ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
در کهگیلویه و بویراحمد

سایه سرما بر کلاس‌های درس لنده / ۳۰۰ دانش‌آموز هر صبح به خود می‌لرزند

شهروندان:
زمستان آمد و سرما، سایه سنگین و سردش را بر کوهستانهای کهگیلویه و بویراحمد پهن کرده اما 300دانش آموز لنده ای این روزها در پی بی توجهی مسئولان از سرما به خود می لرزند.

دانش‌آموز سوز سرمای چله زمستان، گرمسیر و سردسیر و شهر و روستا نمی شناسد و این روزها صبحی نیست که لایه های شیشه ای یخ، سطح کوچه ها و خیابانها را آذین نبندد.

سامانه سرما هم زودتر از زمستان از راه رسید و از هفته گذشته در آسمان کهگیلویه و بویراحمد بیتوته کرده و هنوز پابرجاست و گویی تا پایان چله بزرگ قصد ندارد تکانی بخورد.

شهر لنده در کهگیلویه و بویراحمد هم اگرچه در تقسیمات جغرافیایی در منطقه گرمسیری قرار دارد و اسمش نیز برگرفته از موقعیتش در منطقه ای کم ارتفاع است اما از سرمای زمستانی در امان نیست.

هفته گذشته هم بیش از ۱۰۴ میلیمتر باران طی دو روز در این شهرستان بارید تا پر بارش ترین منطقه استان در بارندگی های اخیر نام باشد و همسایگان “مارون” طعم زمستان را بیش از همیشه بچشند.

سوز سرما، جانشین گرمای درس و بحث

اما این روزها ۳۰۰ دانش آموز دو دبیرستان در این شهر به خاطر سهل انگاری مسئولین از سرما به خود می لرزند و سوز زمستانی جای گرمای درس و بحث را در کلاسهایشان گرفته است.

همین هفته گذشته بود که گاز یک مجتمع آموزشی شامل دو دبیرستان چمران و علامه حلی به دلیل آنچه مسئولان شرکت گاز این شهرستان، نداشتن پرونده اشتراک در این شرکت اعلام کردند، قطع شد.

از آن روز تاکنون سرمای سوزناک صبح و عصر لنده، هم کلاسی دانش آموزان شده تا دستان یخ بسته آنان توان نوشتن بر تخته سیاه را هم نداشته باشد.

قطع گاز مدرسه توسط شرکت گاز

معاون آموزشی آموزش و پرورش لنده در این خصوص می گوید: این مدرسه ازسال ۸۴ که به شهر لنده گازرسانی شد، گاز داشته اما چند روز پیش شرکت گاز با این توجیه که کنتور این مدرسه پرونده ای در آن شرکت ندارد، اقدام به قطع گاز آن کرده است.

سید محسن موسوی می افزاید: اکنون چند روز است که در این فصل سرما این مدرسه فاقد گاز است و این مشکلاتی را برای دانش آموزان و معلمان ایجاد کرده است.

وی تعداد دانش آموزان در دو شیفت صبح و عصر این مدرسه را بیش از ۳۰۰ دانش آموز عنوان می کند و می گوید: این مدرسه توسط نوسازی مدارس ساخته و تجهیز شده است و پرونده اشتراک گاز آن باید توسط این اداره کل اخذ شده باشد.

وی به وضعیت دانش آموزان در این مدرسه اشاره می کند و ادامه می دهد: دانش آموزان می گویند سردمان است و حاضر به حضور در کلاسها نمی شوند و با اصرار مسئولین مدرسه به کلاس می روند.

با این حال موسوی می گوید: در این خصوص صحبتهایی باشرکت گاز و چندین مکاتبه با اداره کل نوسازی مدارس انجام شده اما تاکنون جوابی دریافت نکرده ایم.

مدرسه پرونده اشترک گاز ندارد

اما رئیس شرکت گاز شهرستان لنده نداشتن پرونده اشتراک و خرابی کنتور را علت قطع گاز این مدرسه عنوان می کند.

خسروی آریتی به خبرنگار مهر می گوید: چندین بار به صورت کتبی و شفاهی با مسئولین آموزش و پرورش در این رابطه صحبت کرده ایم اما متاسفانه هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفت.

وی بیان می کند: طی دو سال گذشته بارها به این مدرسه اخطار دادیم و چندین بار چندین فرد به عنوان مدیر و مسئول مدرسه به شرکت گاز آمدند و صحبت کردیم اما مشکل حل نشد.

آریتی می افزاید: از آنها خواستیم یک مدرک جزئی بیاورند دال بر اینکه مشترک این شرکت هستند تا مشکلشان را رفع کنیم اما هیچ مدرکی ارائه نکردند.

وی می گوید: ناچار شدیم گاز این مدرسه را قطع کنیم زیرا پرونده ای وجود ندارد که نشان دهد حداقل سازمان نظام مهندسی ساختمان نقشه لوله کشی و تاسیسات گاز این مدرسه را تایید کرده است.

جان دانش آموزان در خطر است

آریتی تصریح می کند: قطع گازاین مدرسه به علت مسائل مالی و بدهی نبوده بلکه نداشتن تاییدیه نظام مهندسی دلیل این اقدام بوده است.

وی عنوان می کند: چندین بار اخطار و مهلت داده ایم و آخرین بار نیز طی یک نامه کتبی در ابتدای مهر ماه امسال موضوع را به اطلاع مسئولین آموزش و پرورش رساندیم اما هیچ اقدامی صورت نگرفت.

وی شرکت گاز را مسئول جان مشترکین می داند و تاکید می کند: اگر خدا ناکرده کوچکترین اتقاقی بیفتد همه ما مسئول هستیم.

رئیس شرکت گاز لنده با بیان اینکه اگر گازکشی این مدرسه مورد تایید نظام مهندسی نباشد یعنی اینکه جان دانش آموزان در خطر است، می گوید: تاییدیه نظام مهندسی سلامت و ایمنی گازرسانی را تایید می کند و بنابراین مسئولیت از گردن ما ساقط است.

نمی دانیم چه کسی به مدرسه گاز داد

وی در پاسخ به این سوال که چگونه بدون داشتن پرونده به این مدرسه اشتراک گاز داده شده است، بیان می کند: اینکه در گذشته چه اتفاقی افتاده و کنتور از کجا آمده اطلاعی ندارم اما گاز در سال ۸۴ وارد لنده شد و در سال ۸۶ اداره گاز لنده به صورت رسمی افتتاح شد اما آن طور که گفته می شود، این مدرسه در سال ۸۴ گازدار شده است.

آریتی می افزاید: در خصوص اینکه آیا پیمانکار این کنتور را داده یا شرکت گاز، اطلاعاتی وجود ندارد و به نتیجه ای نرسیده ایم اما ممکن است در آن زمان برای افتتاح مدرسه، مسئولان رو انداخته باشند و گاز به صورت موقتی وصل شده باشد.

وی ادامه می دهد: با این حال اگر تخلفی در آن سال صورت گرفته است نباید که بر آن سرپوش گذاشت تا خدای ناکرده اتفاق ناگواری بیفتد.

تاییدیه نظام مهندسی شرط شرکت گاز/ استفاده از بخاری گازی در مدارس ممنوع است

وی راهکار حل این مشکل را ارائه نقشه تایید شده نظام مهندسی می داند و می افزاید: حاضریم هزینه کنتور را خودمان بدهیم و حق اشتراک را هم تقسیط کنیم اما حتما باید تاییدیه نظام مهندسی داشته باشند.

در حالی کشمکش شرکت گاز و آموزش و پرورش این شهرستان در خصوص گاز این مدرسه ادامه دارد که طبق مبحث ۱۹ آیین نامه مقررات ملی ساختمان، لوله کشی گاز در داخل کلاس های درس ممنوع است و براساس استانداردهای بین‌المللی حتماً باید از طریق سیستم حرارت مرکزی، کلاس‌های درس گرم شود.

بر این اساس به نظر می رسد نظام مهندسی ساختمان تحت هیچ شرایطی تاییدیه گاز به این مدرسه نخواهد داد و شرط شرکت گاز برای وصل مجدد کنتور گاز این مدرسه محقق نخواهد شد.

از طرفی این مدرسه قدیمی بوده و به نظر نمی رسد ساختار آن جوابگوی نصب سیستم حرارت مرکزی باشد و شاید هم جزء پنج مدرسه از ۱۳ مدرسه این شهر باشد که به گفته رئیس آموزش و پرورش لنده در لیست تخریب و بازسازی قرار دارند.

با این حال معلوم نیست این کلاف پیچیده کی باز می شود تا گرما را به کلاسهای درس این دو دبیرستان ارزانی کند اما سرمای زمستان تازه در پیش است و با این اوصاف به نظر می رسد که دانش آموزان لنده ای فعلا باید از سرما به خود بلرزند.

شریف اسلامی – مهر