ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

تصاویر زیبا از ۴ خرس قهوه‌ای در ارتفاعات ساری

چهار خرس قهوه‌ای در ارتفاعات ساری جولان می‌دهند و از زندگی در سرسبزی جنگل سرخوش هستند؛ عکسبرداری جالب و پرهیجان از خانواده خرس‌ها شاید نادرترین تجربه‌ای است که یک عکاس حیات‌وحش می‌تواند در کارنامه حرفه‌ای‌اش ثبت کند.

«حامد تیزرویان» عکاس جوان گروه محیط‌زیستی چکاد چند روز پیش این تجربه پرهیجان و ناب را در کنار گروه محیط‌بانی داشته است.

این عکاس در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: ما طبق برنامه پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت به ارتفاعات منطقه دودانگه و چهار دانگه ساری رسیدیم. هدف گروه عکسبرداری از خرس‌ها بود. روز نخست خرس تنهایی را دیدیم و چند تصویر تهیه کردیم اما تجربه روز سوم‌مان باورنکردنی بود.

تیزرویان ادامه داد: ساعت ۱۱ صبح شنبه ۲۶ اردیبهشت بود که متوجه ماده خرسی شدیم که با سه توله‌اش برای خواب نیمروزی به میان صخره‌ها می‌رفت. من و اعضای گروه در فاصله ۱۵-۱۰ متری از صحنه کمین کرده بودیم تا خرس ماده احساس خطر نکند. این کمین یک ساعت و نیم طول کشید و توله‌ها پس از بیدار شدن و شیر خوردن به دنبال مادرشان بیرون آمدند و داخل جنگل شدند. ما بخوبی می‌دانستیم که اگر در جهتی حرکت کنیم که در مسیر خرس‌ها نباشیم و بوی انسان به مشام خرس ماده نرسد می‌توانیم بدون هیچ خطری کارمان را انجام دهیم و با همین روش در فاصله ۱۵-۱۰ متری خرس‌ها رفته و با حرکت موازی در کنار این حیوانات و با حدس مسیر بعدی آنها حدود یک ساعت و نیم زندگی طبیعی و جست‌وخیز توله‌ها را رصد و ثبت کردیم.

تیزرویان پس از این تجربه توصیه‌ای به هواداران حیات‌وحش می‌کند: ما در این گردش خطرناک‌ترین حیوان در طبیعت را از فاصله نزدیک دنبال کردیم اما چون همه جوانب را در نظر گرفته و مزاحمتی برای ماده خرس و توله‌هایش ایجاد نشد، خرس مادر بدون هیچ هراسی از حضور ما توله‌هایش را به این سو و آن سو می‌برد.

به گزارش دیده‌بان حیات‌وحش ایران، با وجود همه زیبایی‌های موجود در تصاویر این گزارش، منطقه دودانگه و چهاردانگه در ساری از لحاظ نیرو و امکانات حفاظتی بشدت دچار کمبود است به طوری که از دو پاسگاه موجود، یکی از پاسگاه‌های محیط‌بانی که در قلب منطقه قرار دارد به دلیل نبود نیرو، غیرفعال و
تعطیل شده است.