ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

اعتماد اجتماعی از دست رفته باید برگردد

شهروندان – سعید معیدفر:
در زمینه مسائل و آسیب های اجتماعی طی سال های گذشته دولت های پیاپی دست به اقدامات متهورانه یی در همه زمینه های اقتصادی و اجتماعی زدند که این اقدامات متاسفانه پیامدهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای جامعه داشته است.

سعید معیدفراما متاسفانه هیچ کدام از اینها زمان و برنامه ریزی دقیق و راهکار مشخصی برای مواجهه با این پیامدهای اجتماعی نداشته اند. به نظر می رسد با فوریت باید به اتفاقات و پیامدهایی که این برنامه ها ایجاد کرده اند، پرداخته شود.

این پیامدها در حوزه های مختلفی است: بخشی از این پیامدها مربوطه به فقر و مصیبت بیشتر اقشار آسیب پذیر است. این موضوع خود پیامدهای گسترده یی داشته است و موجب آسیب های اجتماعی فراوانی شده است.

موضوع دیگر تنفر و کینه هایی است که بین گروه ها و طبقات مختلف و بخش های مختلف جامعه در ابعاد مختلف جنسی، سنی، قومی، طبقاتی، گروهی و علمی ایجاد شده است. این کینه ها باید تبدیل به صلح و صفا شود. موضوع دیگری که بسیار مهم است، مشکل خانواده است.

به دلیل فشارهای عظیمی که طی دولت های گذشته خانواده با آن روبه رو شده است، خانواده ها در وضعیت مناسبی به سر نمی برند و باید مشکلات این بخش حل شود. اعتماد اجتماعی که به شدت در این سال ها تضعیف شده است، باید برگردد.

در جامعه ما طی سال های گذشته تخم بی اعتمادی و نفرتی ایجاد شده که باید از بین برود و این اعتماد اجتماعی در همه زمینه ها تقویت شود.

در این مسیر دولت ها باید از متخصصان و نخبگان اجتماعی برای حل این مشکل استفاده کنند و به تحلیل و بررسی جامعه بپردازند تا بتوانند با ریشه یابی مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، به بهبود وضعیت اجتماعی جامعه کمک کنند.

درباره نویسنده