ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

دولت تنهاست

شهروندان- علی تاجرنیا*:
سخنان دیروز رییس جمهوری سخنانی بود که دیر یا زود باید گفته می‌شد. از ابتدا هم قابل پیش‌بینی بود، چرا که انتقادات و گلایه‌های دیروز حسن روحانی در جمع دانشگاهیان و اساتید و روسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی پاسخی بود به تندروی‌های جریانی که طی ماه‌های اخیری که دولت یازدهم به سر کار آمده است بسیار فعال شده‌اند.

علی تاجرنیافعال شدن آنها هم به این دلیل بود که عده‌ای فکر می‌کردند در روند انتخابات ۲۴ خردادماه گذشته امور بر اساس برنامه‌ریزی آنها پیش خواهد رفت و باز هم می‌توانند سکاندار امور اجرایی کشور باشند. اما حضور چشمگیر مردم در روز انتخابات معادلات آنها را برهم زد و حماسه‌یی مانند دوم خرداد را آفرید.حقیقت این است که دولت تدبیر و امید یازدهم در میان سایر نهادهای نظام به گونه‌یی تنهاست و تندروی و نقدها و هجمه‌هایی که علیه عملکرد دولت می‌شود سبب شده است تا دولت در میان نهادهای دیگر نظام که در اختیار جناح راست است احساس تنهایی کند.

عدم همراهی اکثریت مجلس و سایر نهادها در ارتباط با دولتمردان هم این احساس را تشدید می‌کند.در کنار این احساس و موقعیت دولت روحانی در میان دیگر نهادهای نظام رویکرد جریانات افراطی که در دوره اصلاحات هم رویکردشان مخالفت با دولت بود در این دوره علاوه بر حوزه‌های سیاسی و فرهنگی دولت خاتمی به مسائل اقتصادی و منافع اقتصادی آنها گسترده شده است.

چرا که عملکرد دولت‌های نهم و دهم در به وجود آوردن پدیده ویژه‌خواری به اسم دفاع از نیروها سبب شکل‌گیری طبقه جدیدی در جریان اصولگرایی شده است. طبقه‌یی که از طبقه سنتی اصولگرایان تندروتر است و مضاف بر این به مسائل اقتصادی هم وابسته‌اند.تندروهای این طبقه آنچنان است که از ترس به خطر افتادن منافع‌شان از سوی دولت یازدهم نمی‌توانند رابطه و تعاملی منطقی با دولت معتدل روحانی برقرار کنند و ترجیح می‌دهند برای حفظ منافع‌شان در کار دولت اخلال وارد کنند به همین دلیل هم هست که به گفته آقای روحانی ذره‌بین به دست به دنبال ایراد و عیب‌جویی از دولت تدبیر و امید هستند.

متاسفانه در این میان سکوت جریان اصولگرای سنتی در برابر تندروی‌های آنها که گاهی ضربه‌های جبران‌ناپذیری هم بر اعتبار جناح راست وارد کرده است باعث گسترده‌تر شدن اقدامات این طیف افراطی شده است.به همین دلیل هم هست که آقای روحانی طبیعتا به حمایت طبقه متوسط و روشنفکر جامعه نیازمند است و از آنجا که این طبقه از دانشگاه تاثیرپذیر است، رییس‌جمهوری هم تلاش دارد دانشگاه و دانشجویان را با دولت خود همراه کند.چرا که از یک جهت دانشگاه محل علم‌آموزی و تحقیق و بستر مطالعات روشنفکری است و از جهت دیگر همیشه قشر متوسط جامعه را به خاطر خصایص ذکر شده نمایندگی کرده است.

بنابراین روحانی تلاش می‌کند فضای دانشگاه را که در سال‌های اخیر رو به رخوت و خمودگی و یاس بوده است امیدوار و پویاتر کند تا دانشگاه و جریانات دانشگاهی با رویکرد حق‌طلبانه خود به مساعدت دولت بیاید و با روشنگری صحیح به جامعه آگاهی‌بخشی کند.

 *نماینده سابق مجلس

اعتماد