ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

۳۰۰ هزار تومان؛ سرانه هر شهروند تهرانی در هزینه‌های اداره شهر

شهروندان:
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اشاره به هزینه‌های نگهداشت و اداره شهر تهران و افزایش آن در سال‌های اخیر گفت: بین ۲۰ تا ۳۰ درصد ازدرآمدهای شهر صرف هزینه‌های جاری و نگهداشت شده و اگر این رقم را بر جمعیت شهر تقسیم کنیم، سالانه بیش از۳۰۰هزار تومان فقط سرانه هر شهروند در تهران می‌شود.

تهرانبه گزارش روابط عمومی معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، «حسین محمد پورزرندی» با بیان این مطلب افزود: این در حالی است که در خوشبینانه‌ترین حالت شهرداری می‌تواند تنها سی هزار تومان از هر شهروند از محل عوارض کسب درآمد کند و از این رو لازم است شهروندان مشارکت بیشتری در تامین هزینه‌های اداره شهر داشته باشند.

وی با بیان اینکه مشکلات بسیاری در تامین منابع مالی شهرداری‌ها وجود دارد تصریح کرد: درخواست ما از دولت تدبیر و امید آن است که پس از سی سال تکلیف لایحه درآمدی شهرداری‌ها را روشن کرده تا با تعیین و تکلیف این لایحه وضعیت تمام شهرداری‌ها در کشور سروسامان گیرد.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در ادامه تصریح کرد: براساس برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران باید سالانه ۱۰ درصد به درآمدهای پایدار شهرداری تهران اضافه شود و انتظار می‌رود در پایان این برنامه درآمدهای پایدار شهرداری تهران به بیش از ۶۰ درصد برسد و به استانداردهای جهانی نزدیک شود.

به گفته پورزرندی، این در حالی است که تعیین منابع مالی در مدیریت شهری دغدغه بسیاری از شهرهای بزرگ دردنیا است که در کشورما باید به این دغدغه کسب درآمدهای پایدار رانیز اضافه کرد.

وی خاطرنشان کرد: درشهرهای بزرگ دنیا بین ۷۰ تا ۸۰ درصد درآمد پایدار هستند که از این بین ۲۰تا ۲۵ درصد از این درآمد‌ها از محل کمک‌های دولتی به دست می‌آید و مابقی نیز از محل عوارض پرداختی شهرداران کسر می‌شود.

به گفته پورزرندی در تهران و با شروع این دوره مدیریت شهری تنها ۱۲ درصد ازدرآمدهای شهرداری، پایدار بود که خوشبختانه این رقم تا پایان امسال به ۴۰ درصد می‌رسد البته هنوز با استانداردهای دنیا فاصله داریم.