ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

روش‌های ترویج کتاب‌خوانی باید تغییر کند

شهروندان:
امام جمعه میاندرود با بیان اینکه امروز باید برای ترویج کتاب وارد مهدها شویم، اظهار داشت: روش‌های ترویج کتاب باید متناسب با شرایط روز تغییر کند.

ترویج کتاب‌خوانیبه گزارش فارس از شهرستان میاندرود، حجت‌الاسلام سیدمجتبی‌رسولی جویباری امشب در دیدار با مسئولان ادارات فرهنگی شهرستان میاندرود به مناسبت هفته کتاب با بیان اینکه هیچ سرمایه‌ای مانند کتاب نیست، اظهار داشت: ما هرچه داریم از کتاب داریم و این یعنی فرهنگ، تمدن، اخلاق، منش و زندگی ما همه از کتاب است.

امام‌ جمعه میاندرود گفت: بزرگ‌ترین و نخستین کتاب همان کتاب خداست و نخستین نویسنده معلم و مولف نیز خداوند تبارک و تعالی است.

وی عظمت کتاب را از عظمت خداوند دانست و افزود: ارزش و قداست کتاب همان ارزش و قداستی است که خداوند دارد.

رسولی بیان داشت: کتاب‌های ما از آن جهت که برگرفته از کتاب الهی است چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم با بیانات ارزشمند ائمه معصومین(ع) ارزش پیدا کرده است.

خطیب جمعه میاندرود ادامه داد: اگر ما امروز برای کتاب ارزش قائلیم به این خاطر است که کتاب نتیجه و محصول کتاب الهی است و تمام آموزه‌های کتاب برگرفته از آموزه‌ها و معارف کتاب الهی است.

این مسئول اظهار داشت: کتابی که غیر از این باشد به تعبیری کتاب ذاله است که ارزشی ندارد، کتابی که بتواند دست انسان را گرفته و او را هدایت کند آن کتاب مطلوب است وگرنه هر نوشته یا کاغذ پاره‌ای کتاب نیست و هر کسی که قلم می‌زند، نویسنده یا مولف کتاب نیست.

رسولی جویباری گفت: مولف یا مصنف کسی است که بتواند از نخستین معلم و مولف که خدای متعال است آموزه‌ها و معارف را بگیرد و برای سعادت مردم اجتماع امروز و فردا قلم بزند.

وی با اشاره به انتشار بسیاری از کتاب‌های گران‌قیمت و ظاهرا زیبا و وجود آنها در کتاب‌فروشی‌ها افزود: قطعا کسانی که به‌دنبال ارزش و اطلاعات ناب هستند به‌دنبال خرید و یا خواندن آن کتاب‌ها نمی‌روند.

امام جمعه میاندرود در بیان راه‌های تاثیرگذاری کتاب در عمق و جان افراد جامعه، گفت: باید فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جان افراد نهادینه شود یعنی به حدی باید کار زیربنایی شود که بچه ما و جوان ما عاشق کتاب شود.

رسولی ادامه داد: ما می‌خواهیم بچه‌ها و همه خانواده را عاشق کتاب بار بیاوریم تا حدی که به تعبیر رهبری در سبد هر خانواده کتاب وجود داشته باشد به این معنا که افراد جامعه ما به کتاب احساس نیاز کنند همان‌گونه که برای تفریح و خوردن و آشامیدن احساس نیاز می‌کنند.

این مسئول گفت: کتاب باید در سبد کالای خانوار قرار بگیرد و بچه‌های ما از قبل از دوران ابتدایی علاقه‌مند به کتاب شوند تا در دوران راهنمای قدر کتاب را به خوبی بدانند.

وی با اشاره به شدت علاقه افرادی که ارزش کتاب را با وجود خود دریافته‌اند به کتاب و کتابخوانی، افزود: اگر انسان رایحه زیبا و الهی کتاب را احساس کند حقیقتا از کتاب جدا نمی‌شود.

رسولی اظهار داشت: دانش‌آموزان و فرزندان باید از ما یاد بگیرند، یعنی ما حقیقتا اهل مطالعه باشیم تا آنها نیز از ما یاد بگیرند.

وی در بیان راهکار علاقه‌مند کردن افراد گفت: امروز دانش‌آموزان و دانشجویان ما با کتاب سروکار دارند خیلی از ساعت‌های عمرشان را با کتاب سپری می‌کنند پس چرا می‌گوییم سرانه مطالعه پایین است چون ما دنبال چیز دیگری هستیم.

رسولی با بیان اینکه نباید فکر کنیم کتاب مدرسه دبیرستان دانشگاه و یا کتاب حوزه برای مطالعه نیست، ادامه داد: مطالعه یعنی خواندن و انتقال مفاهیم آگاهی‌ها و علوم به مخاطب حالا این کتاب چه درسی باشد یا غیردرسی مانند عرفان، فیزیک و یا علوم دیگر باشد، فرقی ندارد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم با کتاب آموزه‌ها منتقل شود این کار در مدرسه نیز انجام می‌شود اما باید زیرکانه کار کرد و آنچه لازم است را به کتاب‌های مهد و پیش‌دبستانی منتقل کنیم تا این مساله کم‌کم محقق شود اما به‌دنبال این نرفته‌ایم و یکی از کاستی‌های ما همین مساله است.

امام جمعه شهرستان میاندرود افزود: ما در کنار کتابخانه ساختن و دیجیتالی کردن یا شبکه کردن آن که البته نیاز هم هست باید دسترسی به کتاب را نیز آسان کنیم و به جای اینکه بسیاری از هزینه‌های غیرضروری را انجام دهیم کتاب‌ها را به بچه‌های دبستانی هدیه بدهیم و با صرف پول در جای درست وارد مهدهای کودک شویم.

وی سیاست کنترل موضوعات کتب در اختیار کودکان، ایجاد شوق و اشتیاق در بین کودکان برای کتاب‌خوانی، استفاده مناسب از کتابخانه‌های سیار و صرف هزینه در راه درست را چند مورد از موضوعات مهم در بحث ایجاد اشتیاق در بین مردم دانست.

رسولی در پایان اظهار داشت: امروز کتاب از حالت نوشتاری و آنالوگ به دیجیتال تغییر کرده حال اگر ذائقه بچه‌ها تغییر کرده باید روش ما در کتاب‌خوانی تغییر کند، البته لذتی که کتاب معمولی دارد در مطالعه کتاب دیجیتال وجود ندارد.

برچسب‌ها : ,