ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مرادی در بررسی تأثیرگذاری فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی:

برخورد سلبی با شبکه‌های اجتماعی نتیجه‌بخش نیست

شهروندان:
عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس، بهترین راه برخورد با شبکه‌های مختلف اجتماعی را فرهنگ سازی خواند و گفت: برخورد سلبی با شبکه‌های اجتماعی نتیجه‌بخش نیست.

سالار مرادیسالار مرادی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره این شکل برخورد با شبکه‌های اجتماعی توضیح داد: دنیا به واسطه توسعه ارتباطات به سمت کوچک شدن در حال حرکت است که اصلی‌ترین دریچه ارتباطات اینترنت است.

نمی‌توانیم خود را محصور کنیم

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس نهم، گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند خود را یک جزیره مستقل فرض کرده و از تکنولوژی استفاده نکند، با فیلتر کردن تنها خود را محصور کرده و راه به جایی نمی‌بریم.

نماینده مردم سنندج، کامیارن و دیواندره در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر نوع تکنولوژی تبعات و امتیازات متعددی دارد و نمی‌توان گفت که یک تکنولوژی صددرصد خوب یا بد است، این موضوع به نگاه ما نسبت به تکنولوژی بستگی دارد.

فیلترینگ ایجاد کنجکاوی کرده و نتیجه معکوس خواهد داشت

وی افزود: از مصادیق تکنولوژی که در کشور ما مورد بحث بوده‌ فیس‌بوک و وی‌چت است که من معتقدم برخورد سلبی با این موضوع نتیجه‌بخش نخواهد بود، چرا که فیلتر کردن این شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنجکاوی کرده و نتیجه معکوس خواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم تأکید کرد: عکس‌العمل کاربران این شبکه‌های اجتماعی در مقابل پدیده فیلترینگ دور زدن آن است، این موضوع بیان‌کننده این واقعیت است که برخورد سلبی نه تنها در مورد پدیده‌های اجتماعی بلکه در هیچ مورد دیگری کاربرد نداشته و نمی‌تواند برطرف کننده ناهنجاری‌ها باشد.

مرادی ادامه داد: باید فرهنگ خود را به درجه‌ای از تکامل برسانیم که با ورود هرگونه ابزار تکنولوژی مجبور به ایجاد محدودیت نشویم چرا که جامعه امروز محدودیت را نپذیرفته و راهی برای شکستن موانع پیش روی تکنولوژی پیدا می‌کند با این نگرش دیگر نگران استفاده همه‌گیر از فیس‌بوک و وی‌چت و هزار برنامه دیگر که پس از این بر سر راه ما قرار می‌گیرد نخواهیم بود.

کاربر وی‌چت بودم

وی درباره وی‌چت توضیح داد: در ابتدا این برنامه چندان قابل توجه نبود اما با امن‌تر شدن فضای این برنامه استفاده از آن بیشتر شد و خود من نیز از آن استفاده می‌کردم، اعتقاد داشتم برنامه خوبی است و پیام‌های خود را از طریق آن منتقل می‌کردم.

مرادی گفت: ممکن است در این شبکه اجتماعی سوءاستفاده‌هایی نیز اتفاق بیفتد اما این موضوع، فیلتر کردن آن را توجیه نمی‌کند، با فیلتر شدن وی‌چت کاربران می‌توانند برنامه‌های دیگری را مورد استفاده قرار دهند.

عضو هیأت رئیسه کمیسوین فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر لزوم فرهنگسازی و ارائه آموزش کافی در برخورد با شبکه‌های اجتماعی، پیشنهاد داد: پیشنهاد می‌کنم کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه راهکار فیلترینگ صفحات با مضامین غیراخلاقی و مجرمانه را به جای فیلتر کردن و برخورد سلبی در دستور کار قرار دهد.