ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

ببر سیبری را آزاد کنید!

یک فعال حقوق حیوانات، از ارسال نامه ای با امضای 1500 تن از فعالان حقوق حیوانات به وزیر بهداشت برای رهایی ببر سیبری باغ وحش ارم که به بهانه مشمشه 4 سال در قرنطینه است، خبر داد.

شادی مدرس در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: طی پروژه ناموفق احیای ببر مازندران در میانکاله در سال ۱۳۸۹، در ازای دو پلنگ ایرانی، یک جفت ببر سیبری از روسیه به باغ وحش ارم وارد شدند که ببر نر بر اثر ابتلا به مشمشه (Glanders) ناشی از تغذیه از گوشت الاغ آلوده، از بین رفت و ۱۴ شیر آفریقایی این باغ وحش به علت احتمال ابتلا به این بیماری، به صورت نیمه بیهوش سر بریده و توله های آنها زنده سوزانده شدند.

وی افزود: اما ببر ماده، به دلیل ارزش ژنتیکی بالا، به جای معدوم شدن به قرنطینه سازمان دامپزشکی واقع در نزدیکی باغ وحش ارم منتقل شد و تا امروز که چهار سال از آن زمان می گذرد، رنگ آسمان را ندیده است و می رود تا در سایه سکوت، به دست فراموشی سپرده شده و در همان سلول انفرادی بپوسد.

مدرس با اشاره به گفتگوی دکتر ایمان معماریان دامپزشک حیات وحش و دکتر خرازیان مقدم مدیر دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با خبرگزاری مهر، اظهار داشت: با توجه به ارزش این گونه جانوری، اتحادیه باغ وحش های اروپا طی نامه ای به سازمان حفاظت محیط زیست، اعلام کرده است که خونگیری از این ببر را متقبل خواهد شد تا در صورت منفی بودن نتیجه آزمایش، حیوان به داخل باغ وحش تهران منتقل و در جایگاهی استاندارد و با شرایط مناسب نگهداری شود و در صورت مثبت بودن نتیجه نیز با تکرار آزمایش، حیوان به روش مرگ آسان (یوتانایز) راحت شود.

این فعال حقوق حیوانات تصریح کرد: همچنین مؤسساتی در داخل کشور از جمله باغ وحش ارم مایلند مسئولیت خونگیری و حتی خرید این ببر را متقبل شوند. اما متأسفانه سازمان دامپزشکی با وجود پیگیری های سازمان حفاظت محیط زیست، فعالان حقوق حیوانات و خبرنگاران، نه تنها طی این چهار سال، خونگیری از این حیوان را به تعویق انداخته، بلکه از ارائه هرگونه پاسخ روشن در رابطه با تعیین تکلیف این گونه باارزش اجتناب می کند.

وی در پایان درخصوص نامه ارسال شده به وزیر بهداشت، یادآور شد: با توجه به شرایط کاملا غیر استاندارد قرنطینه سازمان دامپزشکی و به خطر افتادن سلامت این گونه با ارزش، در نامه ای با امضای ۱۵۰۰ نفر از اعضای کمپین ۴۰۰۰ نفره «درخواست پایان قرنطینه ببر سیبری»، از دکتر سید حسن هاشمی درخواست شده تا دستورات لازم برای آماده سازی مقدمات نمونه گیری از این ببر میهمان را دهند تا پایانی بر مرگ تدریجی این گونه ارزشمند رقم زده شود.

 

  بدون برچسب