ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

شهروندان، یاران اصلی محیط زیست

شهروندان – مهدی مکارمی:
سقوط آزاد رتبه جهانی محیط زیست ایران در شش سال گذشته و قرار گرفتن در رده 114 واقعیت تلخی است که وضع نامناسب محیط زیست کشورمان و روزهای دشوار و پرکار خانم ابتکار در دوره جدید ریاستش بر سازمان حفاظت محیط زیست را نشان می دهد.

شهروندان و محیط زیستاگر او روزی محیط زیست ایران را با روندی صعودی و رو به بهبود در رده بندی جهانی تحویل داد امروز آن را در بدترین وضعیت ممکن سال های اخیر تحویل می گیرد.

با حجم انبوه مشکلاتی که وجود دارد عزم جدی دولت، مجلس و سایر نهادهای قانونی برای حل مشکلات زیست محیطی و بهبود وضعیت موجود ضروری است اما واقعیت این است که دولت حتی در شرایط عادی نیز به تنهایی امکان حفاظت از منابع طبیعی و زیست محیطی را ندارد چه برسد به آنکه در شرایط کنونی، دولت بخواهد به تنهایی در این مسیر گام بردارد.

مشارکت موثر شهروندان، دوستداران محیط زیست و تشکل های غیردولتی، هنرمندان، دانشگاهیان و رسانه ها باید به عنوان مهم ترین برنامه سازمان محیط زیست در دستور کار قرار بگیرد. سازمان حفاظت محیط زیست نباید در حل چالش ها و مشکلات انبوه به ارث رسیده از سالیان اخیر تنها بماند. آگاه سازی شهروندان باید در دستور کار قرار بگیرد و سازمان بسترسازی لازم در این خصوص را انجام بدهد. خوشبختانه خانم دکتر ابتکار در روزهای اخیر بر ضرورت مشارکت همگانی در حل مشکلات موجود تاکید کرده است. رسانه های گروهی به ویژه مطبوعات و صداوسیما باید به صورت جدی وارد عمل شوند و در زمینه فرهنگ سازی و جلب مشارکت شهروندی اقدامات موثر و هدفمندی را انجام بدهند. از ظرفیت های هنری و فرهنگی مختلف باید استفاده شود و رسانه های اجتماعی و فضای مجازی در این خصوص مورد استفاده قرار بگیرند. رویکرد سازمان در حفاظت از محیط زیست باید مشارکت محور باشد و بیش از آنکه متکی بر ظرفیت های دولتی باشد بر محور حضور فعال، شناسنامه دار و تاثیرگذار شهروندان و گروه های مختلف اجتماعی استوار باشد. دولتمردان نباید تشکل های غیردولتی، رسانه ها و منتقدان محیط زیستی را مزاحم خود بدانند. هر تلاشی برای حفظ محیط زیست با تحقق توسعه پایدار همراستا است و نقش نظارتی شهروندان بر عملکرد دولتمردان، می تواند جلوی تصمیمات و اقدامات جبران ناپذیر را بگیرد. دوره جدید ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، می تواند نویدبخش همکاری، تعامل، همراهی و مشارکت دولتمردان و مردم در بهبود اوضاع محیط زیستی کشورمان باشد که خوشبختانه نشانه هایی از این عزم در سخنان رییس جدید سازمان تبلور یافته است. جز این راه، راهی برای رویارویی با انبوه مشکلات نیست.

مشاور شهردار کلانشهر اهواز

برچسب‌ها : , ,