ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
٢٧سال پس از جنگ ٨ ساله ایران و عراق

اروندرود پاکسازی می‌شود

پس از جنگ هشت ساله ایران و عراق تلاش چندانی برای از میان برداشته شدن آثار زیست‌محیطی جنگ و کاهش آن انجام نشد. مناطق جنگی هرچند از زیر سایه جنگ خارج شدند، اما تبعات آن همچنان پابرجاست. از مین‌هایی که هر از گاهی در مناطق درگیر جنگ منفجر می‌شوند و خاک را آلوده می‌کنند تا آب‌هایی که به دلیل وجود ادوات جنگی، هیچ‌گاه از آلودگی خلاص نشدند.

حالا پس از ٢٧ سال، ایران و عراق بر سر مسائل زیست‌محیطی که هیچ‌گاه مورد توجه دو کشور قرار نداشته، سر میز مذاکره نشسته‌اند و برای حفظ محیط‌زیست مناطق مرزی دو کشور با یکدیگر تفاهمنامه امضا کرده‌اند. قرار است، اروندرود برای کاهش اثرات تخریبی محیط‌زیستی از کشتی‌های مغروق دوران جنگ پاکسازی شود و گرد و غبارهایی که به سایه نگرانی در مناطق مرزی ایران تبدیل شده‌اند، کنترل شوند.  آخرین روزهای هفته گذشته، وزیر محیط‌زیست عراق به ایران سفر کرد و در دیدار با معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، درباره مسائل زیست محیطی گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط‌زیست (پام)، در این دیدار ابتکار با اشاره به اهمیت حفظ محیط‌زیست برای منطقه، گفت:  بحران مسائل زیست‌محیطی و به‌ویژه پدیده گرد و غبار در دو کشور و منطقه نیاز به همراهی و تعامل ایران و عراق دارد.

معاون رئیس‌جمهوری با بیان اثرات منفی پدیده گرد و غبار بر سلامت مردم، ادامه داد: ایران به واسطه کانون‌های خارجی به‌ویژه در استان‌های جنوبی و غربی با بحران پدیده گرد و غبار مواجه شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست پیشنهاد داد: با تشکیل کمیته دایم همکاری‌های زیست‌محیطی میان دو کشور و تفویض مسئولیت نظارت به نمایندگان دو کشور در این کمیته، موضوع گرد و غبار و راه حل‌های پیش رو برای رفع این بحران به‌طور ویژه مورد پیگیری قرار گیرد.

در ادامه این دیدار، قتیبه ابراهیم الجبوری وزیر محیط‌زیست عراق با بیان این‌که عراق طی پنج دهه گذشته همواره درگیر جنگ و ناامنی بوده، گفت: این شرایط منجر به غفلت از ظرفیت‌سازی در زمینه محیط‌زیست و تلاش در این زمینه شده و همین امر خسارت‌هایی بزرگ بر بدنه محیط‌زیست عراق و منطقه وارد کرده است.

او از ایران خواست تا با ایجاد ظرفیت در زمینه آموزش‌های تخصصی محیط‌زیستی برای کارشناسان عراقی به حل این بحران‌ها کمک کند.
او همچنین با ابراز خرسندی از تلاش ایران برای شکل‌گیری همکاری‌های منطقه‌ای، خواستار حمایت ایران از ثبت هورالعظیم و هورالهویزه به‌عنوان میراث جهانی در یونسکو شد.

قتیبه ابراهیم الجبوری ضمن یادآوری یادداشت تفاهم مبادله‌شده میان ایران و عراق در زمینه همکاری‌های محیط‌زیستی، خواستار تدوین برنامه اجرایی و گام‌های عملیاتی در زمینه کاهش پدیده گرد و غبار شد.

وزیر محیط‌زیست عراق از پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک میان دو کشور استقبال کرد و گفت: تدوین برنامه عملیاتی مبارزه با کانون‌های انتشار گرد و غبار و همچنین ایجاد کمربند فضای سبز پیرامونی در شهر کربلا توسط کارشناسان و متخصصان ایرانی نیز در دستور کار کمیته مشترک قرار گیرد.

قتیبه ابراهیم الجبوری ابراز امیدواری کرد: در سفر بعدی به تهران مفاد برنامه اقدام برای مقابله با پدیده گرد و غبار و کانون‌های انتشار این پدیده در دو کشور، همچنین ایجاد پارک فرامرزی صلح و دوستی میان ایران و عراق به امضای مسئولان دو کشور برسد و مبادله شود.

همچنین، تشکیل کمیته‌ای مشترک پیرامون پاکسازی اروندرود از کشتی‌های مغروق دوران جنگ تحمیلی و کاهش اثرات تخریبی محیط زیستی این پدیده در اروندرود از دیگر توافقات دو طرف در این مذاکرات بود. در ادامه این نشست‌ها توافق شد در نامه‌ای مشترک از سوی ایران و عراق به آخیم اشتاینر معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد یونیپ، پیشنهاد شکل‌گیری و ساماندهی ساختار فنی مالی برای مقابله با پدیده گرد و غبار و طوفان‌های شن با مشارکت تمامی کشورهای آسیای غربی به رهبری یونیپ طرح و مورد پیگیری قرار گیرد.

روزنامه شهروند