ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
رونمايي آلبوم تنها گروه موسيقيايي حامي محيط زيست

رخشان بنی‌اعتماد: فاجعه محیط زیستی در راه است

رخشان بنی‌اعتماد در جلسه‌ رونمایی آلبوم «خورشید سیاه» ضمن تاکید بر اینکه اهمیت مقوله‌ محیط زیست چیزی کمتر از موضوعات جدی و شناخته‌شده‌ای نیست که خیلی‌ها درباره‌اش حرف می‌زنند، گفت: «ما این سال‌ها با فاجعه‌های زیاد زیست‌محیطی روبه‌رو هستیم که راه را برای زیستن به قدری خطرناک کرده که تصور می‌کنم وارد یک بحران جدی در این عرصه شده‌ایم. وضعیت ما بدتر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم.»

وضعیت محیط زیست ایران، بحرانی است. این را دیگر همه می‌دانند، همین چند روز قبل «عیسی کلانتری» مشاور معاون اول رییس‌جمهوری در امور آب در گفت‌وگویش با رسانه‌ها از بحرانی گفت که در آینده‌ای نزدیک، فاجعه‌ای را منجر خواهد شد. با این حال خیلی‌ها دل‌شان می‌خواهد این مساله را باور نکنند. سرسری بگیرندش یا اصلا به روی خودشان نیاورند؛ در این میان اما بار دیگر این هنرمندان هستند که به نظر می‌رسد: «فاجعه را باور کرده‌اند».

گروه موسیقی «خورشید سیاه» که خودش را تنها گروه موسیقایی حامی محیط زیست می‌داند، در شنبه‌ای که گذشت آلبوم موسیقایی «اشک سیاه» را رونمایی کردند و «رخشان بنی‌اعتماد» هم که پیش از این همکاری‌هایی با این گروه داشت، از یک بحران جدی زیست‌محیطی در کشور گفت و از بی‌توجهی به آن گلایه کرد.

رخشان بنی‌اعتماد گفت: «همین که یک گروه موسیقایی می‌آید و بدون توجه به تمامی مسائل و شهرت‌های رایج از همان ابتدا کار خود را به محیط زیست معطوف می‌کند، اهمیت بسیار زیادی دارد. ‌ای کاش مسوولان نیز متوجه‌ این ماجرا می‌شدند و توجه بیشتر و حمایت کافی از چنین گروه‌هایی می‌کردند. من از اینکه یک عده جوان بی‌ادعا فعالیت‌های هنری‌شان را با محیط زیست پیوند می‌زنند، بسیار خوشحالم.»

اینها را رخشان بنی‌اعتماد گفت. او خودش هم دغدغه محیط زیستی دارد مثلا اینکه فیلمی مستند از خانمی با نام «ملاح» ساخته که قدیمی‌ترین و مسن‌ترین فعال محیط‌زیست است. از همان طریق هم با فعالیت‌های خورشید سیاه آشنا می‌شود و در فیلمش از موسیقی آنان بهره می‌گیرد.

خودش می‌گوید که آن تجربه برایش دلنشین بوده است حتی استفاده از موسیقی آنان: «نوعی ادای احترام به گروهی بود که با هدفی جدی و تحسین‌بر‌انگیز هنر را با دغدغه‌های اجتماعی پیوند می‌دهد.»

بنی‌اعتماد به بحران آب در ایران اشاره کرد و اینکه باید از خیلی سال قبل فعالیت‌هایی در این خصوص انجام می‌شد که نشده است، انگار برای کسی اهمیتی نداشته و این در حالی است که کشوری مثل امریکا وقتی با چنین بحرانی روبه‌رو شد، برنامه‌های بسیار مدونی برای آن ترتیب دادند و به‌شدت پیگیر رفع موضوعی هستند که شکل بحرانی به خود گرفته است. حالا خانم کارگردان تاکید می‌کند که «در کشور ما وضعیت بدتر از آنی است که فکر می‌کنیم و تصور می‌کنم آن راهی را که در کشور دیگر انجام دادند ما باید سال‌های پیش انجام می‌دادیم.»

«خورشید سیاه» نخستین آلبومش را با نام «خرس سیاه بلوچی» دو سال پیش منتشر کرد. از همان زمان هم تمرکزش را روی مسائل زیست‌محیطی و میراث فرهنگی گذاشت مثلا پس از آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های شمال، قطعه‌ای با نام «هولوکاست جنگل» منتشر کرد و حالا همچنان این فعالیت‌ها ادامه دارد، به همین خاطر است که «محمد درویش» مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست در این مراسم گفت: «باعث خوشحالی است که یک گروه موسیقایی به سهم خود وارد فضایی شده که ما پیش‌تر از اینها نیازمند آن بودیم.

در این وانفسایی که آثار موسیقایی در سخت‌ترین شرایط ممکن تولید می‌شود، دوام آوردن کار بسیار سختی است و من خیلی امیدوارم که سرمایه‌گذاران به کمک این حوزه بیایند و برای دیده شدن هنرمندان کمک کنند.»

او البته وعده داد که سازمان محیط زیست هم تلاش‌هایی انجام می‌دهد که این حرکات دیده شوند. طبق مراسم معمول رونمایی البته خیلی‌های دیگر هم صحبت کردند اما «طاهر علی رمضانی»، سرپرست گروه موسیقی «خورشید سیاه»، در این مراسم به این مساله اشاره کرد که دلش می‌خواهد سطح فرهنگ مخاطب موسیقی را بالا ببرد: «گروه خورشید از سال ٩٠ فعالیت خود را آغاز کرد و در این مدت تقریبا هر سال دو کنسرت را برگزار کردیم. در سال گذشته نیز آلبوم «خرس سیاه بلوچی» را منتشر کردیم و امسال بعد از مشقت‌های فراوان آلبوم دوم خود را منتشر کردیم تا به سهم خود برای اعتلا و ارتقای فرهنگ توجه به محیط زیست و دیگر مقولات اجتماعی تلاش‌هایی را انجام دهیم.»

خورشید سیاهی‌ها هم از عدم مسوولیت‌پذیری اجتماعی گفتند: «من چقد بار همیشه هی شتر دیدم ندیدم! پشت گوشامو – بماند که چطور – دیدم، ندیدم، توی این تاریک و روشن، من به این دیدن ندیدن، خو گرفتم» همان چیزی که سال‌هاست در زمینه‌ محیط زیست با آن مواجه هستیم؛ خودمان را به ندیدن زدیم برای همین است که این گروه حالا اینچنین مورد توجه گروه‌های حامی محیط زیست و حیوانات از جمله «انجمن حمایت از حیوانات»، «خبرگزاری فضای سبز (سبز پرس)»، «کانون محیط‌بان»، «دیده‌بان حقوق حیوانات» و… قرار گرفت.

جهانگیر رها خواننده، شاعر و نوازنده گیتار آکوستیک، طاهر علی رمضانی نوازندگی گیتار بیس، سرپرست گروه و همخوان، علی فرهمند درامز و آرش اسلامی نوازنده گیتار الکتریک از اعضای گروه هستند. این گروه چند روز قبل قطعه «نسخه اشتباه» را به صورت اینترنتی منتشر کرد.

روزنامه اعتماد