ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

۴۰ روستای همدان با تانکر آبرسانی می‌شود

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان گفت: با آغاز فصل گرما و وجود خشکسالی و کم آبی در روستاهای همدان اکنون 40 روستای این استان با تانکر آبرسانی می‌شود.

ایرنا نوشت؛ حبیب مومیوند شامگاه چهارشنبه در جمع اصحاب رسانه استان همدان افزود: این تعداد روستا برابر با شش درصد کل روستاهای استان بوده و بیشتر آنها در مناطق شمالی استان به ویژه شهرستان های فامنین و کبودراهنگ قرار دارند.

وی اضافه کرد: سال ۹۲ نیز ۲۰۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می شد که با اجرای برنامه ها و طرح های مختلف پارسال این تعداد به ۶۰ روستا و در سال جاری به ۴۰ روستا کاهش یافته است.

وی عنوان کرد: اکنون ۳۰۰ روستا در اولویت اجرای طرح های آب و فاضلاب روستایی قرار دارند.

وی از اجرای ۱۱۹ پروژه حوزه آب در سطح استان خبر داد و اضافه کرد: این طرح ها با رقمی بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال در حال اقدام است و در چند ماه گذشته نیز سه طرح در مناطق مختلف بهره برداری شده است.

دو هزار انشعاب غیر مجاز روستایی در همدان وجود دارد 

مومیوند عنوان کرد: دو هزار انشعاب غیرمجاز روستایی در همدان وجود دارد که مشکلات زیادی را در مناطق روستایی ایجاد کرده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان افزود: تلاش این شرکت در ساماندهی انشعابات است و اگر با این شیوه مشکل رفع نشد متخلفان به دستگاه قضایی معرفی می شوند.

وی با بیان اینکه با سارقان آب به طور جدی برخورد می شود، اضافه کرد: اینها کسانی هستند که از آب آشامیدنی برای مصارف غیرخانگی مانند آبیاری زمین و دام استفاده می کنند.

وی ادامه داد: اکنون سطح بهداشت در روستاها با شهرها برابری می کند و با توجه به وسعت ساختمان ها و منازل مصرف آب در روستاها بیشتر از مناطق شهری است و در برخی مواقع به دو برابر الگوی مصرف می رسد.

کمبود آب نگران کننده است

مدیر عامل شرکت آبفار همدان تصریح کرد: با تغییرات اقلیمی مشکل کمبود آب نگران کننده است.

مومیوند اضافه کرد: با اضافه برداشت هایی که در استان انجام می شود اگر وضعیت بارندگی ها نیز به شکل نرمال باقی می ماند این مشکلات همچنان ادامه داشت.

وی گفت: اکنون بیش از ۹۲ درصد آب استان در بخش کشاورزی به مصرف می رسد در حالیکه راندمان این بخش نیز مطلوب نبوده و می توان با کاهش کشت ها و وارد کردن محصولات کشاورزی جلوی ضرر غیر قابل جبران به منابع آبی را گرفت.

کمبود ارزش اقتصادی آب به اضافه برداشت ها دامن زده است

وی در بخش دیگری با بیان اینکه آب در روستاها به یک دهم ارزش واقعی آن عرضه می شود گفت: ما با افزایش قیمت آب برای خانوارهای معمولی موافق نیستیم اما می توان با افزایش نرخ برای افرادی که بالاتر از الگوی مصرف آب استفاده می کنند مانع از ادامه این کار شد.

وی با بیان اینکه باید در بحث مدیریت مصرف آب فرهنگ سازی های لازم انجام شود افزود: رسانه ها با نقش اطلاع رسانی خود می توانند یاریگر این شرکت باشند.

اعتبارات حوزه آب در دولت تدبیر و امید تغییرات چشمگیری داشته است 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان عنوان کرد: اعتبارات آب و فاضلاب روستایی سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ با چهار برابر افزایش به ۳۸۰ میلیارد ریال رسید که از این مقدار نیز ۱۸۰ میلیارد ریال آن محقق شد.

وی اضافه کرد: اعتبارت در نظر گرفته شده برای سال ۹۴ نیز دوبرابر سال گذشته است که هنوز ابلاغ نشده است.

مومیوند گفت: برای تکمیل همه طرحهای در دست اقدام به یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

نیمی از چشمه ها و قنات های استان همدان خشک شده است 

مومیوند اضافه کرد: تامین آب روستاهای همدان از طریق ۹۰۰ حلقه چاه عمیق و دستی و حدود ۴۰۰ قنات و چشمه انجام می شود که در سالجاری نیمی از این قنات ها و چشمه ها خشک شده است.

وی ادامه داد: هیچ یک از روستاهای استان همدان از آب های سطحی استفاده نمی کنند و اکنون چهار هزار و ۱۰۰ کیلومتر خط انتقال و پمپاژ در استان وجود داد.

وی گفت: ۵۸ مجتمع آبرسانی در سطح استان وجود دارد و دو مجتمع نیز در دست مطالعه است.

۴۲ درصد جمعیت استان همدان در روستاها ساکن هستند و ضریب شاخص بهره مندی از آب آشامیدنی بهداشتی در روستاهای همدان ۶۸٫۳۴ درصد است و از یک هزار و ۷۱ روستای استان همدان، ۷۶۴ روستا زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارند.

استان همدان در سال جاری جزو ۱۳ استان مواجه با تنش آبی شدید در کشور معرفی شده است.