ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
حجت الاسلام قرائتی در همايش اخلاق انتخاباتی، حماسه سیاسی:

مواظب باشیم خلاف اخلاق کاری انجام ندهیم

شهروندان:
حجت الاسلام قرائتی ریشه اخلاق را در ایمان دانست و با انتقاد از اسراف در تبلیغات انتخاباتی تاکید کرد: در اکثر تبلیغات انتخاباتی ما گناه کبیره صورت می گیرد و اسراف می شود و گناه کبیره نیز باعث می شود انسان از مرز عدالت به فسق برود.

حجت الاسلام قرائتیبه گزارش مهر، حجت الاسلام محسن قرائتی در همایش “اخلاق انتخاباتی، حماسه سیاسی” که صبح سه شنبه ۳۱ اردیبهشت در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، سخنان خود را ناظر به بحث علمی و قرآنی در حوزه اخلاق خواند و گفت: اصل شورا در اسلام آمده است “وامرهم شورا بینهم” و جایگاه شورا نیز در کنار نماز آمده است. هیچکس از مشورت بی نیاز نیست و دلیل قرآنی دارد که خداوند خطاب به پیغمبرش می گوید مشورت کن. در متون اسلامی نیز بر نصیحت و موعظه تاکید شده است و ائمه به یارانشان می فرمودند مرا موعظه کن منتهی هر چیزی آفتی دارد در مکارم الاخلاق بحثی وجود دارد که امام سجاد(ع) تاکید می کنند که تمام خوبیها نیز آفتی دارند. آفت عزت، تکبر است. امام در دعا می فرماید الهی عزتی به من بده که آلوده به تکبر نباشد. حکومت آدمی را بدعاقبت و بی دین می کند جز اولیای خدا و دلیلش نیز در قرآن وجود دارد که در مورد حضرت یوسف قرآن بدان اشاره فرموده است.

وی با تاکید بر اهمیت اخلاق یادآور شد: اول باید خود را پاکیزه کنیم وبعد حرف بزنیم مملکت ما اکثرا از کسانی که ادعای سواد دارند ضربه خورده است و این نشان می دهد که سواد ما، سواد نیست. فرد عالم باید از خدا بترسد. سواد آن است که اشک تو را زیاد کند و اخلاق دینی را افزایش دهد.

حجت الاسلام قرائتی تاکید کرد: اگر تقوا و اخلاق نباشد هیچ کاری درست نیست. کارهای ما مشکل دارد یا برای خدا نیست یا اگر برای خدا باشد وسط کار ما را غرور می گیرد و یا اول یا آخر آن گناهی صورت می گیرد و تمام کارها به هدر می رود. ممکن است گاهی صداقت ما برای منیت باشد و بخواهیم بگوییم که فقط مرا ببینید. باید در اعمال اخلاص داشته باشیم فرد مخلص چه رای بیاورد یا نه برایش مهم نیست. مثل امام حسین (ع) که همواره برای رضای خدا گام برداشت.

وی با انتقاد از تبلیغات بی حد در انتخابات تاکید کرد: در اکثر تبلیغات انتخاباتی ما گناه کبیره صورت می گیرد و اسراف می شود و گناه کبیره باعث می شود انسان از مرز عدالت به فسق برود. ریشه اخلاق ایمان است و عزت صددرصد از خدا به انسان می رسد نه از پوسترهای رنگارنگ.

حجت الاسلام قرائتی با انتقاد از نسبت دادن القاب به یکدیگر تصریح کرد: حدیث داریم که خاک بر دهان مداحین بریزید ما متاسفانه وقتی می خواهیم کسی را بزرگ کنیم یک حرف هایی در موردش می زنیم که باورنکردنی است. بدانید عزت دست خداست. خداوند بخواهد عزیزت کند رئیس جمهور هم نشوی عزیز خواهی شد.

وی تاکید کرد: مردم باید حجت داشته باشند اخیرا زلزله هایی انداخته شده مبنی بر اینکه ما معتقدیم رهبر معصوم است در حالی که نه ما و نه خود ایشان چنین چیزی را نمی‌گوییم. سئوال می کنند پس چرا می گویید مثلا رهبری چنین فرمودند باید پاسخ دهیم که ما معتقدیم رهبری معصوم نیست اما حجت است مثل اینکه پزشک را معصوم نمی دانیم اما نسخه پزشک برای ما حجت است. حتی حرف پزشک برای مراجع هم حجت است و رئیس جمهور و رئیس مجلس یا فلان عضو حزب برای ما حجت نیستند بلکه فقیه عادل مخالف هوا و هوس حجت ماست. ما باید حجت داشته باشیم کما اینکه خود رهبری نیز مثلا می گویند من حجت دارم یا حجت ندارم.

حجت الاسلام قرائتی با اشاره به بی اخلاقی هایی که در جامعه امروز رواج پیدا کرده است، خاطر نشان کرد: اگر اخلاق درست شود همه چیز درست خواهد شد. ما مشکل علم نداریم شاید حرف خوبی نباشد که می گویم اما این واقعیت دارد. هر کشوری که دانشگاهش بیشتر می شود آمار فسادش نیز افزایش پیدا می کند پس این نشان می دهد علم به تنهایی انسان را نجات نمی دهد. گاهی یک کار کوچک خلاف کل خوبی ها را از بین می برد. باید مواظب باشیم خلاف اخلاق کاری را انجام ندهیم. حدیث داریم که کسانی که با اخلاق مسلمان شدند آمارشان بیش از کسانی است که با استدلال مسلمان شدند.

وی به تبیین واژه اصلح از دیدگاه قرآن پرداخت و گفت: ملاک عزل ونصب در قرآن ایمان، تقوا، سابقه، سلامتی علمی و جسمی، قدرت، هجرت و … و ما تمام ملاک های اصلح را در قرآن داریم. در تبلیغات اگر به کسی لقبی را دادند اما اهل آن لقب نیست و خودش نیاید بگوید که من چنین لقبی ندارم مثلا آیت الله نیست اما به او لقب آیت الله می دهند و او این مسئله را عنوان نکند اهل جهنم است.

حجت الاسلام قرائتی در پایان با اشاره به نزدیکی ماه رمضان خطاب به جمع روحانیون حاضر در این همایش گفت: قرآن به حق مظلوم است و شایسته است که ما در ماه رمضان به تفسیر قرآن بپردازیم. شب های قدر که شب نزول قرآن است اعمالی چون نماز قضا، دعای جوشن کبیر و … برپا می شود اما تفسیر قرآن وجود ندارد. پس بیایید امسال قدمی در این عرصه بردارید و در شب های ماه مبارک رمضان به تفسیر قرآن نیز بپردازید.

برچسب‌ها :