ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

خون رایگان در رگ‌های شهروندان بیمار

شهروندان:
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت این سازمان خون و فرآورده های خونی اهدایی داوطلبانه مردم را به طور رایگان برای درمان بیماران نیازمند در اختیار بیمارستانها قرار می دهد.

خونبشیر حاجی بیگی ˈ در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا یادآور شد: بیمارستانها فقط به دلیل هزینه های حمل و نقل خون، آزمایش گیرنده خون و استفاده از ست تزریق خون و بر اساس تعرفه های تعیین شده از بیمار وجهی دریافت می کنند.

حاجی بیگی با بیان این که بسیاری از پزشکان و روسای بیمارستانها خود جزو اهداکنندگان خون در کشور هستند، اظهارداشت: به علت گران بودن هزینه های موارد یاد شده، این مراکز درمانی مجبور به دریافت وجه تعیین شده از بیماران هستند.

وی تصریح کرد: سازمان انتقال خون امانت دار خون های اهدایی مردم است که این خون ها را پس از انجام آزمایشات لازم و تایید کیفیت و کنترل کیفی آنها به طور رایگانه در بیمارستان های خصوصی و دولتی توزیع می کند.

حاجی بیگی خاطرنشان کرد: اگر گفته می شود بیمارستانها بابت خون وجهی می گیرند، فقط به دلیل موارد یاد شده است.

وی با تاکید بر این که ایران جزو پنج کشور برتر جهان در ارتقای کیفیت خون است ، گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از دو میلیون واحد خون به صورت رایگان در بیمارستانهای کشور توزیع شده است.

حاجی بیگی افزود: این فرآورده های خونی برای درمان بیماران تالاسمی، دیالیزی ، تصادفات، جراحی های بزرگ قلب باز، زنان و زایمان و ارتوپدی مصرف شده است .

بر اساس اعلام سازمان انتقال خون از توزیع دو میلیون و ۵۸۳ هزار و ۲۹۸ واحد خون و فرآورده ها در مراکز درمانی طی ۹ ماه گذشته توزیع شده است.

این تعداد خون و فرآورده های خونی شامل یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۱۴۸ واحد گلبول قرمز فشرده، ۵۳۶ هزار و ۳۳۶ واحد پلاسمای تازه منجمد و ۶۳۳ هزار و ۸۱۴ واحد پلاکت است.

بیشترین آمار توزیع خون و فرآورده ها در تهران با ۶۰۸ هزار و ۲۶۷ واحد و پس از آن استان فارس با ۲۴۶ هزار و ۴۴۴ واحد و اصفهان با ۱۶۶ هزار و ۶۰۹ واحد است.

برچسب‌ها : ,