ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره آوارگان سد گتوند در خوزستان

شهروندان:
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دام ظله) در پاسخ به استفتای خبرگزاری مهر درباره مشکلات آوارگان سد گتوند در استان خوزستان، نظر خود را اعلام کردند.

آیت الله مکارم شیرازیبه گزارش مهر، مرداد ماه امسال خبرگزاری مهر گزارشی درباره نتایج زیر آب رفتن روستاهای استان خوزستان پس از آبگیری سد گتوند علیا منتشر کرد در این گزارش آمده بود که روستانشینان، ۴۱ روستای استان خوزستان را ترک کردند تا خانه ها، مزارع و مراتع شان در اختیار پروژه ساخت سد گتوند علیا قرار گیرد و در زیر دریاچه سد مدفون شود اما سهم این تعداد روستایی از پروژه ساخت سد، کوچ اجباری از روستا به حاشیه شهرها، آوارگی، از دست دادن زمین های کشاورزی و در نهایت فقر و بیکاری بوده است.

مسئولان شرکت آب و نیرو به روستاییان به روستاییان بابت خرید مزارع، دامداری ها و خانه هایی که با سنگ و بدون ملات ساخته بودند متری ۶۰۰ تومان قیمت گذاشتند.

برخی از ساکنان ۴۱ روستا که مالک زمین یا خانه ای بودند، همین مبلغ را گرفتند و به حاشیه شهرهایی مثل دزفول، شوشتر، چهارمحال و اصفهان رفتند چون با پولی که از فروش تمام زندگیشان گرفته بودند نمی توانستند خانه ای حتی بدون زمین کشاورزی در روستای دیگر بخرند.

برخی دیگر از روستاییانی که تاکنون به شغل های دامداری و کشاورزی مشغول بودند بعد از اینکه بیکار شدند، به روستاهای محروم استان خوزستان پناه برده و اجاره نشین شدند و اعتراض کردند که املاک آنها به قیمت عادله روز خریداری نشده و آنها نمی توانند با پولی که قرار است این شرکت بابت همه اموالشان به آنها بده، زندگی خود را در جای دیگری ادامه دهند ضمن اینکه با این پول اندک نمی توانند زمینی برای کشاورزی و یا دامی برای دامداری خریداری کنند.

به همین علت اعتراض ها نسبت به این اقدام شرکت آب و نیرو بالا گرفت و حتی مسئولان کشوری نیز با این اقدام شرکت آب و نیرو مخالفت کردند منتها مخالفتی که هنوز هیچ نتیجه مثبتی برای روستاییان نداشته است.

چون تمامی نامه نگاری ها و جلسات این روستاییان با مسئولان شرکت آب و نیرو برای احقاق حقشان تا کنون به جایی نرسیده است به همین علت پس از رسانه ای شدن این موضوع، استفتائاتی از مراجع تقلید شده که اولین استفتا درباره مشکلات روستاییان سد گتوند، از دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی و پس از آن از دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دام ظله) پاسخ داده شده است.

در این استفتاء آمده است:

احتراماً باستحضار می‌رساند در راستای ساخت سد گتوند در استان خوزستان، قرار بر آن شد که حدود ۴۱ روستا زیر آب دریاچه سد بروند و به همین خاطر تخلیه گردند به طوری که تمام روستا حتی قبرستان‌های آن زیر آب قرار می‌گیرد.

در همین حال، روستاییان برای تخلیه، نیاز به فروش منازل، باغات و زمین‌های کشاورزی و دامداری‌های خود دارند که بتوانند با آن، خانه و محلّ کار مناسبی تهیه نمایند. در برخی از روستاها هم که هنوز از سکنه خالی نشده‌ بود آب به داخل خانه‌ها نفوذ کرده به طوری که ادامه زندگی را ناممکن کرده بود. در برخی از روستاها هم که هنوز توافق بر سر قیمت حاصل نشده برای اجبار ساکنان به تخلیه، آب و برق روستا را قطع کرده‌ بودند و مدارس و خانه بهداشت را نیز بستند. با توجه به موارد مذکوره بفرمایید:

اولاً: تصرّف در املاک روستاییان بدون رضایت آنان و یا با قیمتی که یک‌طرفه از سوی خریدار بدون رضایت فروشنده تعیین شود، چه حکمی دارد؟

ثانیاً: حکم شرع مقدس درباره زیر آب‌بردن قبرستان مسلمین که سبب فراموش‌شدن این قبور و نیز امکان تخریب قبور و نبش اتوماتیک آن بر اثر فشار و یا جریان آب خواهد شد، چیست؟

ثالثاً: رها کردن آب در منازل اشخاص و نیز قطع آب و برق افراد جهت اجبار به تخلیه منازل، چه حکمی دارد و آیا ضمان شرعی می‌آورد؟

پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

با اهداء سلام و تحیت؛

املاک افراد را بدون رضایت آنها نمی توان گرفت و جایز نیست تحت فشار برای واگذاری ملک خود قرار دهند اما اگر ضرورتی اقتضا کرده است باید کارشناسان مرضی الطرفین قیمت عادلانه روز را محاسبه کرده و به آنها بدهند و مخصوصا به روستاییان کمک کنند تا بتوانند زندگی خود را در جای دیگری ادامه دهند.

همیشه موفق باشید / دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی

نظر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی نیز نسبت در این مورد بدین شرح بوده است:

علیک السلام و رحمه الله

۱٫ غصب بوده و جایز نیست. بلکه لازم است قیمت با توافق طرفین صورت گیرد.

۲٫ چنانچه به نحوی باشد که با عبور آب، نبش قبور مومنین شود، جایز نیست.

۳٫ جایز نیست و چنانچه خسارتی ایجاد شود موجب ضمان است.

والله العالم