ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
نعمت احمدی:

اگر قوانین موجود اجرا شوند، از حقوق شهروندی محافظت شده است

شهروندان:
یک وکیل دادگستری گفت: تا زمانی که نظارت کافی برای اجرای قوانین وجود نداشته باشد، تدوین قانون جدید تاثیری بر حل مشکلات نخواهد داشت.

نعمت احمدینعمت احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ما در کشور یک قانون مادر به نام قانون اساسی داریم که فصل سوم آن مربوط به حقوق آزادی‌های فردی است. همچنین چندین اصل از اصول قانون اساسی به حقوق و آزادی‌های فردی اختصاص دارد.

وی ادامه داد: در قانون آیین دادرسی کیفری موارد و مصادیقی داریم که باید رعایت شوند و از جمله آن می‌توان به حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی اشاره کرد.

احمدی با اشاره به بخشنامه‌ آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در سال ۸۸، اظهار کرد: این بخشنامه به حقوق شهروندی معروف شد و نمایندگان مجلس ششم کلیات این بخشنامه را به قانون تبدیل کردند و اگر آن اجرا شود، نیازی به قانون جدید در این رابطه نداریم.

این حقوقدان با تاکید بر اینکه یک نظارت دقیق باید بر اجرای حقوق شهروندی وجود داشته باشد، گفت: مطمئن باشید اگر همین قوانین موجود اجرا شوند از حقوق و آزادی‌های فردی و شهروندی محافظت شده است.

این وکیل دادگستری خطاب به رییس‌جمهور گفت: شما که حقوقدان هستید قوانین موجود در زمینه حقوق شهروندی را اجرا کنید.

این حقوقدان اظهار کرد: تا زمانی که نظارت را تقویت نکنیم مشکلی حل نخواهد شد؛ بنابراین به جای اینکه دنبال تدوین قانون جدیدی باشیم باید به نظارت بیشتر تکیه کنیم.

احمدی اضافه کرد: رییس‌جمهور برابر اصل ۱۱۳ قانون اساسی ناظر بر اجرای قانون است. رییس قوه قضاییه مطابق با بند دوم اصل ۱۵۶ قانون اساسی ناظر بر حسن اجرای قوانین است و رییس قوه مقننه با داشتن کمیسیون‌های مختلف ناظر بر اجرای قانون است. اشکال عمده ما عدم نظارت بر عملکرد کسانی است که ناقض حقوق شهروندی هستند.

برچسب‌ها : ,