ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

امیدهای پس از دیدار اهالی فرهنگ و هنر با روحانی

شهروندان:
اهالی فرهنگ و هنر در دویست و یکمین شب آغاز کار حسن روحانی با رییس جمهوری هم سخن شدند، انتقاد کردند، سخنانش را شنیدند و در پایان نیز از بیم ها و امیدهای خود گفتند.

دیدار روحانی با هنرمندانبه گزارش ایرنا، در این دیدار هنرمندان صریح و بی پرده خواسته ها و درد دل ها را گفتند و روحانی پس از این گفته ها، در سخنرانی خود علاوه بر پاسخگویی به این مطالبات، قول و وعده های متعددی را مطرح کرد که با تشویق های مکرر از همدلی ایجاد شده میان دولت مردان و خانواده هنر ابراز رضایت کردند.

هرچند پیش از این دیدار، حسن روحانی در نشست ها، سخنرانی ها و برنامه های تلویزیونی متعدد به موارد مختلفی از جمله نگاه یکسان به اهالی هنر، تاکید بر تخصص گرایی و سپردن امور حوزه فرهنگ به هنرمندان و متخصصان این امر و گذار از نظارت و ارزشیابی (ممیزی) سلیقه ای و تاکید بر توجه به معیارهای قانونی واحد و ثابت در این امر فضایی از امید و فرداهایی روشن را به خانواده هنر اشاره کرده بود، اما این دیدار ماه مهر تاییدی بر تحقق این گفته ها و چهره گشایی از نخستین اقدامات انجام شده در این بحث ها بود.

محورهای سخنان رییس جمهوری

روحانی در این دیدار بر محورهایی چون بی معنا بودن تقسیم هنرمندان به ارزشی و غیر ارزشی، کافی بودن تولید آثار یاس آور در حوزه هنر، بی معنا بودن مفهوم هنر بدون آزادی، جدا کردن واژه هنرمند از مفاهیمی چون زینت المجالس و یا اپوزیسیون بودن، ناتوانی در خلق آثار هنری با دستور و فرمایش، خشکانده شدن ریشه هنر در فضای امنیتی، تاکید بر رسالت دولت در ترویج هنر، بازتاب نقش برجسته انقلاب اسلامی در شکوفایی هنر و تاکید بر تسهیل کنندگی امور توسط دولتی ها برای انجام فعالیت بی قید و شرط و آزادانه هنرمندان به عنوان اصلی ترین نگرش دولت یازدهم، بازوی اجرایی آن در زمینه هنر یعنی وزارت فرهنگ و ارشد اسلامی تاکید کردند.

هر چند در خلال کلام رییس جمهوری می شد به صحبت ها و سخنان دیگری چون این جملات که «کارمند دولتی نمی تواند ناظر خوبی برای هنر باشد»، «نگاه امنیتی به هنر، بزرگترین اشتباه امنیتی است»، «هنرمند تهدید نیست»، «کارت زرد برای این دولت نگرانی نیست» و یا «بستن پر و بال هنرمند آماده کردن باند فرود برای هواپیماهای دشمن است» به عنوان سخنان اثرگذار، جریان ساز و شادی آفرین نیز رسید و در یک کلام و به قول ظریفی تحقق این جمله که «نیوشیدن سخن بزرگان حلاوتی چون بهره بردن از نعمات بهشتی در زمین اثیری دارد» را می شد در صحبت های خودمانی و صمیمانه و دوستانه رییس جمهور در جمع بیش از ۱۰۰۰ هنرمند و مسولان فرهنگی و هنری رصد کرد و به نظاره نشست.

اصل مطلب سخنان هنرمندان در این دیدار چه بود؟

در این نشست نمایندگان حوزه سینما، تئاتر، موسیقی، شعر، ادبیات و هنرهای تجسمی بی دغدغه و به قول خودشان آزادانه در هوای هنر نفش کشیدند و با رییس دولت سخن گفتند.

کلید این دولت در گام نخست قفل خانه سینما را باز کرد

در این نشست محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما خطاب به رییس جمهوری اظهار کرد:به نمایندگی از اهالی سینما از اینکه به وعده خود درباره بازگشایی خانه سینما عمل کردید از شما، وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی تشکر می کنم، کلید این دولت در گام نخست قفل خانه سینما را باز کرد.

مدیرعامل خانه سینما در ادامه توضیح داد: برای اصحاب فرهنگ و هنر اشتغال نه یک امتیاز بلکه یک دغدغه است و شاغلان عرصه فرهنگ و هنر برای هر فعالیتی نیازمند دریافت مجوز هستند و ادوار مختلف گاه فعالیت آنان مشمول ممنوعیت می شود. انتظار داریم حتی اشتغال هنرمندان را هم به رسمیت بشناسید و با تهیه لوایح قانونی نسبت به این امر مبادرت داشته باشید.

حذف شدگان عرصه هنرهای نمایشی را فرا بخوانید

نغمه ثمینی نماینده هنرمندان تئاتر در ادامه این مراسم با بیان اینکه بگذارید، صدای حذف شدگان و هنرمندان در آستانه حذف باشم یادآور شد: بودجه، سالن و حل مسئله ممیزی از جمله ملزومات اهالی تئاتر است.

این فعال عرصه تئاتر با یادآوری اینکه زیرساخت های مرکز هنرهای نمایشی نیازمند ترمیم است، از رییس جمهوری خواست که حذف شدگان عرصه هنرهای نمایشی بار دیگر فراخوانده شوند و امید محتضر در جان ها بار دیگر رویانده شود.

به جای دفاع از خودم از رقیبم دفاع می کنم

عبدالجبار کاکایی نیز که به نمایندگی از شاعران حاضر در دیدار هنرمندان و رییس جمهوری حضور یافته بود، گفت: بجای دفاع از خود، از رقیبم دفاع می کنم، نسلی که خاموشی چند ساله به من و دوستانم داد. هرمندان بر دو دسته اند یا مقلد هستند یا خلاق؛ جوهر خلاقیت جز در سایه امن و آسایش میسر نمی شود .

این شاعر تاکید کرد: پا به پای مردم در انقلاب اسلامی، ادبیات انقلاب اسلامی یا ادبیات متعهد دینی و به قول مخالفان ادبیات دولتی بروز و ظهور پیدا کرد، اما در کنار شاعران و هنرمندان انقلاب، گروهی از هنرمندان شریف که سمت استادی داشتند تنها به دلیل نقد قدرت مورد بی مهری و انزوا قرار گرفتند.

دو ارکسترسمفونیک و ملی را احیا کنید

کامبیز روشن روان نیز به نمایندگی از هنرمندان عرصه موسیقی در این مراسم یادآور شد: موسیقی کشور حال خوبی ندارد و در چند سال اخیر وخیم تر شده است.

ین استاد موسیقی به تعطیلی چند ساله ارکستر سمفونیک تهران با سابقه ۸۰ ساله اشاره کرد و گفت: دیگر بدون این ارکستر سمفونیک شاهد نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران به صورت زنده نیستیم.

روشن روان همچنین به از بین رفتن ارکستر موسیقی ملی اشاره کرد و احیای این دو ارکستر سمفونیک را با حمایت رییس جمهوری خواستار شد.

اتفاقات در حوزه ادبیات داستانی عجیب و تاسف انگیز است

رضا امیر خانی از نویسندگان به نمایندگی از اهالی ادبیات در این مراسم یادآور شد: ۱۶ سال پیش خدمت آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس جمهوری وقت رسیدم و نکاتی را عرض کردم که در سال های اخیر آن توفیق حاصل نشد و شاید قسمت بر این بوده که امروز بعد از این سال ها بار دیگر در چنین جایگاهی حاضر شوم.

این نویسنده تاکید کرد: اگر درمیان صنایع فرهنگی کشور به نشر به عنوان صنعت مردمی نگاه شود خواهیم دید که این صنعت با سایر صنعت های فرهنگی تفاوت دارد. دولت باید درپی این باشد که همه صداها را در حوزه فرهنگ و هنر بشنود.

امید اهالی فرهنگ زنده شد

ابراهیم حقیقی استاد هنرهای تجسمی نیز گفت: با پیروزی شما در انتخابات امیدها زنده و با گزینش های شما در کابینه تدابیرتان بر همه مشخص شد. دراین مدت فهمیدیم که شما رییس جمهوری اندیشه ورز و تیزبین هستید.

یادمان رفته بود که می توانیم کابینه را دوست داشته باشیم

حبیب رضایی بازیگر فیلم آژانس شیشه ای نیز بعد از اجرای یک قطعه نمایشی روی سن آمد تا گپ و گفتی خودمانی با رییس جمهوری داشته باشد و اظهار کرد: از رییس جمهوری بابت امیدی که دوباره زنده شد، متشکریم، یادمان رفته بود که می توانیم کابینه دولت را دوست داشته باشیم.

نگاه اهالی هنر و ادب به این دیدار در گفت وگو با ایرنا

بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: هنرمندان باید دولت را در بازگشت آرامش از بین رفته و ناپدید شده جامعه هنری یاری کنند.

داود رشیدی افزود: مهمترین وظیفه جامعه هنری در ابتدا صبر برای تحقق وعده های دولت و سپس یاری کردن مسئولان و دولتمردانی است که در کلام و عمل تلاش می کنند تا آرامش از میان رفته و ناپدید شده جامعه هنری به میان آنها بازگردانده شد، خوشحالیم که آقای روحانی هم مثل ما اعتقاد دارد که هنر با دستور سیاسی نه شکل می گیرد و نه اثرگذار خواهد بود.

رشیدی با اشاره به مثبت اندیشی و روشن بینی کلام، رفتار و تفکر آقای روحانی به عنوان رییس دولت یازدهم در مواجهه با عموم مردم گفت: خوشبختانه تا اینجای کار رییس دولت یازدهم تلاش کرده تا گام های نخستین تحقق وعده های خود را بردارد و این را می توان با حس و طراوتی که در میان اهالی و خانواده فرهنگ و هنر جامعه پیچیده است به وضوح مشاهده کرد و امیدواریم که این توجه به عمل گرایی در آینده با شتاب بیشتری به حرکت خود ادامه دهد.

وی با بیان آنکه مسائل فرهنگی بدن هیچ شکی زیربنای نخستین فعالیت های جاری در هر کشور و سرزمینی به شمار می رود، افزود: اینکه نگاه دولتمردان به فرهنگ درجه چندم باشد از اهمیت بالایی برخوردار است. مهم است بدانیم فعالیت های فرهنگی درهر دولتی در اولویت نخست قرار دارد یا درردیف های میانی و پایانی و تا این موضع مشخص نباشد نمی توان درصد موفقیت حرکت و توسعه جامعه تحت هدایت و حمایت آن دولت را بیان کرد.

فرهنگ وهنر به قله های با شکوه سابق باز می گردد

علی نصیریان معتقد است: تحقق سخنان رییس جمهوری مبنی برحذف ممیزی سلیقه ای، اتکا بر قانون و چارچوب، عدم تفکیک میان هنرمندان و آزادی آنها برای تولید آثارشان محورهای مهم بازگشت فعالیت های فرهنگی و هنری به قله های شکوه و افتخار سابق است.

وی اظهار کرد، سخنان رییس جمهوری با اهالی فرهنگ و هنر نشان داد که اهتزار پرقدرت پرچم ایران در مرزهای فرهنگی در نگاه آقای روحانی اولویت بالایی دارد ، پرچم هر کشوری با پی فرهنگ و هنر صلابت و اقتدار بیشتری دارد. دیدار شب گذشته رییس دولت با هنرمندان در ماه های نخست فعالیت دولت جدید در حقیقت به تقویت رابطه اهالی فرهنگ و هنر با دولتمردان منجر شد، گفت: دوستی و اتحاد رمز ماندگاری و جریان سازی حضور یک ملت در تقویم تاریخ است.

وی با بیان آنکه جای خوشحالی دارد که بار دیگر شاهد حضور یکپارچه جامعه هنری بی هیچ خط کش و خط قرمزی در مواجهه با رییس دولت هستیم ، افزود: خانواده هنر همواره ثابت کرده اند که در درون خود به کنارگذاشتن و جداماندن تعدادی از هنرمندان از حرکت این خانواده به جلو اعتقادی ندارند و امروز این خانواده می تواند با سرعت و شتاب بیشتری در راستای رسالت های فرهنگی خود و جامعه تلاش کنند. امیدوارم بازوان اجرایی این گفته ها و وعده ها نیز در تعامل و همکاری با هنرمندان روند تحقق این امر را سرعت و شتاب بیشتری بخشند.

این بازیگر پیشکسوت با بیان اینکه حذف فضای امنیتی در حوزه هنرا به مثابه آزادی بی قید و شرط هنرمندان نیست ، تصریح کرد اتفاقا هنرمندان از جمله افرادی هستند که خود در تبیین خطوط ارزشی یک جامعه و انتقال آن به عموم مردم در صف نخست فعالیت ها و اقدامات قرار دارند و تنها در این میان القای فضای آزادانه برای تبیین این مهم توسط آنها است.

فیلمساز باید بدون فشار امنیتی کار کند

کیانوش عیاری کارگردان سینما می گوید: اگر موضوع امنیتی بودن فضای فرهنگی کشور حل شود و فیلم ساز بدون فشار امنیتی کار کند به ایده آل ها و آرمان های پیش رو نزدیک خواهیم شد.

وی با اشاره به دیدار اهالی فرهنگ و هنربا رییس جمهوری در تالار وحدت گفت: اظهارات روحانی مثبت و بسیار امیدوار کننده بود و باید در انتظار گشوده شدن گره های کار هنرمندان باشیم . فضای امنیتی ایجاد شده فقط برای اهالی فرهنگ نیست بلکه برای همه اهالی جامعه در سال های اخیر این فضای امنیتی وجود داشته و این فضا تنها عاید هنرمندان نشده است.

عیاری افزود: امیدوارم اظهارات مطرح شده در سطوح مختلف قابل اجرا باشد. رییس جمهوری در این دیدار اعلام کرد که ما سانسور را بر نمی تابیم؛ یکی از مصادیق سانسور در سال های اخیر فیلم من یعنی خانه پدری است و واقعا برای من فیلمساز که اثرم سال ها است در محاق توقیف قرار دارد، باید ثابت شود که به راستی سانسور برتابیده نمی شود.

هنرمندان منتظر دومین اقدام هنری دولت هستند

مهناز افشار گفت: دولت با گشودن خانه سینما نخستین امید را به اهالی فرهنگ و هنر بازگرداند و اکنون منتظریم تا تکلیف ارکستر سمفونیک مشخص شود و با احیای مجدد آن خیالمان راحت خواهد شد.

وی افزود: مشکلات در عرصه هنر بسیار زیاد است و سردی و غمگینی بر این حوزه مستولی شده است، نمی توانیم از دکتر روحانی انتظار داشته باشیم که به سرعت همه مشکلات را حل کند.

بازیگر فیلم برف روی کاج ها تاکید کرد: ما اهالی هنر وظیفه داریم که در برابر اقدامات دولت صبور باشیم. سخنان رییس جمهوری در جمع اهالی هنر یک ویژگی مهم داشت و آن این بود که سخنان وی با گفته ها ی روزهای آغازین دولت و پیش از انتخابات تفاوتی نکرده است.

برچسب‌ها : , ,