ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
رئیس کمیته اجتماعی در بازدید از کودکان کار دروازه‌غار:

پر آسیب‌ترین منطقه تهران را دریابیم

فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، از مؤسسه «آوای ماندگار» دروازه‌غار واقع در منطقه ١٢ تهران بازدید کرد. این مرکز که درحال‌حاضر حدود ١٧٠ کودک و زن بدسرپرست ساکن منطقه دروازه‌غار را تحت پوشش قرار داده یکی از قدیمی‌ترین و فعال‌ترین مراکز حمایت از کودکان کار در یکی از پرآسیب‌ترین مناطق تهران است.

شرق نوشت؛ در این بازدید که چندین ساعت به طول انجامید، فاطمه دانشور از چندوچون شکل‌گیری این مؤسسه و مشکلاتی که با آن دست‌به‌گریبان هستند، جویا شد و با مدیر این مؤسسه به گفت‌وگو نشست. مدیر و بنیانگذار این مؤسسه، آوای ماندگار را حدود هشت سال پیش با کمترین امکانات تأسیس کرد و هدف اولیه این مؤسسه را حمایت از کودکان کار و خیابان محله دروازه‌غار تعریف کرد، اما پس از مدتی، برای پیش‌گیری از آسیب‌های بیشتر به خانواده‌های این کودکان، به‌تدریج مادران آنها نیز تحت پوشش قرار گرفتند. سوادآموزی، آموزش زبان انگلیسی و مهارت‌های اشتغال مانند خیاطی، چرخ‌کاری و بافندگی، خدماتی است که آوای ماندگار برای توانمندسازی زنان و کودکان بدسرپرست ارائه می‌دهد.

وی ضمن بیان مشکلات متعدد این مرکز، اعتیاد، فقر و فحشا را سرفصل مشکلات ساکنان این محله قدیمی تهران دانست و تأکید کرد: «کودکانی که در کنار پدران معتاد و موادفروش بزرگ می‌شوند، درصورتی‌که تحت حمایت و آموزش مستمر قرار نگیرند، آینده‌ای جز اعتیاد، بزهکاری و کارتن‌خوابی نخواهند داشت».مدیر آوای ماندگار بزرگ‌ترین مشکل فعلی این مرکز را قرارگرفتن در طرح شهرداری و تهدید مداوم به تخلیه و تخریب ساختمان ذکر کرد و گفت: «طبق تعهداتِ شهردار سابق منطقه، قرار شده بود ملکی در همین خیابان در اختیار ما قرار گیرد تا با کمک خیرین، ساختمان پنج طبقه‌ای احداث کنیم، ولی شهرداری تا امروز به تعهدات خود عمل نکرده و باوجود پیگیری‌های مکرر، هنوز هیچ اقدامی برای انجام مراحل قانونی این واگذاری و شروع پروژه ساخت‌وساز انجام نشده است.»

در انتهای این بازدید، دانشور پیگیری وضعیت زمین وعده‌داده‌شده به این مؤسسه و همچنین دریافت بودجه از ستاد ساماندهی سازمان‌های مردم‌نهاد را با هدف حمایت از این مرکز در دستور کار اعضای کمیته اجتماعی قرار داد و تأکید کرد که برای حل مشکلات آوای ماندگار هر اقدامی لازم باشد، در اسرع وقت انجام شود.

بااین‌حال و باوجود معضلات فراوان، این مرکز در سال ٢٠١۴ از سوی مدیرعامل برنامه اسکان انسانی سازمان ملل متحد، جایزه بین‌المللی بهترین عملکرد در زمینه توانمندسازی آموزشی، اجتماعی و اقتصادی زنان آسیب‌دیده را بین ١۴٠ کشور جهان دریافت کرده که برای این مؤسسه و حامیان آن افتخاری بزرگ محسوب می‌شود. پوینده معتقد است اگر شهرداری و بهزیستی برای احداث ساختمان این مؤسسه و ارتقای سطح فعالیت آن سرمایه‌گذاری و همکاری بیشتری کنند، بعدها به استناد این اقدامات می‌توان از سازمان ملل متحد بودجه‌ قابل‌توجهی برای حمایت از زنان و کودکان آسیب‌دیده محله دروازه‌غار تهران دریافت کرد؛ منطقه‌ای که بی‌نهایت جای کار دارد و آسیب‌ها و مشکلاتش بی‌شمار است.