ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

گوشتخوارانی که در تصادفات جاده‌ای تلف می‌شوند

رییس اداره حفاظت محیط زیست رضوانشهر گفت: بر اساس آمار ارائه شده بیش از 70 درصد تلفات گوشتخواران در اثر تصادفات جاده‌ای است.

 

به گزارش ایسنا، منطقه گیلان، شهرستان رضوانشهر یکی از شهرستان‌های استان گیلان در شمال ایران است. مرکز این شهرستان شهر رضوانشهر است. این شهرستان در شمال غربی این استان، بین سواحل دریای‌خزر و رشته کوه‌های تالش قرار دارد و از دو بخش جلگه‌ای و کوهستانی تشکیل شده ‌است.

این شهرستان از شمال به دریای‌خزر و شهرستان تالش، از غرب به شهرستان خلخال، از جنوب به شهرستان‌های صومعه‌سرا و ماسال و از شرق با شهرستان بندرانزلی مرز مشترک دارد. امروزه روستاهایی مانند بیگ‌زاد محله و الله‌بخش محله که در حومه این شهر قرار دارند از محلات این شهر بشمار می‌رود.

به علت نوع پوشش گیاهی و آب و هوا، این شهرستان دارای جاذبه‌های گردشگری و توریستی فراوانی است، به حدی که قابل وصف نیست، در این شهرستان در هر فصل از سال با طبیعت زیبا و خیره کننده‌ای روبرو می‌شویم. از یک سو گستره دل انگیز شالیزاران و دریای نیلگون کاسپین و از سوی دیگر جنگل‌های انبوه و مراتع سبز ییلاقات. در طبیعت بکر این شهرستان جانوران از جمله پستاندارانی نظیر شغال، راکن، جوجه تیغی، اشکول و … زندگی می‌کنند که فعالیت انسانی از جمله جزیره‌ای‌شدن زیستگاه‌ها و راه سازی‌ها‌ زندگی این جانوران را این روزها مورد تهدید قرار داده است.

عارف شادکام رییس اداره حفاظت محیط زیست رضوانشهر امروز در جلسه محیط زیست این شهرستان گفت: امسال مشاهدات متعدد مبنی بر مرگ شغال، راکن و سایر پستانداران بر اثر تصادفات جاده‌ای را شاهد بودیم و امروز نیز یک راس گراز تلف شد.

وی با اشاره به اینکه این گراز ماده بر اثر تصادف جاده‌ای در محور اصلی رضوانشهر به تالش تلف شد، تصریح کرد: مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان رضوانشهر به محض اطلاع به محل حادثه عزیمت کرده و با هماهنگی گشت راهداری اداره راه و شهرسازی اقدام به دفن لاشه کردند.

وی خاطر‌نشان کرد: بر اساس آمار ارائه شده بیش از ۷۰ درصد تلفات گوشتخواران در اثر تصادفات جاده‌ای است.

وی در ادامه به افزایش حساسیت مردم و مسافرین در حفاظت از جانوران این شهرستان اشاره کرد و گفت: یک عدد اشکول که در پشت بام خانه‌ای در روستای تازه آباد رضوانشهر گرفتار شده بود، بعد از زنده‌گیری و تیمار در اداره توسط مأمورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان در طبیعت رهاسازی شدند.

شادکام تصریح کرد: اشکول از راسته جوندگان بوده و از نظر کثرت بزرگترین راسته پستانداران روی زمین را جوندگان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه زیستگاه آن مناطق جنگلی ناحیه خزری و باغ‌ها‌ست، گفت: این حیوان شبگرد بوده و غذای آن میوه و دانه گیاهان، سیب، گردو، بلوط، گاهی حشرات و تخم و جوجه پرندگان است.

عارف شادکام گفت: اشکول هر شب در جستجوی غذا از درختی به درخت دیگر می‌رود و طول عمر آن در طبیعت ۴ سال است.