ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

چالش‌های مهم وزارت ورزش

شهروندان – سعید فایقی*:
حدود سه سال است که وزارت ورزش تاسیس شده و مجلس این وزارتخانه را مکلف کرده که قانون خود را در مجلس شورای اسلامی به تصویب برساند که تا به امروز این اتفاق نیفتاده و باید هرچه زودتر انجام شود.

 سعید فایقیقانون پنجم توسعه ما را تکلیف می‌کند برای هر طرح جدیدی پیوست مهندسی فرهنگی تهیه کنیم و به این دلیل که وزارت ورزش و جوانان نوپاست، اولین گام این است که پیوست مهندسی فرهنگی تهیه شود. همچنین بحث بعدی این است که در گذشته یک طرح جامع در وزارت ورزش و جوانان تهیه گردید که بعدا تعلیق شد تا این‌که در خرداد ۹۲ یک سند راهبردی تحت عنوان سند راهبردی ورزش و جوانان در این وزارتخانه تهیه گردید.

طبیعی است که دکتر گودرزی با توجه به پیشینه‌علمی و دانشگاهی خود قطعا بر این سند نقدهایی را خواهند داشت.مجلس با توجه به پیشینه علمی و دانشگاهی دکتر گودرزی به وی رای اعتماد داده است و مطمئن هستم وی رویکردهای علمی و دانشگاهی خود را در سند راهبردی وزارت ورزش و جوانان پیاده می‌کند و با اصلاح این سند که پیوست دوم آن خواهد بود امیدوارم هرچه سریع‌تر آن‌را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

بحث ساماندهی باشگاه‌ها و خصوصی‌سازی در ورزش ایران در سند راهبردی دو اولویت‌ دیگر مورد نیاز است. به اعتقاد من این دو موضوع در سند راهبردی ورزش و جوانان ضعیف دیده شده و دکتر گودرزی می‌تواند با توجه جدی نسبت به آن بسیاری از مشکلات ورزش کشور را مرتفع کند.

به علاوه امیدوارم وزیر ورزش و جوانان بخش جوانان را در اولویت کاری خود نیز قرار داده و نسبت به آن توجه ویژه‌ای نشان دهد. در حال حاضر سال‌هاست شورای عالی جوانان تشکیل نشده که امیدوارم در اولین گام این شورا نیز تشکیل شود و به وظایف خود درباره‌ جوانان عمل کند. شورای ورزش هم نزدیک به ۸ سال است که تشکیل نشده و لازم است دوستان بنشینند و در این شورا استراتژی تعیین کنند و راهکارهای خود را ارائه دهند؛ چرا که نظرات رئیس‌جمهور درباره‌ ورزش و جوانان از طریق این دو شورا اجرا خواهد شد و تشکیل آنها در حال حاضر از ضروریات است.

اما مهم‌ترین چالش پیش روی وزارت ورزش و جوانان مشکلات بودجه ای و مالی است. به نظرم باید از سرجمع بودجه‌ دولت به صورت جداگانه تزریقی برای وزارت ورزش جوانان صورت گیرد. آنطور که به نظر می‌رسد در حال حاضر وزارت ورزش و جوانان نیاز به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی به‌ اضافه ۵۰ میلیون دلار اعتبار ارزی دارد تا بتواند این وزارتخانه را به سطح متوسط برساند.در پایان به نکته‌ای اشاره کنم که سال‌هاست به آن دقت نمی‌کنیم. متاسفانه سال‌های زیادی است که مسئولان وزارت ورزش و جوانان چه در بحث جوانان و چه در بحث ورزش از بدنه‌ این دو بخش نیستند و معاونت‌های این دو حوزه را افرادی که از بیرون می‌آیند تشکیل داده‌اند. ما با این کار خود باعث شده‌ایم انگیزه را از نیروهای کارآمد در وزارت ورزش و جوانان بگیریم. شاید نصرا… سجادی شجاعت به خرج داد و در شرایط سختی معاونت این وزارتخانه را پذیرفت که نشان از عشق و علاقه او به ورزش و جوانان دارد اما اعتقادم این است که با توجه به تنش‌های به وجود آمده اگر دکتر گودرزی از شخص دیگری به جای نصرا… سجادی استفاده کند بسیار بهتر خواهد بود و هماهنگی بیشتری با هم خواهند داشت. به نظر من با وجود سجادی رابطه‌ رئیس و مرئوسی میان این دو برقرار نخواهد بود.

*معاون سابق سازمان تربیت بدنی

برچسب‌ها : ,