ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

کودکان روستایی در دست‌اندازهای رسیدن به مدرسه

شهروندان:
براساس دستورالعمل ساماندهی آموزش و پرورش، مدارس با تعداد کمتر از 40 دانش آموز منحل می‌شود.

مدارس این روزها با آغاز فصل تحصیلی و ورود بیش از ۱۲ میلیون دانش آموز به مدارس سراسر کشور، در حالی سخن از ارائه امکانات برتر و هوشمندسازی مدارس مطرح است که بسیاری از مناطق محروم کشور حتی از وجود سرپناهی برای آموزش محروم است یا همان مدارس موجود نیز به دلیل به حد نصاب نرسیدن دانش آموزان منحل می شود، به همین دلیل دانش آموزان زیادی در این مناطق از رفتن به سرکلاس ها بازمانده و مجبور به ترک تحصیل شده اند.

طبق دستورالعمل سازماندهی مدارس، امسال برای تشکیل کلاس های درس معیار و میانگینی برای تعداد دانش آموزان در نظر گرفته شده است، به طوری که مدارسی که تعداد دانش آموزان آنها به حد نصاب ۴۰ نفر نمی رسد، منحل می شود و دانش آموزان با صلاحدید مدیران مناطق، به مدارس شبانه روزی منتقل شده یا از طریق دیگر راهکارهای مصوب در دستورالعمل به ادامه تحصیل می پردازند.

اما براساس این دستورالعمل، دانش آموزان باید محل زندگی و تحصیل خود را ترک کرده و به تحصیل در مناطقی بسیار دورتر از محل زندگی خود مشغول شوند که این امر بویژه در مورد دختران معمولابا مخالفت والدین مواجه و درنهایت به ترک تحصیل آنها منجر می شود.

انحلال مدرسه راهنمایی شهید عادلی روستای زورانتل شهرستان پلدختر لرستان که میزبان ۳۵ دانش آموز پنج روستای این منطقه است در آستانه سال جدید تحصیلی یکی از این مدارس است.

مسعود کرموند، عضو شورای اسلامی روستای زورانتل دراین باره می گوید: دانش آموزان پنج روستای دیگر که در اطراف این روستا هستند، برای تحصیل به مدرسه شهید عادلی می آمدند که با آغاز سال تحصیلی این مدرسه از سوی اداره آموزش و پرورش شهرستان معمولان منحل شد.

وی دلیل تعطیلی این مدرسه را تعداد کمتر از ۴۰ دانش آموز آن عنوان می کند و می افزاید: اکنون اعلام شده است که دانش آموزان این روستا باید برای تحصیل به روستای افرینه بروند، در حالی که از زورانتل تا افرینه شش کیلومتر راه است که والدین به دلیل مشکلات مالی و سختی تردد در این مسیر، مانع تحصیل فرزندانشان در آن روستا خواهند شد.

محمدحسن احمدی، ولی یکی از دانش آموزان این مدرسه نیز معتقد است: اکثر دانش آموزان این مدرسه دختر هستند که در صورت منحل شدن آموزشگاه احتمالااز تحصیل باز خواهند ماند.مادر یکی از دانش آموزان زورانتل نیز با بیان این که زنی بی سرپرست هستم و فرزندم کلاس ششم است، می گوید: توان پرداخت کرایه روزانه ۱۵۰۰ تومان برای رفتن فرزندم به روستای افرینه را ندارم، به همین دلیل اگر دولت چاره ای نیندیشد احتمالافرزندم از تحصیل محروم خواهد شد.

دولت شفیعی نیز با اشاره به این که اهالی روستا برای ساخت مدرسه زمین در اختیار دولت گذاشته اند، ولی متاسفانه اکنون فرزندانمان باید از ادامه تحصیل محروم بمانند، می گوید: رفتن به روستایی که شش کیلومتر با ما فاصله دارد، در هوای سرد زمستان و نامساعد بودن هوا، مشکلات فراوانی را برای ما و فرزندانمان ایجاد می کند.

انحلال مدارس زیر ۴۰ دانش آموز

در همین حال مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با بیان این که با توجه به دستورالعمل سازماندهی مدارس امسال برای تشکیل کلاس های درس یک معیار و میانگین برای تعداد دانش آموزان در نظر گرفته شده است، می گوید: برای کلاس های مقطع راهنمایی نرم ۴۰ دانش آموز در نظر گرفته شده است و در مدارسی که جمعیت دانش آموزی آنها زیر ۴۰ نفر باشد، چهار راهکار در نظر گرفته شده است که براساس آن مدیران این مناطق می توانند دانش آموزان را به مدارس شبانه روزی منتقل کنند تا از ظرفیت مراکز آموزش از راه دور استفاده کنند و یا این که یکی از دو طرح روستا مرکزی یا مدرسه ضمیمه را اجرا کنند.

سیدحجت الله کلانتری می افزاید: در مورد مدرسه شهید عادلی روستای زورانتل طرح روستامرکزی اجرا شده است و دانش آموزان باید به مدرسه روستای افرینه بروند و هزینه های ایاب و ذهاب آنها هم توسط آموزش و پرورش پرداخت می شود.سیروس شاکرمی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان معمولان نیز با بیان این که طبق دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش مدارس راهنمایی کمتر از ۴۰ دانش آموز منحل است و مدرسه راهنمایی شهید عادلی روستای زورانتل هم بنا به این دستورالعمل و مختلط بودن دانش آموزان دختر و پسر منحل شده است، خاطرنشان می کند: سرویس برای رفت و آمد دانش آموزان نیز در نظر گرفته شده که باید ۶۰ درصد هزینه ایاب و ذهاب را خود دانش آموز پرداخت کند و بقیه آن را آموزش و پرورش تقبل خواهد کرد.

این وضع همزمان با شروع فصل تحصیلی در دیگر استان های کشور نیز قابل مشاهده است؛ به طوری که هم اکنون ۳۱ دانش آموز دختر اول دبیرستانی روستای کهن بالادر بخش تلنگ قصرقند استان سیستان و بلوچستان نیز در آستانه ترک تحصیل اجباری قرار دارند.

به گفته بخشدار تلنگ، وضع بسیار بد راه دسترسی ۳۵ کیلومتری روستای کهن بالاتا مرکز بخش و نیز ناتوانی پرداخت هزینه جابه جایی و همین طور نبود فضای شبانه روزی در بخش، با وجود میل باطنی والدین و دانش آموزان مشتاق تحصیل در دوره دبیرستان، موجب شده تا دانش آموزان این روستا با شش روستای اقماری آن، در آستانه ترک تحصیل اجباری قرار گیرند.

محمد شاهوزایی می افزاید: متاسفانه روستای وشین چات نیز با داشتن بیش از ۷۰ دانش آموز مقطع ابتدایی، دبستان ندارد و با توجه به بارندگی های اخیر و وضع بد راه ها عملاامکان تردد و جابه جایی دانش آموزان به روستاهای مجاور برای تحصیل وجود ندارد.

به گفته وی، نگرانی دیگر مسئولان این بخش، ترک تحصیل ۴۵ دانش آموز دوره راهنمایی است که به دلیل ناتوانی خانواده ها و نبود مدرسه راهنمایی شبانه روزی، امکان ادامه تحصیل آنها وجود ندارد. این در حالی است که مشکلات جدی کمبود فضای کلاس درس در بسیاری از مناطق همچنان پابرجاست؛ به طوری که دبستان لالو بازار با ۲۰۰ دانش آموز دختر و پسر فقط دو کلاس درس دارد و بقیه دانش آموزان مجبورند از فضای زیر سایه درختی به عنوان کلاس درس استفاده کنند.

استعدادهایی که خاموش می‌شود

در همین حال از برخی مناطق خراسان شمالی بویژه بخش راز و جرگلان نیز خبر می رسد که به دلیل کمبود فضای آموزشی در مقاطع راهنمایی به بالا، برخی دانش آموزان این خطه بویژه دختران امسال نیز چون سال های گذشته از ادامه تحصیل باز خواهند ماند.

یک معلم با بیان این که هر سال تعداد زیادی از دانش آموزان دختر منطقه راز و جرگلان به علت مختلط بودن کلاس درس ترک تحصیل می کنند، تاکید می کند: بسیاری از استعدادها در این منطقه به علت کمبودهای مختلف آموزشی خاموش می شود، در حالی که می توان با فراهم کردن محیط آموزشی و ورزشی مناسب در روستاهای دورافتاده، سرنوشت خوبی را برای آنها رقم زد.

همچنین براساس برخی آمارهای غیررسمی، حدود ۱۲ هزار دانش آموز گلستانی تاکنون از تحصیل بازمانده اند که بیشتر این دانش آموزان در مناطق روستایی و محروم به سر می برند و نبود مدرسه در نزدیکی محل زندگی، یکی از دلایل ترک تحصیل آنها عنوان می شود.

ترک تحصیل دختران در روستاهای بخش لوداب شهرستان بویراحمد نیز همچنان ادامه دارد و اکنون به دلیل نبود زیرساخت های لازم برای اجرای طرح جداسازی دانش آموزان دبیرستانی در این بخش، برخی از دانش آموزان دختر به ترک تحصیل اقدام کرده اند.

 منبع: جام‌جم