ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

تاملی بر برنامه کتابنامه تلویزیون

شهروندان:
برنامه تلویزیونی کتابنامه در طول تاریخ تلویزیون ایران برای اولین بار این فرصت را فراهم کرده است که پدیدآورندگان کتاب بتوانند تعیین کنند، تلویزیون چه کتابی را تبلیغ کند.

کتابنامهکتابنامه از شنبه تا پنجشنبه هر شب ساعت ۱۸:۱۵ دقیقه از شبکه چهار سیما پخش و فردا صبح و ظهر نیز تکرار می‌شود. گلچین برنامه های هرهفته نیز جمعه‌ها ساعت ۱۴ در معرض دید بینندگان است. ریتم تند برنامه و پرهیز از اتلاف وقت، از ویژگی‌های این برنامه در مقایسه با برنامه‌هایی است که به طور معمول کتاب معرفی می‌کنند و گاهی خسته کننده می‌شوند.

همه نوع کتاب ازجمله کتابهای ادبی، فنی و مهندسی، پزشکی، هنری، دینی و مذهبی، کودک و نوجوان، روانشناسی، اجتماعی، تاریخی، داستان و رمان ، نمایشنامه و فیلمنامه، علمی، تخیلی، دانشگاهی و . . . (به جز کمک آموزشی) در کتابنامه با درخواست مترجم، مؤلف، ناشر، یا حامی آن تبلیغ خواهد شد. مؤسسات پژوهشی نهادهای تجاری و صنعتی نیز میتوانند در این برنامه با کتابهایشان یا مراسم مرتبط با کتاب های خود حضور داشته باشند.

متولیان کتاب، کتابشان را به شبکه چهار سیما ـ برنامه کتابنامه ـ برای علیرضا حائری (تهیه کننده) ارسال می کنند و روی پاکت شماره همراه خود را می نویسند. کتب در شورای کتابنامه بررسی می شود که قابلیت معرفی داشته باشند و بی ارزش یا سخیف نباشند، و یا به اصطلاح کتابسازی نشده باشند. سپس تهیه کننده با تلفن همراه فرستنده تماس گرفته و آمادگی کتابنامه را برای تبلیغ کتاب اعلام می کند.

در این مرحله متولی کتاب دو گزینه دارد.

۱- می‌تواند فیلم تبلیغی کتاب خود را به مدت ۱۰۰ ثانیه روی دی وی دی به کتابنامه ارسال کند. (این فیلم باید کیفیتی مشابه برنامه داشته باشد. یعنی با فرمت mxf ، با استفاده از دوربینی با استاندارد تلویزیون، با تصویربرداری حرفه ای و با دو گوینده متن خانم و آقا و تدوینی ریتمیک و متحرک انجام شود.)

برنامه کتابنامه این قطعه فیلم را بین سایر آیتمهایش قرار می دهد. در هر سه بار که کتابنامه وقت آنتن را دارد، تبلیغ کتاب نیز مجانی پخش می شود و شبکه چهار بابت پخش فیلم تبلیغ کتاب هزینه ای دریافت نمی کند.

۲- چنانچه پدیدآورنده کتاب شخصا تخصص تولید فیلم را نداشته باشد و با قیمتهای غیر متعارفی از سوی شرکتها یا افراد فیلمساز مواجه شود ، می تواند این کار را به عهده خود برنامه نیز بگذارد تا مطابق روند موجود، کتاب معرفی شود و مجری برنامه نیز چند سطر از کتاب را برای بینندگان بخواند . هنگام معرفی کتاب، سایت اینترنتی تأمین کتاب مذکور نیز زیرنویس می شود. در صورت نیاز به ارائه توضیحات جلوی دوربین کتابنامه (به مدت ۴۰ ثانیه) در استودیوی کتابنامه ، گفتار کوتاهِ مؤلف، مترجم یا ناشر یا کارشناسی دیگر به پیشنهاد ضبط می شود. در مناسبت های خاص مدت معرفی کتاب های ویژه آن ایام را می توان اندکی افزایش داد.

بنگاههای اقتصادی که مبادرت به انتشار یا حمایت از انتشار کتابهایی کرده باشند، ضمن معرفی کتاب، می توانند به نحوی نام و نشانی از مجموعه خود را مطرح کنند که چگونگی و چند و چون آن مستلزم مذاکره است.

ضمنا کتابنامه آماده است مراسم مرتبط با کتاب از قبیل غرفه های نمایشگاهی، رونمایی، جلسات نقد کتاب و حتی گزارش تبلیغ کتابفروشی ها را تصویربرداری ، تدوین و پخش کند.

برچسب‌ها : , ,