ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
لزوم اسکان مناسب زلزله‌زدگان در چادر

سایه سرد خسارت‌های زلزله بر سر شهروندان بستک

شهروندان:
شهروندان زلزله زده بستک که بخش عمده‌ای از منازل آنها بر اثر زلزله آسیب دیده و یا تخریب شده‌است، در دمای هشت درجه‌ای این شهر، شب سردی را پشت سر گذاشتند.

بستکبه گزارش مهر از هرمزگان، وقوع زلزله ۵٫۵ ریشتری در شهرستان بستک این استان، خسارات بسیاری را به همراه داشت و بر اثر این زمین لرزه که در ساعت ۶:۴۳ صبح پنجشنبه به وقوع پیوست، یک نفر جان باخت و ۲۹ نفر دیگر زخمی شدند.

پس از وقوع این زلزله، حدود ۹ پس لرزه تا ساعت ۱۸:۳۰ نیز در شهرستان بستک به وقوع پیوست و لرزش زمین علاوه بر خسارات جانی، به بخش عمده‌ای از ساختمان‌ها و منازل شهر بستک نیز خسارت وارد کرد.

کار امدادرسانی به زلزله زدگان بلافاصله آغاز و با وجود تخریب حدود ۴۰ درصد ساختمان بیمارستان فکری بستک، کار درمان تعدادی از مصدومان نیز در چادرهای برپا شده در محوطه حیاط بیمارستان صورت گرفت.

اما روند کند اسکان اضطراری زلزله‌زدگان در چادرها به نوعی انتقادهایی را در پی داشت، به گونه‌ای که تا ساعت‌ها پس از وقوع زلزله تنها همان ۳۰۰ چادر موجود در شهرستان بستک برای اسکان زلزله زدگان آماده شد و سایرچادرها از دیگر شهرستان ‌ها بسیار دیر به شهرستان بستک رسید.

ارسلان بهاری مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در این خصوص گفت: حدود چهار هزار تخته چادر از دیگر شهرستان‌ها به بستک ارسال و کار اسکان موقت آغاز شد و همچنین ۲۰ هزار قوطی کنسرو، چهار هزار تخته موکت و دو هزار عدد بسته غذایی نیز برای توزیع میان زلزله‌زدگان به شهرستان بستک ارسال شده است.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به سرمای هوا چراغ والور میان زلزله زدگان شهرستان بستک توزیع شد.

محمد مشتاق‌زاده فرماندار بستک عنوان کرد: بر اثر این زلزله به ساختمان های منطقه مرکزی شهر بستک خسارت‌های فراوانی وارد شد که ساختمان هایی در بافت های فرسوده به طور کامل تخریب و همچنین به ساختمان های نوساز بین ۱۰ تا ۶۰ درصد آسیب وارد شده است.

فرماندار بستک افزود: کار امداد رسانی از ابتدای وقوع زلزله آغاز و هم اکنون برق بخشی از شهر وصل شده و علاوه بر این آب بخش عمده‌ای از شهر و ارتباط تلفنی نیز در شهر بستک برقرار شده است.

مشتاق زاده خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به بارندگی و سرمای هوا در شهر بستک، نیاز به ارسال چادر ، پتو، البسه گرم و مواد غذایی در این شهر وجود دارد که کار اسکان زلزله زدگان در چادرها نیز آغاز شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر زلزله‌زدگان به صورت اضطراری در ۴ مدرسه اسکان داده شده و ۶ محله شهر بستک نیز برای ساماندهی اسکان موقت زلزله‌زدگان در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان نیز در این خصوص گفت: زلزله ۵٫۵ ریشتری بستک به تاسیسات آب این شهر ۱۶۲ میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

آسیب به شبکه آب‌رسانی

حسین خادمی ضمن بیان مطلب فوق عنوان کرد: در مجموع ۱۲۰ کیلومتر شبکه توزیع آب در شهر بستک وجود دارد که بر اثر زلزله ۶۰ کیلومتر از این شبکه که شامل لوله آزبستی است باید تعویض شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر به صورت موقت آب شهر بستک وصل شده و ۸ هزار متر مکعب آب ذخیره شده در این شهرستان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان خاطرنشان کرد: همچنین خط اصلی انتقال آب به بستک نیز ۶۰ کیلومتر است که ۱۵ کیلومتر آن بر اثر زلزله آسیب دیده است.

خادمی افزود: به ایستگاه‌های پمپاژ و شیرآلات شهر بستک نیز خسارات جزئی وارد شده و به ۴ الکتروپمپ این شهر نیز آسیب وارد شده است.

استاندار هرمزگان نیز در جلسه ستاد بحران شهرستان بستک بر لزوم خدمات رسانی بهتر به مردم زلزله زده بستک تاکید کرد.

جاسم جادری عنوان کرد: تا کنون تلاش های خوبی توسط دستگاه‌های مسئول برای کمک به مردم زلزله زده بستک صورت گرفته و باید مایحتاج مردم در اسرع وقت اعلام و تأمین شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم انتظار دارد امدادرسانی و تامین اقلام مورد نیاز به خوبی در اسرع وقت صورت گیرد، اظهار داشت: نباید برای فراهم‌سازی امکانات به مشکل برخورد کنیم و عدم انتقال به موقع چادر به شهر بستک از مرکز استان و سایر شهرستان‌ها قابل توجیه نیست.

استاندار هرمزگان بر لزوم خدمات رسانی بهتر به مردم زلزله زده بستک تاکید کرد و گفت: در این راستا انتظار بیشتری از دستگاه های اجرایی مربوطه وجود دارد و چون ما در منطقه ای زلزله خیز زندگی می کنیم باید همواره آمادگی لازم را داشته باشیم.

جادری خاطرنشان کرد: همچنین باید به تامین امنیت شهر بستک نیز توجه شود و وضعیت خدمات اولیه در شهر بستک مشخص شود.

وی اضافه کرد: رئیس ستاد بحران کشور نیز طی ساعات آینده به بستک سفر می کند و معاون اول ریاست جمهوری نیز به طور خاص از ساعات گذشته پیگیر امر خدمت‌رسانی به مردم بستک بوده است.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: کشور ما در زمینه تولید چادر، پتو و اقلام غذایی با مشکلی روبه‌رو نیست و باید با مدیریت مناسب این اقلام را به دست مردم زلزله زده برسانیم.

پس از وقوع زلزله در بستک، مردم این شهر شاهد بارش باران بودند و طبق اعلام مرکز پیش بینی هواشناسی استان هرمزگان حداقل دمای هوا طی پنجشنبه شب در شهر بستک هشت درجه است و احتمال بارندگی در این شهر نیز وجود دارد.

همچنین براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی با توجه به کاهش ابر، میزان دما در بستک طی شب‌های آینده افت بیشتری پیدا خواهد کرد.

حال با توجه به تخریب کامل بخشی از منازل در بستک و همچنین آسیب دیدن سایر ساختمان‌های مسکونی، به نظر می‌رسد باید با توجه به سرمای شدید هوا در این شهر، روند اسکان زلزله زدگان شتاب بیشتری به خود بگیرد تا مردم بیش از این با مشکل مواجه نشوند.

در این میان، مردم علاوه بر چادر، نیازمند وسایل گرمایشی، پتو و البسه گرم نیز هستند که با توجه به پیش بینی هواشناسی در مورد کاهش دما طی شب‌های آینده در شهر بستک باید توزیع این مواد مورد نیاز به شکل بهتری در میان مردم انجام شود.