ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
با اشاره به دستور رییس‌جمهور برای شناسایی و مجازات ویژه‌خواران

حق‌شناس: عزمی جدی برای مقابله با رانت‌خواری بوجود بیاید

شهروندان:
یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با استقبال از دستور رییس‌جمهور برای شناسایی و مجازات ویژه‌خواران، گفت: تنها عزم قوه مجریه برای برخورد با این پدیده کفایت نمی‌کند و ما به اصلاح سیستم قضایی و آزادی چرخش اطلاعات نیز نیازمندیم.

محمدجواد حق‌شناسمحمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه “ویژه‌خواری یکی از بیماری‌های جوامع امروزی و یکی از شاخص‌های منفی اقتصادی است”، اظهار کرد: نبود یک قانون موثر و مناسب برای مقابله با رانت‌خواری، یکی از علل ایجاد این پدیده است.

وی با بیان اینکه “رانت‌خواری بنیان‌های اقتصادی و اعتماد جامعه و دولت را هدف قرار می‌دهد و آثار مخربی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی دارد”، افزود: رانت‌خواران بر اساس موقعیتی سیاسی و اقتصادی که به دست می‌آورند، حلقه‌های قدرت و ثروت ایجاد می‌کنند و مانع از این می‌شوند که جامعه مسیر مناسبی برای کشف استعدادها طی کند و این روند طبیعی را با انسداد مواجه می‌کنند.

این فعال سیاسی در ادامه با بیان اینکه “رانت‌خواری یک مساله فرهنگی نیز محسوب می‌شود”، خاطرنشان کرد: در جوامعی که سطوح فرهنگی پایین‌تری دارند، پدیده رانت‌خواری بیشتر به چشم می‌خورد. رانت‌خواری در صورت تداوم، موجب ایجاد شکاف‌های اقتصادی و اجتماعی می‌شود که این شکاف در بلندمدت آثار فرهنگی هم به دنبال خواهد داشت؛ به این معنا که در جامعه دوپارگی ایجاد می‌شود و فساد به اقشار پایین‌دست جامعه گسترش می‌یابد.

حق‌شناس، تقویت قانون، اصلاح دستگاهی کشور، ایجاد فضای آزاد و امن رسانه‌ای، تقویت نظام نظارتی و تبدیل شدن رانت‌خواری به یک ضد ارزش را جزو راه‌های مقابله با این پدیده دانست.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با انتقاد از دستگاه قضایی کشور، اظهار کرد: ما در بخش قضایی با مشکل جدی مواجه هستیم. شاهدیم که برخی مقامات اجرایی دولت گذشته پرونده‌های فساد دارند اما آزادانه در رفت و آمد هستند یا با عاملان اختلاس سه هزار میلیاردی برخورد نشد، به‌گونه‌ای که یکی از آنها در کانادا زندگی خوبی دارد. در مساله فساد ترکیه و پولشویی و ارتباط آن با تعدادی از ایرانیان نیز شاهد نیستیم که قوه قضاییه تاکنون فعالیت خاصی انجام داده باشد.

وی در پایان تاکید کرد: مقابله با پدیده رانت‌خواری به یک عزم جدی نیاز دارد. هرچند دولت به مقابله با این پدیده اقدام کرده است اما تا زمانی که سیستم قضایی اصلاح نشود، نمی‌توان به خوبی با رانت‌خواری مقابله کرد.