «دندون‌طلا»یش دیده می‌شود و «حسن فتحی» که جمعه شب، از سریالش «شهرزاد» رونمایی شد.

اینها از مهم‌ترین و پربیننده‌ترین برنامه‌سازانِ تلویزیون در سال‌های گذشته بوده‌اند و حالا ترجیح داده‌اند که مدیومی دیگر را تجربه کنند.

جمعه؛ اما نخستین تجربه «حسن فتحی» ، کارگردان سریال‌هایی چون شب دهم، میوه ممنوعه، مدار صفر درجه و غیره، میزبان کسانی بود که برای دیدن رونمایی اثرش آمده بودند. اثر به زودی توزیع خواهد شد و در کنار آن مصاحبه با یکی از عوامل هم در انتهای آن می‌آید، به هر روی در مراسم رونمایی، یکی از کلیپ‌های تهیه شده با صدای محسن چاوشی برای نخستین بار پخش شد.

سریال شهرزاد، آخرین ساخته حسن فتحی در ٢۶ قسمت از ٢٨ مرداد ماه در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود. این سریال پس از «شاهگوش» و «ابله» سومین محصول شرکت تصویرگستر پاسارگاد است که توسط فتحی، کارگردان سینما و تلویزیون ساخته شده است. «شهرام شکیبا» – طنزپرداز- مجری برنامه رونمایی این سریال بود.

او مثل همیشه از کنایه‌های طنزآلودش استفاده می‌کرد و البته که «شهرزاد» را «بزرگ‌ترین پروژه تاریخی در حوزه سریال‌سازی» دانست. او می‌گوید همین که یک سریال به اتمام رسیده و بعد منتشر شده است، اتفاق خوشایندی است. لابد منظورش سریا‌ل‌هایی از شبکه نمایش خانگی است که در نیمه راه متوقف شدند و نارضایتی‌هایی را به وجود آوردند، مثل قلب یخی و قهوه تلخ.

«حسن فتحی» -کارگردان- هم با میهمانش سخن گفت. او از این گفت که در شبکه نمایش خانگی، پدیده‌ای است. او البته از کارنامه این اتفاق دفاع کرد و بعد از آن درباره سریالش گفت: «تحقیق و نگارش فیلمنامه شهرزاد با حضور «نغمه ثمینی» دو سال طول کشید و بعد از آن از شش ماه قبل تاکنون مراحل فیلمبرداری این اثر طول کشیده است. ساخت اثر تاریخی اصلا کار ساده‌ای نیست؛ به خصوص اینکه، این اولین بار است که یک سریال تاریخی در چارچوب بخش خصوصی ساخته می‌شود و باید این اولین بار بودن را به فال نیک گرفت، چرا که می‌تواند شروعی باشد برای سرمایه‌گذاری تهیه‌کنندگان خصوصی در تولید کارهای تاریخی و اجتماعی بعدی.»

علی نصیریان، شهاب حسینی، مصطفی زمانی، پریناز ایزدیار، مهدی سلطانی و امیرحسین رستمی، بازیگران این سریال هستند.

«نصیریان» در این مراسم به این نکته اشاره کرد که: «فضای خیابان لاله‌زار شهرک سینمایی غزالی، من را به یاد مرد بزرگی که این مکان را بنیاد گذاشت، علی حاتمی می‌اندازد. برای بازیگران در مواجهه با هر پیشنهاد کاری چند نکته مهم است. اول فیلمنامه، دوم نقش، سوم کارگردان. فیلمنامه «شهرزاد» بسیار خوب و جذاب است. فیلمنامه در بستری تاریخی رخ می‌دهد. من در بازه زمانی این سریال در واقعیت نوجوان بودم. دهه ٣٠ که سریال در آن می‌گذرد جزو حساس‌ترین دوران تاریخ معاصر ایران است. این نقش برای من بسیار خوب بود. در ابتدا میان برداشت من از نقش و آنچه در فیلمنامه بود تناقض وجود داشت. اما در نهایت و در جریان صحبت‌هایی که با آقای فتحی داشتیم، آنچه در ذهنم بود کنار گذاشتم و خود را به فیلمنامه سپردم.»

«نصیریان» که نقش «بزرگ آقا» را در این سریال بازی می‌کند، می‌گوید که پیش از این با ذوق و سلیقه فتحی آشنایی داشته است و به همین خاطر کار کردن با او نه تنها برایش مطلوب بوده بلکه خواسته خودش نیز بوده است.

این بازیگر کهنه‌کار البته انتقادش نسبت به طولانی‌شدن پروژه را نیز بیان کرد: «البته من فکر می‌کردم کار نهایتا سه ماهه به پایان می‌رسد اما الان در ماه ششم فیلمبرداری هستیم و هنوز دو ماه دیگر نیز کار ادامه دارد. با این وجود باز هم از حضور در این سریال ناراضی نیستم، چون در آشفته بازار سریال‌سازی داخلی و ماهواره‌های خارجی، این سریال باحیثیت و آبرومند است که دوره‌ای از تاریخ را مرور می‌کند. البته «شهرزاد» مستند نیست بلکه ملودرامی است که ساختار و داستان دارد. سریال ما گوشه‌هایی و نه تمام وقایع کودتای ٢٨ مرداد که به قصه گره خورده است را بیان می‌کند و این از جذابیت‌های داستان است. این کار با مردم ارتباط خوبی برقرار می‌کند. فیلمنامه، کستینگ و بازیگران خوب و پر وپیمان هستند. افتخار می‌کنم که در کنار این بازیگران جوان هستم، اینها سرمایه‌های ما هستند. متاسفانه در کشور ما بهای چندانی برای این سرمایه‌ها قایل نیستند. البته مقصودم از بها، بهای معنوی است نه مادی. فتحی و تهیه‌کنندگان «شهرزاد» برای این جوانان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.»

«مهدی سلطانی» هم ویژگی اثر هنری را در ارتباط با مردم، جذب آنها و تاثیرگذاری بر جامعه برشمرد و شهرزاد را دارای تمامی این ویژگی‌ها دانست: «شهرزاد بهترین سریالی است که در شبکه نمایش خانگی ساخته شده و با تمام رده‌های سنی و همه اقشار جامعه ارتباط برقرار می‌کند.»

«شهاب حسینی» هم در این سریال نقش قباد را بازی می‌کند. او می‌گوید که «شهرزاد» تلاش می‌کند به شأن و منزلت مخاطب احترام بگذارد. این سریال اقتباسی ادبی است، به این صورت که ابتدا یک رمان بوده است که آقای حسن فتحی آن را به رشته تحریر درآورده است و در مرحله‌ای که ایشان تصمیم به چاپ این رمان داشتند به دلیل قدرت دراماتیک داستان تصمیم می‌گیرند آن را به صورت سریال بسازند.»

ترانه علیدوستی هم به این نکته اشاره کرد که بعد از سال‌ها، نخستین تجربه سریال‌سازی‌اش است: «بسیار استرس دارم و می‌ترسم زیرا مدیوم، سریال و ژانر تاریخی برایم تازگی دارد. احساس می‌کنم اولین باری است که فیلم بازی می‌کنم. کاری به این بزرگی در بخش نمایش خانگی تاکنون امتحان خود را پس نداده است، اما در «شهرزاد» بابت قصه خیالم کاملا راحت است و به نظرم هیچ چیزی مثل فیلمنامه نمی‌توانست دل من را نسبت به این ریسک قرص کند. باقی مسائل بستگی به شیوه عرضه و پخش سریال دارد.»

سید محمد امامی و سید محمدهادی رضوی – سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان سریال- هم روی صحنه آمدند و از ساخت این سریال به عنوان «جهاد فرهنگی» یاد کردند.

برای مثال رضوی گفت: «ما امید داریم به جای دیدن «فاطما گل» و «ایزل» و سایر سریال‌های ترکیه‌ای، مردم شب‌ها به دیدن «شهرزاد» بنشینند، نه تنها در داخل کشور بلکه این سریال باید در کشورهایی که با ما مراجع فرهنگی مشترک دارند نیز دیده شود.»

امامی هم به این مساله اشاره کرد که: «در واقع شبکه ملی ما GEM است و نه صداوسیما! ما امروزه با فرهنگ، تاریخ و عشق ترکی نسبت به کشورمان بیشتر آشناییم. از مسوولان ارشاد که برخی از آنان امشب در این برنامه حضور دارند، می‌خواهم ماهواره را به چشم فرصت ببینند و نه تهدید؛ بررسی کنند که علت موفقیت آنان در جذب مخاطب چیست. همچنین از مسوولان می‌خواهم به کمیت و تعداد مجوزهای داده شده فکر نکنند و به فیلمنامه اهمیت بیشتری دهند.»

 

منبع: روزنامه اعتماد