ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

حرکتی شایسته در حمایت از هنرمندان بیمار تئاتر

سونامی سرطان هنرمندان ایران را فراگرفته است. هنرمندان متعددی از حوزه‌های مختلف درگیر این بیماری مهلک هستند و کسانی هم در این جنگ نابرابر مغلوب شده و از میان ما رفته‌اند؛ مجید بهرامی، مصطفی عبداللهی، بهرام ریحانی و بسیاری دیگر. دلایل بسیاری را برای این اتفاق ذکر می‌کنند اما فارغ از هر دلیلی آنچه بر جای می‌ماند بیماری است که بیشتر وقت‌ها از پس هزینه درمان برنمی‌آید.

روزنامه اعتماد نوشت؛ درگیری با این بیماری از یک‌سو و ناتوانی در پرداخت هزینه‌های درمانی از سوی دیگر سبب می‌شود تا تراژدی‌هایی که این آدم‌ها بر صحنه نمایش ساخته‌اند از صحنه بیرون آمده و پا به جهان واقعی‌شان بگذارد. مساله هزینه‌های درمان به ویژه برای هنرمندان تئاتر که اغلب از لحاظ مالی و شغلی امنیت لازم را ندارند چندوقتی است که مورد بحث است.

در این وانفسا قطع شدن بیمه طلایی هم باری بر این‌بار سنگین افزوده است. درنهایت آنچه روی می‌دهد خبرهای ناخوشایند از رفتن‌ها و رفتن‌های پی‌در‌پی است اما این روزگار تلخ روی دیگری نیز دارد.

هنوز هم کسانی هستند که هر چه از دست‌شان بربیاید دریغ نمی‌کنند تا مرهمی بگذارند بر این زخم‌های ناسور. سنت خیر هنوز هم هست. حالا هم در راستای همین دست خیر گروه تئاتر گیتی قرار است رپرتوار نمایشنامه‌خوانی برگزار کند.

رپرتواری که یک هفته طول خواهد کشید و بیش از ١٠٠ هنرمند در آن حضور خواهند داشت. « همواره سعی کرده‌ام در فواصل کارهای صحنه‌ای پرداختن به امور خیریه را هم مدنظر قرار بدهم. سه سال پیش هم برای زلزله بوشهر گروه گیتی یک پروژه نمایشنامه خوانی را در تالار حافظ برگزار کرد. من همیشه معتقد بودم برای مهرورزی و نزدیک شدن قلب‌ها هرکسی هر کاری می‌تواند باید انجام دهد.

همه گروه عزم‌شان را جزم کرده‌اند و تلاش می‌کنیم تا در حد بضاعت‌مان این مهرورزی را ترویج دهیم. باید فارغ از هر نوع نگاه و اندیشه‌ای که داریم به هم کمک کنیم. باید همه پیشقدم شوند»؛ این جملات روح‌الله جعفری، مدیر گروه تئاتر گیتی و متولی این رپرتوار است.

این کارگردان با اشاره به اینکه سونامی سرطان خانواده هنرمندان را فرا گرفته، گفت: «به ویژه در چندماه اخیر که تعدادی از دوستان‌مان از میان ما رفتند فکر کردم این ایده را گسترش داده و با حضور تعداد بیشتری از هنرمندان این کار را انجام دهیم. به نتیجه رسیدیم که برای نخستین‌بار در ایران رپرتوار نمایشنامه خوانی برگزار کنیم که عواید آن از صفر تا ١٠٠ برای این بیماران هزینه شود. »

در این رپرتوار که یک هفته طول خواهد کشید متون برجسته تاریخ نمایش از پیش از میلاد تا قرن بیستم نمایشنامه‌خوانی می‌شوند؛ آنتیگونه، مکبث، باغ آلبالو، عروسی خون، شازده کوچولو، چه کسی از ویرجینیا ولف می‌ترسد و دو نمایش از ماتئی ویسنی‌یک، عنکبوتی در زخم و آخرین گودو آثاری هستند که اجرا خواهند شد. گروه گیتی سال‌هاست که به‌طور خاص روی آثار ماتئی ویسنی یک کار می‌کنند: «نزدیک یک دهه است که گروه گیتی روی کارهای ویسنی‌یک پژوهش و کار می‌کند. به همین دلیل به عنوان آخرین اثری که نمایشنامه‌خوانی خواهد شد دو متن از ویسنی‌یک برای نخستین‌بار روی صحنه خواهد رفت.»

عنکبوتی در زخم و آخرین گودو عنوان این دو اثر هستند که قرار است هر دو در روز آخر این رپرتوار نمایشنامه‌خوانی شوند. با توجه به اینکه ویسنی‌یک از نمایشنامه‌نویسان برجسته معاصر جهان است و همچنین در ایران نیز علاقه‌مندان زیادی دارد، می‌توان انتظار داشت که این دو اجرا با استقبال خوبی روبه‌رو شوند. استقبال از این آثار به معنای مشارکت در این امر خیر خواهد بود. گروه تئاتر گیتی تلاش کرده است با گرد هم آوردن خیل بزرگی از بازیگران و هنرمندان پاسخی درخور به حضور مخاطبان بدهد.

بازیگران زیادی در این اجرا حضور خواهند داشت که سیامک صفری، فرزین صابونی، نسیم ادبی، بهاره رهنما، آزاده صمدی، نگار عابدی، کاظم هژیر آزاد، الیکا عبدالرزاقی، امین زندگانی، رویا نونهالی و… از آن جمله‌اند. این بازیگران چندوقتی است که تمرین‌ها را شروع کرده‌اند. «خوشبختانه همه بازیگران کمک کردند و پیش تولید آثار شروع شده و تمرین‌ها در حال انجام است.

برای رسیدن به این یک هفته ما سه ماه تمرین خواهیم داشت که چندوقتی است شروع شده است.» روح‌الله جعفری معتقد است: «اگر تک تک اعضای جامعه دست به دست هم بدهند می‌توانند هر ناممکنی را ممکن کنند. در حوزه تئاتر که مساله فرهنگ است و سطح فرهنگی مهم است اگر همه در کنار هم باشند هر کاری می‌توان انجام داد.»

سیامک صفری از بازیگران مطرح تئاتر که قرار است در این رپرتوار نمایشنامه‌خوانی کند می‌گوید: «ما هم جزو کسانی هستیم که داریم فعالیت می‌کنیم. وظیفه است. کار بزرگی هم نیست. کاری است که می‌توانیم انجام دهیم. آدمی باارزش است جان آدم هم با ارزش است.»

چنین رفتاری جدا از فواید مادی که خواهد داشت می‌تواند سنت مشارکت در چنین اتفاقاتی را که ریشه‌ای کهن در جامعه ایرانی دارد بیش از پیش تقویت کند. در وضعی که هنرمندان مختلفی از حوزه‌های گوناگون فرهنگی و هنری به اشکال گوناگون درگیر بیماری هستند چنین اتفاقاتی می‌تواند برای آنها روحیه‌بخش باشد. کافی است در اینترنت یک جست‌وجوی ساده انجام دهید تا نام‌های متعددی را بر تخت بیمارستان یا کنج خانه‌های‌شان ببینید و از آن تلخ‌تر حرف‌های‌شان از بی‌مهری و فراموش شدن. برای همین است که نفس این رپرتوار با مشارکت چنین جمع بزرگی از هنرمندان ارزش بسیاری دارد.

این رپرتوار نمایشنامه‌خوانی قرار است از ٢۶ مرداد تا یکم شهریور در تالار چارسو اجرا شود.