ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
با مدل برنامه محیط زیست سازمان ملل

سومین گزارش محیط زیست ایران تهیه می شود

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سومین گزارش ملی وضعیت محیط زیست ایران بر اساس مدل برنامه محیط زیست سازمان ملل تهیه می شود، گفت: هدف از تهیه این گزارش برنامه ریزی آینده و بهره گیری در سیاستگذاری های کلان کشور است.

 

به گزارش ایسنا، مهناز مظاهری در نشست مشترکی با مدیر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد با بیان اینکه سومین گزارش وضعیت محیط زیست (SoE ) ایران بر اساس شاخص های و تجربیات برنامه محیط زیست سازمان ملل و سایرکشور ها تهیه می شود، تصریح کرد : تاکنون گزارش وضعیت محیط زیست ایران در سال‌های ۸۳ و ۸۴ با بهره گیری از تجربیات سایر کشور ها ، برنامه محیط زیست سازمان ملل و برنامه توسعه عمران ملل متحد تهیه شده است .

وی ادامه داد: گزارش وضعیت محیط زیست شهر تهران نیز در ۱۳۹۰ تهیه شده است و سایر شهر ها نیز تهیه گزارش وضعیت محیط زیست را در دستور کار خود قرار داده اند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در دو دهه گذشته اقدام قابل توجه ای برای توسعه پایدار در کشور انجام نشده است، تصریح کرد: هدف از تهیه گزارش ملی وضعیت محیط زیست ، برنامه ریزی آینده و بهره گیری در سیاستگذاری های کلان کشور است.

بنابر این گزارش، کاوه زاهدی مدیر منطقه آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد با اشاره به اهداف کشور های مختلف برای تهیه گزارش وضعیت محیط زیست، تصریح کرد: هدف از تهیه گزارش وضعیت محیط زیست در ایران می بایست مشخص باشد تا بر اساس آن این گزارش تدوین شود.

وی با بیان اینکه در برخی از کشور ها تولید و مصرف پایدار را بعد از اجلاس ریو +۲۰ هدف تهیه گزارش وضعیت محیط زیست قرار داده اند ، گفت: قانون ، موضوعات اقتصادی، استفاده در سیاستگذاری های کلان از دیگر موضوعات مورد توجه سایر کشور ها در تهیه گزارش ملی وضعیت محیط زیست بوده است.

زاهدی خواستار تهیه گزارش دولت توسعه پایدارSDG به همراه گزارش وضعیت محیط زیست ایران (SoE)شد و افزود: تهیه این گزارش تلفیقی برای بهره گیری در سیاستگذاری و برنامه ریزی کلان مطلوب تر است.

این گزارش می افزاید، دکتر زکایی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و مجری تهیه گزارش وضعیت محیط زیست ایران در این نشست اظهار داشت: (SoE ) اطلاعاتی برای جامعه در مورد وضعیت محیط زیست و روند مشکلات و مسائل دارای اهمیت زیست محیطی و عوامل موثر بر این مشکلات ارائه می کند و فعالیت دولت در قالب سیاست ها ارائه می دهد .

به گفته وی، هدف تهیه گزارش وضعیت محیط زیست این است که اطلاعات کمی معتبر در خصوص کیفیت محیط زیست باشد بگونه ای قابل تکرار باشد و شاخص ها را رصد می کنیم و با اهداف برنامه ها وضعیت محیط زیست را ارزیابی می شود تا در سیاستگذاری در حفاظت محیط زیست پایدار استفاده شود.

زکایی با اشاره به وجود مدل های مختلف از سوی اتحادیه اروپا ، بانک جهانی، سازمان توسعه همکاری های اقتصادی افزود: گزارش وضعیت محیط زیست ایران طبق مدل برنامه محیط زیست سازمان ملل تهیه می شود.

وی ادامه داد : در این گزارش وضعیت آب، خاک، هوا و زیستگاه حیات وحش و … مشخص می شود و فشار ها و نیروهای محرکه ای که باعث بروز این وضعیت شده است تعیین می شود و سپس پیامد های تاثیرات این فشار ها بر مردم و محیط زیست و اقدامات انجام شده بررسی می گردد و بر اساس این اطلاعات چشم انداز در راستای توسعه پایدار مشخص می شود.

زکایی با تاکید بر اینکه پیش نیاز تهیه گزارش وضعیت محیط زیست اطلاعات پایه زیست محیطی است،اظهار داشت: این اطلاعات باید سازگار با محیط زیست و بر اساس پایش مستمر و مداوم باشد و با مقایسه وضع موجود و بر اساس مبنا وضعیت بهبود و قهقرای محیط زیست را مشخص می کنیم.

وی ادامه داد: اگر لازم باشد سیاست هایی پیشنهاد می شود و سیاست ها نادرست را اصلاح کنیم.

زکایی با بیان مشکلات جمع آوری اطلاعات پایه برای تهیه گزارش وضعیت محیط زیست افزود: در حوزه محیط زیست خیلی از اطلاعات به صورت مستمر وجود ندارد و متولیان تولید اطلاعات نامشخص است و بعضاً این اطلاعات به صورت ناهمگون و ناسازگار تهیه می شود.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، زهرا جواهریان مدیر کل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست، اصلاح الگوی تولید و مصرف یکی از بند های سیاست های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و اظهار داشت: سیاست اصلاح الگوی تولید و مصرف در برنامه ششم توسعه محیط زیست لحاظ می شود.

وی با بیان اینکه سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است، گفت: یکی از بند های آن اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد سبز است که بعد از اجلاس ریو +۲۰ در اسناد بالادستی کشور جا گرفته است.

جواهریان ادامه داد: بزودی سیاست های کل نظام در حوزه محیط زیست از سوی دفتر مقام معظم رهبری ابلاغ می شود.

 

  بدون برچسب