ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
محمد علی نجفی:

قولی نمی‌دهم اما بیماری و مشاغل خاص هنرمندان پیگیری می‌شود

شهروندان:
رییس سازمان میراث‌فرهنگی در گفت و گو با خبرگزاری CHN به مشکلات متعدد هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی و همچنین مشاغل و بیماری‌های خاص اشاره کرد. اما پیگیری بیماری‌های خاص هنرمندان حوزه صنایع‌دستی را مشروط به تصویب بیمه بالای ۵۰ سال دانست و هیچ قولی برای پیگیری بیماری خاص افراد این حوزه نداد.

محمد علی نجفیتعداد بسیاری از سازندگان سازهای زخمه‌ای، بافندگان سنتی، شعربافان، ملغمه‌کاران، شیشه‌گران و سفالگران در معرض ابتلا به بیماری‌های ناعلاج و تنفسی قرار گرفته‌اند. با این وجود هنوز هیچ سازمان و نهادی پیگیری بیماری‌های خاص هنرمندان این حوزه نیست.

این درحالی است که به‌گفته برخی از هنرمندان حتی بیمه‌ هم پوشش مناسبی برای بیماری‌های خاص که بیشترین آن را مشکلات تنفسی و ریوی تشکیل می‌دهد، ندارد.

در این میان نیز «محمد علی نجفی» رییس سازمان میراث‌فرهنگی هیچ قولی برای پیگیری بیماران خاص حوزه صنایع‌دستی نداد. او  پیگیری بیماران و مشاغل خاص حوزه صنایع‌دستی را مشروط به تصویب طرح بیمه بالای ۵۰ سال عنوان کرد و گفت: طرح حمایتی بیماران خاص برای تصویب بیمه‌ی بالای ۵۰ سال توسط معاون صنایع دستی در حال پیگیری است و با تصویب طرح بیمه بالای ۵۰ سال بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

او با تأکید بر این‌که هنرمندان و صنعتگران در حوزه‌ی صنایع دستی مشکلات زیادی دارند، افزود: واقعیت اینست که هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی مشکلات فراوانی دارند که یکی از آن‌ها بیماری‌های خاص در ارتباط با مشاغل خاص صنایع‌دستی است. ما درصدد حل مشکلات این هنرمندان هستیم، متأسفانه آن‌ها با مشکلات زیادی در حوزه‌ی کاری‌شان مواجه شده‌اند که امیدواریم بتوانیم آن‌ها را سریع‌تر برطرف کنیم. اما الان در رابطه با پیگیری بیماران خاص نمی‌توانم قولی بدهم.

درحال‌حاضر بسیاری از رشته‌های صنایع‌دستی مثل، سفالگری، شعربافی و بافندگی سنتی به بیماری‌های مختلفی از جمله مشکلات تنفسی و ریوی مبتلا شده‌اند.

هنرمندان سازهای سنتی به‌دلیل اسنتشاق سم آرسنیک و سیانور و ملغمه‌کاران به‌دلیل ارتباط مستقیم با جیوه دچار مشکلات جدی ریوی و تنفسی شده‌اند و آنطور که گزارش شده چندین مورد هم به مرگ منجر شده است.