ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

ضعف مدیریت منابع آبی در کردستان

این روزها از گوشه و کنار کشور زمزمه کمبود یا بحران آب به گوش می‌رسد اما شنیدن این زمزمه از یکی از پرآب‌ترین استان‌های کشور جای تامل دارد. کردستان استانی است که از دیرباز استان‌‌های همسایه‌اش را سیراب می‌کرد ولی این روزها گرفتار کم‌آبی شده است.

روزنامه قانون نوشت؛ معاون سیاسی امنیتی استانداری کردستان با ابراز گلایه‌مندی از ضعف مدیریت منابع آب در شرکت‌های خدمات‌رسان گفت: شهروندان ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی مناطق حاشیه شهری استان فراموش شده‌اند.

 آب اورامان ناقل بیماری

«علیرضا آشناگر» با اشاره به رها کردن مدیریت منابع و شبکه توزیع آب در شهر اورامان کانون گردشگری استان هشدار داد و گفت: به‌استناد گزارش مسئولان بهداشتی دانشگاه، منابع آبی این شهر توریستی ناقل بیماری مسری است.

او به‌مسئولان سهل‌انگار ناظر تامین و توزیع آب شرب در شهر اورامان هشدار داد و افزود: سلامت بهداشتی شبکه‌های آب اورامان توسط دستگاه‌های ناظر پایش و آزمایش می‌شود و درصورت احراز احتمال هرگونه بیماری بدون اغماض علیه دستگاه مسئول اعلام جرم می‌شود.
این مقام سیاسی دولت، برتجزیه و تحلیل آماری در شرکت‌های خدمات‌رسان آب تاکید کرد و گفت: شماری از مدیران که خود در کارگروه شرکت نمی‌کنند، فرد جایگزین را بدون اطلاعات آماری دقیق به‌جلسه می‌فرستند.

او عنوان کرد: سکونتگاه‌های غیررسمی با تراکم جمعیت بالا، کانون آلودگی‌های زیست محیطی و بهداشتی است.

آشناگر خواستار ساماندهی وضعیت نابسامان منطقه منفصل شهری نایسر شد و افزود: نظام تامین و توزیع آب این منطقه حاشیه‌نشین شهری با جمعیت ۸۰ هزار نفری نامنظم است. همچنین ۵۰ درصد آب در لوله‌های آبرسانی روستاهای کردستان پرت می‌شود و استفاده‌ای از آن صورت نمی‌گیرد. پرت آب در اوج بحران کمبود آب شهری و روستایی فاجعه‌ای نابخشودنی است.

 دفاع مدیران از عملکرد خود

نمایندگان شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی کردستان نیز از عملکرد مدیران دستگاه‌های خود در انجام مطلوب رسالت خدماتی دفاع کردند.

«خالد سلطانی» معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی کمبود اعتبارات تخصیصی را دلیل نابسامانی در شبکه‌های توزیع آب شهر اورامان عنوان کرد و گفت: مدیریت آب این شهر توریستی برعهده شرکت آب و فاضلاب روستایی نیست.

این مقام مسئول حجم آب مصرفی روستا‌های کردستان را ۱۸ میلیون متر مکعب در سال عنوان کرد و گفت: در پروسه آزمایش باکتریولوژی ۹۱ درصد منابع آب شرب روستاهای کردستان مطلوب است.

او با اشاره به تامین آب شرب  ۱۷۰۰ آبادی در استان افزود: در حال حاضر ۹۰۰ آبدار با دریافت حداقل حقوق برفرآیند آب روستاها نظارت دارند.

همچنین «مجتبی رضوانی» معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی شرکت آبفا نیز میزان حساسیت مدیران نسبت به تامین و توزیع آب با کیفیت استاندارد را در شبکه آب شهری تشریح کرد و گفت: مدیریت مناطق منفصل شهری که در دولت نهم و دهم به شرکت آب و فاضلاب شهری واگذار شد به‌دلیل تاسیسات غیراستاندارد زیان‌ده بوده است.

او درباره نابسامانی منطقه نایسر گفت: براساس آمار ۱۵ هزار انشعاب در این منطقه فعال است که با احتساب سه هزار انشعاب غیرمجاز شمار انشعاب‌ها به ۱۸ هزار می‌رسد. این مقام مسئول سهم آب در سبد هزینه خانوار را ۲۷صدم درصد ذکر کرد و گفت: هزینه پرداختی مصرف آب از میزان هزینه تولید آب بسیار کمتر است.

تحلیل سلامت آب

اما معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نظر دیگری درباره آلودگی آب برخی از شهرهای کردستان دارد او منابع آبی آلوده را منبع بیماری‌های وبا، حصبه واسهال خونی می‌داند.

به‌گفته فرزام بیدارپور به لحاظ کلر زنی ۹۷ و به لحاظ میکروبی ۵/۹۷ درصد مطلوب است اما این آمار در منابع آب روستایی به‌ترتیب ۷۷ و ۹۱ درصد است. خوشبختانه در پایش منابع آب شهری و روستایی موردی از بیماری وبا در استان مشاهده نشده است.

به‌گزارش این مقام بهداشتی ۲۳ درصد از آب شرب روستاهای کردستان کلرزنی نمی‌شود و آبداران از انجام این اقدام مهم بهداشتی سرباز می‌زنند. او بااشاره به عدم کلرزنی آب شرب شهر اورامان افزود: پایش دوره‌ای منابع آب شرب این شهر بیانگر آلودگی آب به بیماری‌های ناقل مسری است. او سهل انگاری و عدم مسئولیت‌پذیری شرکت‌های خدمات‌رسان مسئول را عامل این نابسامانی دانست و گفت:در سال‌های گذشته موارد بیماری خطرناک وبا در این شهر توریستی گزارش شده است.

به‌گفته بیدارپور در فرآیند پایش دوره‌ای  تاکنون ۱۶ مورد بیماری حصبه و۱۰۵ مورد اسهال‌خونی در سال گذشته در استان مشاهده شده است. او از پروسه توزیع آب سیار روستایی و شهری نیز انتقاد کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در منطقه منفصل شهری نایسر ۱۴ تانکر شامل سه تانکر مجاز و۱۱ تانکر غیرمجاز به شهروندان حاشیه‌نشین این شهر  آب می‌فروشند.

وی از فروش غیرقانونی آب توسط تانکرهای غیرمجاز هشدار داد و به اعضای کارگروه سلامت و امنیت غذایی گفت: احتمال انتقال بیماری میکروبی مسری خطرناک از طریق تانکرهای آبرسانی غیرمجاز درشهر بسیار زیاد است.