ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

رسیدگی به نیازهای اساسی سالمندان حلقه مفقوده زلزله بستک

شهروندان:
رسیدگی به نیازهای اساسی سالمندان که در حوادث غیرمترقبه به عنوان آسیب پذیرین گروه های انسانی محسوب می شوند، در زلزله بستک استان هرمزگان از سوی هیچ یک از گروه های اعزامی امدادرسان به مناطق زلزله زده به این استان لحاظ نشده است.

بستکبه گزارش ایرنا، سالمندی دوره مهم و بحرانی برای هر انسانی است زیرا سالمند در این مقطع زمانی کار خود را از دست داده، فرزندان خود را از خود جدا شده می بیند و به نوعی تنهایی را حس کرده و در عین حال توانایی های جسمی و روحیش نیز کم می شود بطوری که موارد یاد شده باعث خواهد شد در اغلب موارد دچار افسردگی شود.

در این دوره زمانی برخی سالمندان نیز با مشکل دفع ادرار و مدفوع و بیماریهایی مانند زانودرد و کمردرد مواجه می شوند و همه این مشکلات ما را به آنجا می رساند که بدانیم سالمندان نیاز به توجه بیشتری نسبت به سایر گروه ها دارند.

متاسفانه امروزه در همه جای جهان تعداد بحران ها و شدت آنها در حال افزایش است بطوریکه بحران های اخیر در کشورهای مختلف بویژه جمهوری اسلامی ایران نشان می دهند که افراد سالمند با مشکلات زیادی در هنگام بحران ها مواجه هستند و از آسیب پذیری بالایی برخوردارند.

این آسیب پذیری از طرفی ناشی از وابستگی آنها به خدماتی است که ممکن است در هنگام وقوع انواع بحران ها دچار اختلال شوند و یا ناشی از ضعف جسمی آنها برای دریافت خدمات هنگام بحران هاست.

این بسیار مهم است که برنامه های مدیریت بحران مسایل ویژه افراد سالمند را در نظر بگیرند که این خود نیازمند مشارکت دادن و استفاده از نظرات سالمندان و توجه به نیازهای آنها در فرایند برنامه ریزی و مدیریت بحرانها است.

با این حال این موضوع در کشور کمتر مورد بررسی و تحقیق علمی قرار گرفته است؛ با آنکه مطالعات مربوط به اثرات بحران ها و بلایا بر انسانها صورت می گیرد اما توجه خاص به افراد سالمند چندان قابل توجه نبوده است.

علاوه بر این، مطالعاتی که انجام شده، نتایج متضادی داشته اند بطوریکه تمرکز بیشتر مطالعاتی که در این خصوص انجام شده بر مرحله مقابله و بازتوانی بوده است.

محققان و برنامه ریزان بحران، معمولا سالمندان را به عنوان گروههای آسیب پذیر معرفی می کنند، آنها معتقدند که این فقط بالا رفتن سن نیست که آسیب پذیری آنها را در هنگام وقوع انواع حوادث و سوانح ایجاد می کند.

آسیب پذیری سالمندان به دلیل عواملی مانند ضعیف شدن تحرکت جسمی، کاهش حس های بینایی و شنوایی، شرایط سلامتی بدنی و محدودیت های اقتصادی و اجتماعی است.

سووال مهمی که در اینجا مطرح است این است که مسوولیت حفاظت از سالمندان در زمان وقوع انواع حوادث طبیعیٰ غیر طبیعی و انسان ساخت با چه کسی است؟ خودشان، بستگان، دولت و یا هر سه گزینه یادشده؛ ارایه جواب درست به این سووال پیچیده است زیرا این سووال همان بحث های فلسفی همیشگی مربوط به نقش سازمان های دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح را به یاد می آورد.

با توجه به اینکه سالمندان بیشتر اوقات شان را در خانه سپری می کنند، این بسیار مهم است که بتوانیم آسیب پذیری سالمندان در این فضا را کاهش دهیم.

افراد سالمند خودشان قبول دارند که آسیب پذیر هستند، نکته مهم این است که در بسیاری از کشورها تعداد سالمندان بسیار بالا است و همین باعث شده است که برخی به این مساله به عنوان موضوعی منفی نگاه کنند ولی اگر برنامه ریزان کار خود را به درستی انجام دهند مطالعات نشان می دهند که افراد سالمند منبع ارزشمندی برای خانواده ها و اجتماع بخصوص در شرایط بحرانی هستند.

سالها تجربه، آنها را تبدیل به الگوهایی از تاب آوری و منبعی برای دانش عملی و روحیه دادن به دیگران کرده است بطوریکه بسیاری از آنها در کارهای داوطلبانه شرکت می کنند، در نگهداری نوه ها و همسایه ها کمک می کنند و در فعالیت های مربوط به بازسازی مشارکت فعالی دارند.

اکنون رسیدگی به نیازهای سالمندان در زمین لرزه اخیر بستک استان هرمزگان مغفول مانده و گروه های ارزیاب و امدادرسان اعزامی از دستگاه های مختلف، از انجام هر گونه اقدامی بازمانده اند.

وقوع زلزله ۵/۵ ریشتری روز گذشته(پنجشنبه) در شهرستان بستک در مرز استان های فارس و هرمزگان تا کنون یک کشته و ۳۰ زخمی برجای گذاشته است.