ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

حذف یارانه کلید خورد

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: یارانه خارج نشینان حذف شده است.

اگر این ماه یارانه نگرفتید تعجب نکنید، شما یک پردرآمد هستید

نوبخت: یارانه افراد خارج از کشور قطع شده است

به گزارش «اعتماد»، گفته های تازه نوبخت درباره حذف یارانه ایرانیان مقیم خارج نشان می دهد بخشی از افرادی که در فاز دوم هدفمندی یارانه ها از فهرست یارانه بگیران حذف شدند، ایرانیانی بودند که در خارج از کشور زندگی می کردند اما از یارانه چشم پوشی نکرده بودند. هر چند تلاش‌ها برای دریافت اطلاعات دقیق در مورد تعداد ایرانیان یارانه بگیر خارج از کشور ناکام ماند و هیچ کدام از دستگاه های مسوول در این حوزه حاضر به ارایه آمار دقیقی در این خصوص نشدند اما بررسی ها نشان می دهد شمار یارانه بگیران در فاز دوم هدفمندی یارانه ها تنها دو میلیون و ۴٠٠ هزار نفر کاهش یافت.

این به آن معناست که بخشی از کسانی که یارانه نگرفته اند، در خارج از کشور زندگی می کنند.

معاون رییس جمهور گفت: حذف یارانه افرادی که در خارج زندگی می کنند بر اساس اطلاعاتی که از مراجع رسمی داشته ایم و با برخورداری از ۴٠ پایگاه اطلاعاتی انجام شده است. نوبخت حالااز برنامه دولت برای اجرای مصوبه مجلس در خصوص حذف پردرآمدها از فهرست یارانه بگیران خبر می دهد و می گوید که دولت کار حذف پردرآمدها را آغاز کرده است.

هر چند تداوم وضع موجود مشکلات فراوانی را متوجه اقتصاد کشور کرده است اما بسیاری از کارشناسان احتیاط دولت در این حوزه را توصیه می کنند. پیش از این مقامات دولتی نیز از سختی حذف پردرآمدها سخن گفته اند. رییس جمهور تاکید کرده است شناسایی پردرآمدها ریسک بالایی دارد. نوبخت نیز پیش از این گفته است وقتی برخی مردم احساس نیاز می کنند چرا باید یارانه آنها قطع شود. وزیر اقتصاد نیز حذف یارانه تنها ٢٠٠ هزار نفر را بدون ریسک اعلام کرده است.

حالا اما با تصویب مجلس، دولت مکلف شده است نسبت به حذف یارانه پردرآمدها اقدام کند. نوبخت که خود منتقد وضعیت موجود است و بارها تبعات روند کنونی پرداخت یارانه را گوشزد کرده است از عزم دولت برای اجرایی کردن مصوبه مجلس می گوید و توضیح می دهد: تبصره ٢١ قانون بودجه امسال در خصوص چگونگی اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها وظایف گوناگونی را برای دستگاه های اجرایی و دولت تعیین کرده و در این تبصره مشخص شده که متفاوت از آنچه در سال های قبل انجام می شد، اقداماتی را برای درآمدزایی انجام دهیم و همچنین در گذشته علاوه بر همه منابعی که در هدفمندی یارانه ها به دست می آمد از بودجه عمومی هم بین مردم تقسیم می شد.

وی افزود: در خصوص هدفمندی یارانه ها علاوه بر توزیع این منابع بین مردم باید به تولید، سلامت و سایر بخش ها نیز توجه شود و باید ٢٠ درصد هم به خزانه دولت واریز می شد که طی سال های قبل نه تنها از محل هدفمندی یارانه ها مبلغی به خزانه کمک نشد بلکه مبلغ ١١ هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان در سال های قبل و امسال هم مبلغ ١١ هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان برداشت شد.
وعده مسکن ارزان

وی اضافه کرد: در سال جاری یک گام به جلو برداشتیم و این مبالغ را به گونه ای سرمایه گذاری کردیم که مبلغ چهار هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان از آن را برای ارزان کردن خدمات بهداشتی و درمانی اختصاص دادیم و همچنین برای سال آینده برنامه هایی در نظر داریم و بر این اساس امسال یارانه نقدی را به همه مردم، به غیر از افرادی که در خارج از ایران سکونت دارند و افزایش قیمت ها به آنها ضرری نمی رساند پرداخت کردیم.

وی افزود: همچنین افراد پر درآمدی که مبلغ پرداختی یارانه در زندگی آنها تاثیری ندارد را با یک برنامه مشخص و بدون اینکه برای جامعه موجب استرس شود با آرامش حذف می کنیم و منابعی را که حاصل می شود صرف بهداشت، درمان و تولید خواهیم کرد. رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اظهار داشت: سال جاری ما در ارتباط با بهداشت و درمان یک گام جدید برداشته ایم و اتفاق دیگر در سال آینده بحث مسکن ارزان قیمت و کمک به اشتغال است. رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه الان در خصوص حذف افراد پردرآمد از دریافت یارانه باید دقت کنیم، افزود: بنابراین این گونه اقدامات اگر با دقت انجام نشود موجبات نارضایتی را فراهم می کند.

نوبخت اظهار داشت: حذف پردرآمدها به تدریج ادامه پیدا می کند و برای بودجه سال ٩۴ این سیاست ها به طور گسترده تری انجام می شود اما با دقت و احتیاط زیرا مردم برای ما محترم هستند و آرامش جامعه برای ما حایز اهمیت است.

افزایش قیمت حامل ها ربطی به هدفمندی ندارد

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش درباره افزایش قیمت حامل های انرژی به میزان پنج درصد گفت: آنچه در مجلس تصویب شد ارتباطی با قانون هدفمند کردن یارانه ها نداشت زیرا مجلس تصمیم گرفت برای تامین منابع لازم برای سرمایه گذاری شرکت نفت در طرح های نفتی پنج درصد اجازه افزایش قیمت حامل های انرژی را بدهد و این موضوع هم ارتباطی به بحث قانون هدفمند کردن یارانه ها و نزدیک کردن آن به فوب خلیج فارس نداشت.

وی افزود: با وجود رشد منفی سال های قبل، هدف ما برای سال های آینده دستیابی به رشد اقتصادی حداقل ۵/٢ درصد است و برای تحقق رشد چهار درصدی سرمایه گذاری در سال آینده مبلغ ۴٨ میلیارد تومان از منابع عمومی در نظر گرفته شده و همچنین مبلغ هفت هزار میلیارد تومان دیگر هم از صندوق توسعه ملی برای آب های مرزی در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: در مجموع برای تحقق رشد سرمایه گذاری در سال ٩۴ مبلغ ١۵٨ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۵۵ هزار میلیارد تومان آن سرمایه گذاری دولتی است و بقیه را شرکت های دولتی سرمایه گذاری می کنند. وی افزود: حمایت از صندوق شکوفایی و نوآوری برای حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان مورد توجه قرار گرفته و بر همین اساس مبلغ ٣٠٠ میلیون دلار در سال ٩۴ به این صندوق کمک خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اضافه کرد: تلاش ما این است که در جهت سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، تخصیص بهینه منابع داشته باشیم و در اجرا نیز نقشه راه و برنامه استان ها تدوین شده است.
انتخاب میان عدالت و وضع موجود

آلبرت بغزیان استاد دانشگاه تهران دراین باره گفت:دولت برای حذف یارانه افراد غیرنیازمند بر سر یک دوراهی مهم قرار دارد. دولت باید بین عدالت و وضعیت کنونی یک انتخاب داشته باشد.

تاکنون دولت به همه یارانه داده است و این مساله با روح عدالت اقتصادی و هدفمند کردن یارانه ها مغایر بوده است.اگر اراده کافی در دولت برای هدفمندی یارانه ها وجود داشته باشد، ابزار آن فراهم خواهد شد. این اراده باید جدا از مسائلی مانند کسری بودجه و کاهش جهانی قیمت نفت باشد و باید براساس نگرش عدالتخواهانه شکل بگیرد.

درواقع این کار باید انجام شود حتی اگر قیمت نفت ٢٠٠ دلار شود.بغزیان توضیح داد: دو راه برای حذف یارانه اقشار غیرنیازمند وجود دارد: یکی از این راهکارها داوطلبانه است که تاکنون شکست خورده و دیگری شناسایی اقشار متمول است.

برای شناسایی اقشار پر درآمد باید حساب های بانکی اشخاص بررسی شود. فردی که صد میلیون تومان در بانک دارد به هیچ وجه حاضر نیست برای دریافت ماهی ۴۵ هزار و ۵٠٠ تومان پس انداز خود را از بانک خارج کند.

از سوی دیگر باید به ثبت اسناد و املاک مراجعه کرد و اموال هر فرد را بررسی کرد. می توان با مراجعه به سازمان بورس سهامداران را شناسایی کرد، هر چند این راهکارها به هیچ وجه آسان نیست اما اگر دولت اراده کافی را داشته باشد می تواند این کار را انجام دهد.

راهکارهای کارشناسان در گفت وگو با «اعتماد» مطرح شدیارانه مساله ای سیاسی است

شرایط کنونی، شرایط مساعدی برای حذف یارانه غیر نیازمندان یا همان ثروتمندان نیست و من معتقدم چنین اقدامی موقعیت دولت را تضعیف می کند. باید پذیرفت یارانه دیگر مساله ای اقتصادی نیست و به موضوعی سیاسی تبدیل شده است از این رو نمی توان برای این موضوع سیاسی، با نگاهی اقتصادی نسخه پیچید. مطمئنا چنین اقدامی می تواند منجر به شکل گیری جبهه قوی از سوی منتقدان دولت شود از این رو بهترین زمان ممکن برای حذف یارانه تمام افراد غیرنیازمند، شش ماه بعد از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری است. بهترین راهکار هم این است که تمام افرادی که نیازمند هستند به کمیته های امداد و سازمان بهزیستی مراجعه کنند و این مراکز تحقیقی در مورد زندگی افراد داشته باشند. آمار نشان می دهد همین امروز حدود ١٠ میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند. طبیعتا تخصیص یارانه ها نیز باید از سوی همین نهادهای حمایتی صورت گیرد تا تقلب و… از میان برود.

بهترین راهکار، بررسی اظهارنامه های مالیاتی

حذف یارانه ثروتمندان کار آسانی است به شرطی که آمار و ارقام و اطلاعات دقیق و شفاف وجود داشته باشد. شناسایی افراد پردرآمد به هیچ وجه کار سختی نیست. من معتقدم کار سخت اتفاقا شناسایی افراد کم درآمدی است که شاید در هیچ فهرست و بانک اطلاعاتی حضور نداشته باشند. اصطلاحی در اقتصاد وجود دارد که می گوید: کف پای نیازمندان صاف است و هر جا بروند ردی از آنها باقی نمی ماند در حالی که ثروتمندان این طور نیستند. بهترین و راحت ترین راهکار برای شناسایی افراد ثروتمند از طریق اظهارنامه های مالیاتی امکان پذیر است زیرا به هر روی هر شرکت و موسسه اقتصادی این اظهارنامه ها را، هر ساله، پر می کنند و تقریبا می توان گفت نظارت خوبی هم بر این مساله می شود. از سوی دیگر می توان از طریق تعداد سفرهای خارجی بخش دیگری از این افراد را شناسایی کرد. در مجموع اگر دولت همت و اراده کافی برای انجام این کار را داشته باشد، با مشکل خاصی روبه رو نخواهد شد.

اقتصاد را شفاف کنید

هدفمندی یارانه ها سیاست اشتباهی است که از ابتدا نباید به این شکل اجرایی می شد. مساله حذف یارانه ثروتمندان در ایران با توجه به امکانات دولت و ضعف های متعدد ساختاری اقتصاد ایران امکا نپذیر نیست و دولت نمی تواند اقشار نیازمند یا بی نیاز را پیدا کند. درواقع تنها دستاوردی که این کار خواهد داشت، افزایش نارضایتی های مردمی از دولت است. انجام چنین کاری نیازمند شفافیت در عرصه اقتصادی است که پر واضح است که این شفافیت به هیچ وجه در اقتصاد ایران وجود ندارد. به همین خاطر بهترین راهکاری که می توان در مقابل دولت قرار داد ادامه مسیر به همین منوال کنونی و تلاش برای شفاف کردن وضعیت اقتصادی ایران است.

پرداخت نقدی یارانه ها متوقف شود

دولت حذف یارانه افراد غیرمشمول را با حذف یارانه ایرانیان ساکن خارج کشور آغاز کرده است. این شروع خوبی برای این کار است. حذف یارانه افراد پردرآمد، با توجه به امکانات دولت، کار سختی است و شاید تاحدودی غیرممکن به نظر برسد. به همین خاطر بهترین راهکار این است که دولت یارانه نقدی را به طور کلی حذف کند و براساس یک طبقه بندی جامع به افراد کم درآمد امکان توانمند سازی بدهد. این مساله در قانون هم آمده و تاکنون هم دولت موظف به انجام این کار بوده است. به نظر می رسد بهتر است به جای یارانه نقدی باید تامین اجتماعی برای اقشار کم درآمد تقویت شود و آموزش، بهداشت و درمان این اقشار رایگان شود. از سوی دیگر برای اشتغال آنها برنامه ریزی شود و خدمات بازنشستگی مناسب دریافت کنند.

روزنامه اعتماد

برچسب‌ها :