ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
ورود جنجال‌آفرین حیوانات به باغ وحش ارم

تردید در سلامت ببر‌ سفید

رئیس محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه ورود گونه‌های حیات وحش باید همراه تائیدیه و گواهی سلامت از کشور مبدا باشد، گفت: باغ وحش ارم پیش از گرفتن گواهی، ببر سفید را وارد کشور کرده است که پیگیری می‌شود.

این نخستین باری نیست که ورود یک ببر به کشور با خود جنجال زیادی به پا می‌کند. پنج سال پیش نیز دو قلاده ببر از روسیه به کشور وارد شدند. ببر نر پس از گذشت هشت ماه از انتقال به ایران جان داد.

در واقع، ببر نر بر اثر ابتلا به بیماری مشمشه ناشی از تغذیه گوشت آلوده الاغ از بین رفت و ببر ماده تنها شد و مسئولان به دلیل احتمال ابتلا ببر ماده به بیماری مشمشه آن را به قرنطینه سازمان دامپزشکی واقع در مجموعه ارم انتقال دادند. ببر ماده در یک محوطه قرنطینه زندگی می‌کرد که هیچ تماسی با سایر حیوانات نداشت و مردم هم نمی‌توانستند آن را ببیند. حبس پنج ساله این ببر اعتراض بسیاری از فعالان محیط زیست را به همراه داشت.

این ببر پنج سال در قرنطینه زندگی کرد در حالی که هیچ دلیل قطعی مبنی بر اینکه این ببر به بیماری مشمشه مبتلا باشد وجود نداشت. با وجود وعده‌هایی که برای رسیدگی به وضعیت این ببر ماده داده می‌شود این ببر همچنان در تنهایی و قرنطینه زندگی می‌کند و به انواع بیماری‌ها و افسردگی مبتلا شده است.

سرنوشت تاریک حیوانات وارد شده به ارم

این سرنوشت فقط متعلق به این ببر نیست. سایر ببرها، شیرها و حیوانات دیگری هم که به باغ وحش ارم وارد می‌شوند سرنوشتی بهتر از این ببر نداشته‌اند. بعضی از آنها کشته و بعضی دیگر در وضعیت معلق رها شده‌اند. در بحث ورود این حیوانات به کشور مساله سلامت آنها مطرح می‌شود و اینکه عدم سلامت آنها ممکن است سلامت سایر حیوانات باغ وحش را هم به خطر بیندازد. مشاهده بیماری مشمشه در تعدادی از این حیوانات که بر این ترس‌ها دامن زده، باعث شده است نگرانی‌ها در زمینه ورود حیوانات جدید به این باغ وحش بیشتر و سخت‌گیری‌های بیشتری در این زمینه اعمال شود. مشمشه بیماری باکتریایی واگیردار و خطرناکی است که بیشتر در تک سمی‌ها مشاهده می‌شود.

این بیماری بسیار کشنده در اسب‌ها بیشتر دیده شده و از بیماری‌های مشترک انسان و دام است. با توجه به اینکه این بیماری خطرناک در سایر حیوانات و به ویژه ببرها هم دیده می‌شود و احتمال انتقال آن به انسان وجود دارد و از سوی دیگر داروی خاصی برای درمان آن وجود ندارد بهترین راه‌حل در برخورد با آن قرنطینه کردن جانوری است که به آن مبتلا شده است.

تائیدهای مربوط به سلامت از کشور مبدأ

با توجه بیماری‌هایی که حیوانات جدید می‌توانند به باغ وحش وارد کنند لازم است هر حیوان جدیدی که به باغ وحش ارم وارد می‌شود سلامت آن مورد تاکید دو کشور مبدأ و مقصدأ قرار گرفته باشد. روز گذشته رئیس محیط زیست شهر تهران در این رابطه گفت: برای وارد کردن هر گونه باغ وحشی باید ابتدا تائیدیه‌های مربوط به سلامت آنگونه توسط کشور مبدا آماده شود و به همراه گونه مورد نظر به کشور مقصد فرستاده شود.

محمد حسین بازگیر افزود: اما متاسفانه مسئولان باغ وحش ارم چند روز پیش از صدور این گواهی‌ها اقدام به وارد کردن ببر سفید از کشور آلمان کرده‌اند و از آنجایی که در گمرک هیچ موجود زنده‌ای بدون داشتن گواهی سلامت اجازه ورود به کشور را ندارد چند روزی ببر سفید در قفسی در گمرک نگهداری شد. او با بیان اینکه تذکرات و اخطارهایی به باغ وحش ارم برای این اقدام داده شده است، اظهار داشت: این باغ وحش باید گزارشی کامل از روند اقدامات خود برای این‌گونه و گواهی سلامت آن از دامپزشکی را ارائه دهد که محیط زیست با جدیت آن را پیگیری می‌کند.

او ادامه داد: دو روز پیش این ببر سفید از گمرک به قرنطینه باغ وحش ارم منتقل شده و با تائید سلامت آن از سوی دامپزشکی که به مکانی که قبلا در این باغ وحش برای آن در نظر گرفته شده بود و مورد تائید محیط زیست است منتقل می‌شود.

بازگیر تصریح کرد: به‌طور کلی نگهداری حیات وحش در باغ وحش‌ها و دیگر مراکز تابغ ضوابط و مقرراتی است که باید رعایت شود و در قالب برنامه‌های خود اظهاری هر سه ماه یک مرتبه به محیط زیست گزارش داده شود.

به گزارش مهر او وجود دامپزشک و تجهیزات و امکانات لازم برای حفظ و تائید سلامت گونه‌ها را در باغ وحش‌ها از دیگر ضروریات در دستورالعمل‌های جدید محیط زیست عنوان کرد و گفت: با اینکه باغ وحش ارم یکی از بهترین مراکز نگهداری حیات وحش در کشور است باز هم در مواردی شاهد چنین کاستی‌ها و تخلفاتی در این مرکز هستیم.

روزنامه آرمان