ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

معضلی به نام کمبود کتابفروشی در اهواز

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: اندک بودن تعداد کتابفروشی‌ها در اهواز یک معضل است.

به گزارش ایسنا، منطقه خوزستان، همایون قنواتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در نشست با ناشران استان، اظهار کرد: متاسفانه تعداد کتابفروشی‌ها در اهواز که در شهری که جامعه علمی و دینی ارزشمندی دارد بسیار محدود است و این خود یکی از دلایلی است که باعث شده میزان مطالعه کم شود.

 

وی ادامه داد: بار فرهنگی بر دوش تک تک مردم است و ما مدیران باید تلاش کنیم تا فضای روان تری را برای انجام امور فرهنگی فراهم کنیم.

 

قنواتی خاطرنشان کرد: سیاست دولت بر این است که فعالیتهای فرهنگی و هنری توسط خود هنرمندان و فرهنگیان انجام شود و دولت تنها به حمایت، هدایت و نظارت بپردازد.

 

وی ادامه داد: در حوزه کتاب کاستی‌هایی هست و در حوزه چاپ و نشر استان مشکلاتی وجود دارد. به نظر می‌رسد مشکل اصلی صنعت نشر در استان، نبود تناسب بین عرضه و تقاضا است به طوری که عرضه بیش از تقاضا است. تعداد ناشران در کشور چند برابر مصرف کننده‌ها است و این موضوعی است که باید فکری برای آن کرد. امیدواریم به میمنت انتخاب اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران امسال این کاستی‌ها کمتر شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به جامعه هدف در بحث کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: هدف اصلی ما باید این باشد که فرهنگ کتاب و کتابخوانی را ترویج دهیم و در قدم اول باید از آموزش و پرورش و جاهایی که کودکان و نوجوانان هستند شروع کنیم.

 

وی به ۲ برنامه که در بخش کتاب در سال جاری اجرا خواهد شد، اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۲ جشنواره “من هم نویسنده هستم” و “پدران و مادران قصه‌گو” را در برنامه کاری خود داریم که کودکان و نوجوانان را در برمی‌گیرد و امیدواریم تاثیرگذاری خوبی را در این راه شاهد باشیم.

 

قنواتی به برگزاری سومین جایزه کتاب سال استان اشاره کرد و گفت: امسال عمده برنامه‌های اجرایی ما به موضوع کتاب و کتابخوانی اختصاص دارد و در همین زمینه سومین جشنواره کتاب سال خوزستان را برگزار خواهیم کرد. سعی بر این است که تمام ظرفیت‌های علمی، فرهنگی، هنری و اجتماعی در این جشنواره لحاظ شود. از ناشران استان هم می‌خواهیم که آثار خود را برای شرکت در این جشنواره و رقابت، معرفی و ارسال کنند.