ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

تیمار و نجات دو بهله عقاب مصدوم در دلیجان

سرپرست حفاظت محیط زیست دلیجان گفت: دو بهله عقاب مصدوم پس از شش ماه مداوا و تیمار به زیستگاه خود و دامن طبیعت رها سازی شدند.

ایرنا نوشت؛ کامبیز خلیلی روز یکشنبه افزود: این پرنده ها از نوع عقاب طلایی است که بر اثر برخورد با خودروی اتوبوس و سیم برق از ناحیه بال مصدوم شده بودند.

وی اظهارکرد: محیط بانان در چندین مرحله اقدام به رهاسازی این پرنده ها در طبیعت کردند اما به دلیل شدت جراحات و آسیب شدید به شاه پر قادر به پرواز نبودند.

سرپرست حفاظت محیط زیست دلیجان بیان کرد: برای اینکه این پرندگان دوباره دچار آسیب بر اثر سقوط نشوند و اینکه عقاب فضای بزرگی را برای نگهداری نیاز دارد این بهله ها تحویل یک شهروند دلیجانی داده شده بود تا در فضایی بزرگ زیر نظر محیط بانان نگهداری و مداوا شود.

وی گفت: پس از شش ماه تیمار و مداوا این پرنده ها پس از بهبودی کامل به ارتقاعات این شهرستان برگردانده شدند.

عقاب طلایی پرنده ای شکاری است که دارای پرهای طلایی و سر و پشت و گردنش تیره است و از دور سیاه بنظر می آید و پاهایش پوشیده از پر است.

جنس ماده این پرنده از نر جثه اش بزرگتر است ودر چهار تا پنج سالگی بالغ می شوند و نکته جالب این است که عقاب طلایی تنها با یک جفت دیده می شود و تک همسر است.

این پرنده شکاری برای شکار استراتژی های گوناگونی دارد و سرعت متوسط آن در حین پرواز ۵۰ کیلومتر در ساعت ثبت شده ولی به هنگام فرود سرعت آن به ۳۲۰ کیلومتر در ساعت می رسد و روزانه حدود ۳۰۰ گرم گوشت می خورند.

دریاچه سد پانزده خرداد با وسعت حدود ۱۳ و نیم کیلومترمربع که در فاصله پنج کیلومتری شهر دلیجان واقع شده ، پذیرای گونه های مختلفی از این نوع پرندگان است و شمار زیادی از پرندگان کوچنده، تعدادی پرندگان شکاری از قبیل عقاب کورکور، عقاب تالابی، قرقی و دلیجه در آسمان دلیجان رویت شده است.

پرستوی دریایی، درنای معمولی، فلامینگو، انواع حواصیل (سفید وخاکستری)، کشیم کوچک، باکلان بزرگ، اگرت و مرغابی کله سبز پرندگان دایمی این منطقه هستند.

زیستگاه دریاچه سد پانزده خرداد بخاطر مجاورت با اکوسیستم کوهستانی علاوه بر پرندگان مهاجر، محل زندگی دایمی پرندگان آبزی و کنار آبزی مانند چنگر سیاه، چوب پا، آبچلیک، خوتکا، کاکایی بزرگ و کوچک و پرندگان شکاری مانند بالابان، انواع عقاب مارگیر، تالابی، ماهیگیر (سنقر تالابی)، کورکور، حنایی و عقاب طلایی، دلیجه، قرقی، پیغو و همچنین پرندگان خشکی زی ازقبیل کبک، باقرقره، تیهو، کبوتر، فاخته و قمری است.