ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

آغاز سال تحصیلی جدید و دانش‌آموزان خانواده زندانیان

شهروندان:
سال تحصیلی جدید نیز فرا رسید اما هنوز برخی دانش آموزان با مشکلات دشواری مواجه هستند که قادر به حل آن‌ها نیستند، مشکلاتی که دانش آموز هیچ نقشی در ایجاد و بروز آن‌ها نداشته و تنها نقشی که پس از بروز آن‌ها بر گردن دارد نقش قربانی است.

دانش‌آموزانقربانیانی که به دلائل مختلف پدر، مادر و یا عضوی از خانواده خود را پشت میله های زندان می‌بینند و با مشکلاتی بس غیر قابل تحمل تر از مشکلات عمده جامعه روبرو می‌شوند و آن مشکل روحی و روانی و عدم پذیرش در جمع دیگر دانش آموزان به خاطر هم خانواده بودن با یک زندانی است.

این معضل همچنین تبعات رفتاری ناگواری را در بین این دانش آموزان خواهد داشت و با عدم پذیرش خود در جمع دیگر دانش آموزان و مواجه شدن با برخی بدرفتاری‌هایی که تأثیر گرفته از فضای ذهنی القا شده از کلمه زندان است بروز خواهد کرد و دانش آموز به خاطر عدم مقاومت در برابر این مسائل به سمت بزهکاری سوق پیدا خواهد کرد.

رسانه های گروهی از جمله رادیو و تلویزیون می‌توانند با تولید برنامه‌ها و سریال‌ها و فیلم‌های مناسب که بتوانند به معنای واقعی تفاوت بین زندانیان موثر (خطرناک و غیر قابل بازگشت) و غیر موثر را به نمایش بگذارند و نیز در همین برنامه‌ها به نقش خانواده های آنان و بی گناهی این خانواده‌ها بپردازند.

از آنجا که حکم زندان نیز دارای مدت زمان مشخصی است و نیز از آنجا که زندانیان نیز مانند دیگر انسان‌های جامعه اصلاح پذیر هستند، جامعه نیز باید نقش خود را در ادامه روند این اصلاح ایفا کند و از هر گونه اهریمن سازی و به انزوا کشیدن زندانیان و خانواده های آنان پرهیز نماید.

در صورتی که جامعه و رسانه‌ها در تحقق شناخت خوب از بد و تفکیک زندانیان موثر و غیر موثر و همچنین لحاظ نمودن حقوق شهروندی خانواده زندانیان همه تلاش خود را به کار گیرد می‌توان از تبعات جبران ناپذیر رفتار تاثیرگرفته از انزوا بر دانش آموزان و اعضای خانواده زندانیان در جامعه جلوگیری کرد.

عقیل توحیدیان – باشگاه خبرنگاران