ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
یک روانشناس:

رسومی همچون آئین شب یلدا باعث نشاط اجتماعی می‌شود

شهروندان:
یک روانشناس گفت: رسومی همچون آئین شب یلدا و یا چهارشنبه‌سوری باعث ایجاد نشاط در بین خانواده‌ها و به تبع آن نشاط اجتماعی می‌شود.

شب یلدا“اعظم نوری” در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب، اظهار کرد: شادمانی و خوشحالی از عطایای الهی است، به‌ طوری که خدواند در قرآن‌کریم خطاب به بنده‌اش نه تنها شادی به واسطه‌ فضل و رحمتش را امر فرموده، بلکه به وی تأکید کرده که شاد باش.

وی تصریح‌ کرد: ایجاد شادی و با نشاط زیستن، سلامت روان خانواده‌ها و جامعه را در پی داشته و این خود به‌ نوعی از بروز آسیب‌های بی‌شمار جلوگیری می‌کند. در آئین دینی و ملی در ایران نیز فضای خوبی برای با نشاط زیستن ایجاد شده و این را می‌توان در مراسمی همچون ولادت‌ها و مناسبت‌های دینی مشاهده کرد. رسومی همچون شب یلدا و آئ۰ین‌های مرتبط با آن و یا چهارشنبه‌سوری و عید نوروز نیز از این دست هستند که خود به‌ نوعی باعث ایجاد فرح در بین خانواده‌ها و سطح جامعه می‌شوند.

وی ادامه داد: در شرایطی که جامعه روان سالمی داشته باشد می‌توان این انتظار را داشت که همه در آرامش روانی زندگی کرده و تنش‌ها تاثیر چندانی در برخوردها نخواهد داشت.

نوری با تاکید بر اینکه شادی مثبت و نشاط فردی و اجتماعی برای سلامت روان افراد ضرورت دارد، خاطرنشان‌ کرد: نکته اساسی تاثیر متقابل این دو بر یکدیگر است، تاثیر نشاط فردی بر نشاط اجتماعی و تاثیر نشاط اجتماعی بر نشاط فردی و کاستی در هر دو منجر به ناامیدی و اختلال در نشاط خواهد شد.

این روانشناس با اشاره به اینکه به هر بهانه‌ای باید شاد بود، ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که افراد به دنبال شادی‌های کاذب و مخرب باشند. منظور این است که زمینه شادی در جامعه وجود دارد و ما باید در این شرایط یاد بگیریم چگونه فرصت‌ها را برای شاد زیستن مغتنم بشماریم.

وی تصریح‌ کرد: در گذشته مردم ایران در نواحی مختلف مراسم گوناگونی را برای شادمانی داشتند که این موضوع بهداشت روان را ارتقا می‌داد، اما با گذشت زمان و صنعتی شدن زندگی، شاهد این موضوع هستیم که جامعه این رسوم که بسیار جالب و متنوع است را به دست فراموشی سپرده و عنوان می‌شود که افراد افسرده هستند.

نوری با اشاره به اینکه افسردگی، کم‌تحرکی، افزایش بزه و مشکلات اخلاقی پیامدهای کمبود نشاط اجتماعی در جامعه است، افزود: وجود شادی و نشاط ضروری است و از هر فرصتی باید استفاده کرد و این را نیز به فرزندان آموخت که شاد بودن هزینه چندانی ندارد و مراسمی همچون شب یلدا بهترین فرصت برای داشتن لحظاتی شاد و با نشاط است.

وی با بیان اینکه ما در چگونگی با نشاط و شاد بودن باید به سیره پیامبر گرامی اسلام(ص)‌ که الگوی نیکویی برای ما ا‌ست توجه کنیم، در روایات اهل‌بیت(ع) این نکته را داریم که در زمان مواجهه با افراد باید چهره شادی داشته باشیم و حتی اگر غم و حرفی هم داریم، آن را در دل نگه داشته و در چهره نمایانش نکنیم.

نوری افزود: از دیرباز در فرهنگ ما ایرانی‌ها دید و بازدید به‌ عنوان یک رسم نهادینه شده در جامعه محسوب می‌شود که در روحیه افراد تأثیر شگرفی دارد و امشب نیز می‌توان از این فرصت بهره برد.