ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
ایرج راد:

هنر پاکدست در سایه دولت امید به ارتقا جامعه کمک می کند

شهروندان:
مدیرعامل خانه تئاتر با بیان اینکه هنر بازتاب دهنده ارزش ها، پاکی و خوبی هاست تاکید کرد: هنر پاکدست در سایه دولت امید، رشد و ارتقاء سطح جامعه را به ارمغان می آورد.

ایرج رادایرج راد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: تمام آنچه در نخستین دیدار رییس جمهوری با هنرمندان در ارتباط با مسائل فرهنگی و هنری از جانب آقای روحانی گفته شد، سال ها جزو خواسته های اصحاب هنر بوده و عمده مطالبات هنرمندان موضوعی خارج از این موارد نبوده است که این همخوانی زاویه دید و گفتار جای سعادت و خوشبختی دارد.

وی اظهار کرد: مهم چگونگی اجرایی شدن مواردی است که توسط رییس جمهوری بیان شد در زمینه تحقق این امور نیازمند بررسی موشکافانه، تاکید بر کار پژوهشی و مشخص کردن اهداف و تلاش برای تحقق آن گفته هاست.

راد ادامه داد: در گام نخست باید با دقت در وضعیت خود کمبودها و اشکالات را دریابیم و در ادامه با شناخت مسیر پیوند و تعامل با انجمن های هنری و هنرمندان، راهکارها و امکانات اجرایی برای رفع آن آسیب ها بررسی شود که طبیعتا تحقق این امر نیازمند زمان، خواست و احساس مسئولیت هنرمندان و همچنین نیازمند آگاهی، آشنایی و بهره بردن از متخصصان امور در شاخه های مختلف است.

مدیرعامل خانه تئاتر با اشاره به سخنان دکتر روحانی درباره حذف نگاه امنیتی از حوزه هنر گفت: بدون شک وجود چنین نگاهی در خلال فعالیت های فرهنگی و هنری جلوی بروز خلاقیت ها را می گیرد و حذف نوآوری به معنای نابودی کار هنری است؛ پس باید فضایی خلاق مهیا شود.

وی اظهار کرد حرف با حرف رییس جمهوری از این حیث که هنر نشانگر و بازتاب دهنده ارزش ها، پاکی ها و خوبی ها است انطباق معنایی و مضمونی دارد و براساس این پیش فرض است که نمی توان انتظار کار تاثیرگذار، مخاطب پسند و جریان ساز از تولیدات دستوری را در وادی هنر داشت.

این کارگردان تئاتر سپس گفت: همه هنرمندان بر مباحثی چون خطوط قرمز اشراف دارند و این خطوط در تمامی جوامع نیز وجود دارد ، وقتی نگاه به تبیین این خطوط قانونمند و به دور از سلیقه باشد آن زمان هنرمندان می دانند با توجه به نیروی خلاقه خود و قوانین موجود در امر نظارت و ارزشیابی چگونه دست به تولید آثاری زنند که هم مورد وثوق مردم بوده وهم تابع قوانین موجود در زمینه ممیزی باشد.

وی توضیح داد : وقتی آزادی درعرصه ی فرهنگ و هنر درعمل شکل گرفته و اجرایی شود اقدامات فراوانی می توان انجام داد، زیربنای پیشرفت جوامع در تمامی عرصه ها مسائل فرهنگی است و اگر حوزه فرهنگ از اثرگذاری در جامعه بی بهره باشد به طور طبیعی درعرصه های دیگر هم نمی توان انتظار توفیق داشت.

راد افزود: هنر و روابط انسان ها با اجتماع گره خورده است و آثار هنری می تواند تقویت کننده التزام افراد جامعه به انجام امور محوله آنها در ارتباط با جامعه خود باشد ، تا این مهم محقق نشود هیچ دولت و کشوری نمی تواند گامی به سمت توسعه و آینده ای درخشان بردارد.

برچسب‌ها : , ,