ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
وزیر ورزش و جوانان:

تفکیک سازمان جوانان از وزارت ورزش ضروری است

شهروندان:
اتصال سازمان جوانان با ورزش از ابتدا، اتصال مبارکی نبود چون آوردهای برای جوانان نداشت و به نظر می‌رسد این ادغام منطقی، کارشناسی و دقیق صورت نگرفته است اما در حال حاضر این اتفاق رخ داده و باید آن را پذیرفت. این مطلب را دکتر «محمود گودرزی» وزیر ورزش و جوانان در گفتگو با ایران پیرامون نتایج و تبعات ادغام دو سازمان ورزش و جوانان گفت.

محمود گودرزیوی درباره اینکه آیا منفک شدن سازمان جوانان به نفع آنها خواهد بود یا نه افزود: «اگر سازمان جوانان از ورزش تفکیک شود باز هم مشکل به صورت اساسی حل نمیشود چون موضوع جوانان منفک و جدا از روند عمومی حاکمیت از نظر فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نیست.

درواقع موضوع جوانان هم همانند پیران است. اگر یک جامعه به لحاظ اقتصادی توسعه یافته باشد از کودک تا کهنسال از آن وضعیت منتفع میشود. یعنی اگر سطح رفاه بالا باشد همه از آن نفع میبرند. بنابراین کشوری که توسعه نیافته و به لحاظ منابع مشکل دارد از جوان تا پیر آن آسیب خواهند دید منتهی جوانان آن بیشتر در معرض آسیب هستند.»

وی تصریح کرد: «اینکه ما به عنوان یک سازمان، بتوانیم در شرایط فعلی کارهایی اساسی برای جوانان با توجه به موارد فوق انجام دهیم بعید به نظر می رسد. یک سازمان به نام جوانان با صندوق خالی چه خواهد کرد و چه میتواند کند. اگر معاونت جوانان در وزارت ورزش و جوانان نتواند کاری انجام دهد پس جدا هم که شود رئیس آن سازمان هم نمیتواند کاری از پیش ببرد.»

گودرزی در ادامه یادآور شد: «منظور این است که ساختار، خیلی تعیین کننده و تأثیرگذار در مباحث کلان و انجام دادن خدمات نیست اما نباید این نکته نادیده گرفته شود که در تشکیلاتی به نام وزارت ورزش و جوانان، با وجود جذابیتهای بسیار عمدهای که ورزش دارد طبیعی است که موضوع و مسأله جوانان به حاشیه رانده و درواقع دست دوم میشود. اینجاست که اگر تفکیک صورت گیرد، موضوع جوانان شکل میگیرد.»

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به وضعیت اقتصادی خاطرنشان کرد: «اگر مسأله اقتصادی رفع شود، اشتغال جوانان نیز رفع میشود سپس شرایط ازدواج برای جوانان فراهم میشود و… چون اشتغال نباشد، بزه و اعتیاد در کنارش قرار میگیرد. بنابراین باید گفت که همه این موضوعها زنجیروار به هم متصل هستند.»

گودرزی افزود: تفکیک باید صورت بگیرد و امیدواریم نخستین خروجی شورای راهبردی، تدوین لایحه تفکیک باشد. به اعتقاد وی، این لایحه پس از گذراندن مراحل قانونی برای تصویب ارائه خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا ستادی بودن برخی از دستگاهها نقش ترمز در اجرای برنامههای جوانان دارد یا خیر، گفت: «مسأله این است که معاونت یک وزارتخانه نمیتواند برای سایر دستگاهها تصمیم بگیرد. باید از یک موضع بالاتر باشد که نظرش نافذ باشد. به طور مثال، هیچ تضمینی وجود ندارد که بانکها وام و تسهیلات به ما بدهند، در حالی که اگر دستور از جانب دستگاهی باشد که موضع آن از معاونت جوانان بالاتر باشد، این کار شدنی است. پس باید این جایگاه تغییر کند تا بتواند به عنوان تعدیل کننده عمل کند.

ادغام سازمان جوانان بسیار شتابزده بود

«محمود گلزاری» معاون امور ساماندهی وزارت ورزش و جوانان درباره طرح تفکیک حوزههای ورزش و جوانان گفت: «ادغام سازمانهای جوانان و تربیت بدنی بسیار شتابزده بوده است و همین موجب بروز مشکلات فراوانی برای ستاد و برنامهریزی جوانان کشور شده است.»

وی توضیح داد: «یکی از مشکلات به وجود آمده این بود که هم بخشی از داراییها و نیروهای مجموعه برنامهریزی و مدیریت بر امور جوانان پراکنده شدند و هم استقرار و اختیارشان در برنامهریزی امور مالی و اداری مقوله جوانان و ورزش کاهش پیدا کرد.»

گلزاری تأکید کرد: «شرایط موجود به هیچوجه رضایتبخش نیست، اما تفکیک این دو سازمان نیز باید به دور از شتابزدگی و با تدبیر کافی انجام شود.»

باید مدیریت در این حوزه اصولمند باشد

«محمدتقی حسنزاده» رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای راهبردی وزارت ورزش و جوانان نیز در این باره گفت: «بحث جداسازی وزارت ورزش و جوانان موضوع مهمی است که باید با توجه به ضعفهایی که در مدیریت این دو حوزه وجود داشته، نوع نگاه به این حوزه تغییر کرده و ساز و کارهایی برای این دو مدیریت تعریف شود.»

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای راهبردی وزارت ورزش و جوانان افزود: «مگر در گذشته این دو حوزه از هم منفک نبودند، اما نتوانستند به جامعه هدف خود پاسخگو باشند، بنابراین باید با توجه به سخنان رئیس جمهوری در کنار پرهیز از سیاستزدگی، به برنامهریزی پرداخت.»

وی افزود: «باید مدیریت در این دو حوزه اصولمند و به دور از سلیقههای شخصی باشد. در واقع باید به این دو مقوله به عنوان موضوع ملی نگاه کرد، چون برخی به صورت گروهی و جناحی به این دو مقوله میپردازند، در حالی که ماهیت و مأموریت این دو حوزه مشخص است.»

به گفته حسنزاده، این در حالی است که ما برای هر دو حوزه نقشه راه و برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت داریم، اما چون نگاه درستی نداریم، به بیراهه میرویم.

وی با اشاره به اینکه حوزه ورزش و جوانان دچار نوعی انحصارگرایی شده است، تصریح کرد: «متأسفانه برخی از افراد این دو حوزه را در انحصار خود میبینند که باید از انحصارگرایی خارج شود و به عنوان دو موضوع اساسی و کلیدی مطرح شود.»

وی یادآور شد: «ضعف نظام برنامهریزی و مدیریت در حوزه جوانان وجود دارد که مشهود است، چون نگاه راهبردی وجود ندارد و موجب شده تا از مأموریت و رسالت اصلی فاصله بگیرد.»

وی با اشاره به لزوم منفک شدن این دو حوزه گفت: «باید ساز و کار مدیریتی فراهم شود و یک بررسی آسیب شناسی انجام گیرد، در غیر این صورت جداسازی این دو حوزه باز هم مشکلی را حل نمیکند.»

مریم جهان‌پناه

ایران

برچسب‌ها : , ,